• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חיוב ערלה בעץ שפריו ראוי לסיכה

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכי תבאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו (יט כג)

יש לעיין
בעץ שפריו אינו ראוי למאכל, אבל ראוי לסיכה, האם חייב בערלה, משום דסיכה כשתיה ושתיה בכלל אכילה, וממילא יחשב "עץ מאכל". וכמו כן יש לדון האם הקוצץ אילן כזה יהיה חייב משום "לא תשחית את עצה", האמור באילן מאכל.

[והנה לדעת הרבה ראשונים סיכה כשתיה היא רק מדרבנן, אך הנידון הוא להסוברים דהוי מן התורה, ודוקא להסוברים דסיכה כשתיה היינו גם בכל איסורי התורה ולא רק ביוהכ"פ ובתרומה].

ויש מקום לומר דנהי דסיכה כשתיה וכאכילה, היינו רק דהמעשה חשוב כאכילה, אבל להחשיב את החפץ להיות דבר מאכל, אינו מועיל על ידי סיכה, וצ"ע בזה. ועי' בחזון איש דמאי סי' ד' סקי"ג שדן לומר דסיכה כשתיה היינו דוקא בדבר הראוי לאכילה, וכן עי' שם בסי' ט"ו סק"א שדן לומר דטבל שאינו ראוי לאכילה אלא רק לסיכה אינו חשוב טבל משום זה, עי"ש. ולכאורה היינו כסברא הנ"ל, דסיכה כשתיה אינו מועיל להחשיב החפץ ל"מאכל". ובפרט הכא לענין ערלה ולענין בל תשחית דכתיב בקרא בהדיא "עץ מאכל".

אך באמת נראה דמעוד טעם אין שייך ערלה משום דראוי לסיכה, דהרי כל הדברים חוץ מזיתים וענבים משקין היוצאין מהן אינם כמותם דחשובים זיעה בעלמא, וא"כ אי אפשר לומר דיחול איסור ערלה על הפרי משום דהמשקין שלו ראוים לסיכה, דאין זה אלא זיעה בעלמא, וק"ל.​
 
חזור
חלק עליון