חיים אלוש
Well-known member
שו"ת "משנה הלכות" ח"ז סימן רי"א:
עוד אפשר דבאמת הבע"ת אלו הם עזי נפש, וכדעת חז"ל שהם אמת ותורתם אמת, אלא לפי שהם נכנעים כשהם לומדים תורה ויושבין בין ת"ח בין זרע קודש שלא טעמו טעם חטא ע"י זה המה נכנעים וכובשים עזותם וכעסם ונעשים שוה עם רוב חבריהם ולבא לפימא לא גליא ועינינו ראו כמה מהנקראים בע"ת מצערים ת"ח האמיתים בעזותם כשאינם רוצים להתנהג כפי דרכם ונעשים אפרומער עזות פנים וח"ו אין אני מוציא לעז על כולם אבל כמה מהם אני מכיר שמתנהגים בעזות וחוצפה גם כשהם בע"ת רק פרומע חוצפה. וכבר שמעתי ממו"ר שליט"א שמלפנים בע"ת היו נכנעים מאד והיו הולכים מעיר לעיר ומכריזין על עצמם שהם בעלי עבירה ושיתפללו עליהם וכל ישראל קדושים ועכשיו רואים ההפוך שבע"ת הם הם המכריזין על אחרים שהם בעלי עבירה וכיוצא בו ותמה למה הוא כן. ולפענ"ד נראה דהטעם פשוט דבע"ת מלפנים היו בעלי עבירה אשר נולדו בקדושה ולא היו מתחצפים אלא היו בעלי תאוה ולכן כששבו מדרכם שבו בכל לבם והיו נכנעים לכל אבל בע"ת דזמנינו הם הנולדים בטומאה ר"ל ובעזות והם עזי פנים שבדור ולכן אף לאחר ששבו ונעשים בע"ת אבל עזותם נשארה אצלם במדה גדולה והם המצערים אח"כ הת"ח ואם שגיתי ה' הטוב יכפר.
עוד אפשר דבאמת הבע"ת אלו הם עזי נפש, וכדעת חז"ל שהם אמת ותורתם אמת, אלא לפי שהם נכנעים כשהם לומדים תורה ויושבין בין ת"ח בין זרע קודש שלא טעמו טעם חטא ע"י זה המה נכנעים וכובשים עזותם וכעסם ונעשים שוה עם רוב חבריהם ולבא לפימא לא גליא ועינינו ראו כמה מהנקראים בע"ת מצערים ת"ח האמיתים בעזותם כשאינם רוצים להתנהג כפי דרכם ונעשים אפרומער עזות פנים וח"ו אין אני מוציא לעז על כולם אבל כמה מהם אני מכיר שמתנהגים בעזות וחוצפה גם כשהם בע"ת רק פרומע חוצפה. וכבר שמעתי ממו"ר שליט"א שמלפנים בע"ת היו נכנעים מאד והיו הולכים מעיר לעיר ומכריזין על עצמם שהם בעלי עבירה ושיתפללו עליהם וכל ישראל קדושים ועכשיו רואים ההפוך שבע"ת הם הם המכריזין על אחרים שהם בעלי עבירה וכיוצא בו ותמה למה הוא כן. ולפענ"ד נראה דהטעם פשוט דבע"ת מלפנים היו בעלי עבירה אשר נולדו בקדושה ולא היו מתחצפים אלא היו בעלי תאוה ולכן כששבו מדרכם שבו בכל לבם והיו נכנעים לכל אבל בע"ת דזמנינו הם הנולדים בטומאה ר"ל ובעזות והם עזי פנים שבדור ולכן אף לאחר ששבו ונעשים בע"ת אבל עזותם נשארה אצלם במדה גדולה והם המצערים אח"כ הת"ח ואם שגיתי ה' הטוב יכפר.