• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חייך קודמין - עד כמה ???

נץ טורף

New member
אמרינן בגמ’ (נדמה לי ב”מ) שנים שהיו הולכין בדרך וכד אחד של מים, אם שותים שניהם מתים שניהם ואם שותה האחד הוא חי והשני מת, אמר ר”ע חייך קודמין ולא ייתן לחבירו לשתות,
ונשאלה השאלה בביהמ”ד, מה נאמר בכה”ג דיש לאחד בקבוק מים אלא דאיירי דהוא חלש ואינו יכול לפתוח את הפקק, האם מחוייב השני לפתוח לו את הפקק, או נאמר דאינו מחוייב דיחכה שימות בעל הבקבוק דהא אינו יכול לשתות, ואח”כ ישתה הוא ויחיה.
מה אומרים הת”ח.
 
אמרינן בגמ’ (נדמה לי ב”מ) שנים שהיו הולכין בדרך וכד אחד של מים, אם שותים שניהם מתים שניהם ואם שותה האחד הוא חי והשני מת, אמר ר”ע חייך קודמין ולא ייתן לחבירו לשתות,
ונשאלה השאלה בביהמ”ד, מה נאמר בכה”ג דיש לאחד בקבוק מים אלא דאיירי דהוא חלש ואינו יכול לפתוח את הפקק, האם מחוייב השני לפתוח לו את הפקק, או נאמר דאינו מחוייב דיחכה שימות בעל הבקבוק דהא אינו יכול לשתות, ואח”כ ישתה הוא ויחיה.
מה אומרים הת”ח.
אם הבקבוק של השני פשיטא שחייב לעזור לו שאותו שהמים שלו הוא זכאי בהם
 
אם הבקבוק של השני פשיטא שחייב לעזור לו שאותו שהמים שלו הוא זכאי בהם
פשיטא ?????
אין לך כלל צד דדלמא אין מחוייב לעזור לו לפתוח הבקבוק, דהא חייך קודמים,
ובשלמא היית מביא תנא דמסייע לך, אך לומר מדעתך פשיטא ??
היית םוסק זאת להלכה מדעתך.
 
פשיטא ?????
אין לך כלל צד דדלמא אין מחוייב לעזור לו לפתוח הבקבוק, דהא חייך קודמים,
ובשלמא היית מביא תנא דמסייע לך, אך לומר מדעתך פשיטא ??
היית םוסק זאת להלכה מדעתך.
פשוט וא''צ לפנים.
גם לדידי פשוט שחייב לפתוח לו הבקבוק מדין לא תעמוד על דם רעך, כל זמן שחברו בעל המים בחיים.
ואין מתחשבים מה יהא בעתיד, אם יהא.
 
חזור
חלק עליון