• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

יט' כסליו-בל תוסיף?

אד יעלה

Well-known member
ידועים דברי הרמב''ן בפרשת ואתחנן שהעושה חג חדש כירבעם הרי הוא עובר על בל תוסיף ולכאורה יש לדון שאף יט כסליו הוי בל תוסיף
אלא שיש לחלק שיו'ט הנחשב הוא רק בשביתה ממלאכה ואילו כאן אין שביתה מלאכה.
אבל יעוין שם ברמב''ן שהביא מהירושלמי שפורים חכמים לא רצו לתקן משום בל תוסיף עד שהאיר להם שמוזכר בתורה וכיו''ב ומבואר שאף בפורים שייך עניין בל תוסיף אע''פ שאין דין שביתה ממלאכה וא''כ הדק''ל [וחנוכה צ''ב שהרמב''ן לא ביאר שם]
ואולי יש לומר שרק אם קובעים סעודה הויא בל תוסיף וצ''ע
והעירוני שבמגילה ה מבואר שבפורים רצו לתקן בתחילה שביתה ממלאכה ואולי בגלל זה נחשב בל תוסיף ולא עיינתי כעת
 
לכאורה נראה לחלק שהעושה חג כירבעם היינו שבודה חג מליבו בלי שום טעם ובזה יש בל תוסיף שאסור להוסיף סתם חגים שלא כתובים בתורה.
אבל מאידך מצינו במשנ"ב (סי' תרפ"ו ס"ק ח) וזה לשונו: 'יכולים בני עיר לתקן בהסכמה ובחרם עליהם ועל הבאים אחריהם לעשות פורים ביום שנעשה בו נס' עכ"ל, וכעין 'פורים סרגוסה' שבזה אין בל תוסיף כי העיקר בו לא בשביל להוסיף חג שבודים אותו סתם מהלב, אלא רק לייחד את אותו היום להודאה על הנס עד כדי כך שהסעודה שעורכים באותו יום ומודים בה על הנס הוא סעודת מצוה כמבואר במשנ"ב (סי' ס"ק ב).
ומכאן יש ללמוד לענין י"ט כסלו שנהגו חסידי חב"ד לעשותו יום טוב על שם הנס שנעשה לרבם, שאפשר לצדד ולומר שאין בו משום בל תוסיף, כי הם ייחדו יום זה להודות בו על הנס שנעשה לרבם באותו יום וכן כל כיוצא בזה.
 
נערך לאחרונה:
אז נדברו

אודות היארצייט של רבינו ה'בת עין' זצוק"ל זכותו יגן עלינו...השבוע חל היארצייט של מרנא הגה"ק הבת עין זכותו יגן עלינו אמן... בשנים האחרונות הגה"צ ר' אלימלך בידרמןשליט"א האדיר והפליא בדברותיו על מעלת הספרים של הבת עין והיארצייאט והסעודה ויש בזה עניינים נשגביםוכו' וכו'... ויש כמובן את הצד השני של המטבע... את אלו שמרימים גבה ונאנחים לגלות עוד חג וטרנד חדש שנכנסבציבור...לצורך העניין: בא נעשה סדר בנושא!!! אבל בשביל זה אני צריך לתת הקדמה...בפרשה הקודמת- ויצא, כתוב שכשנולד גד, ותאמר לאה בגד!!! אומר רש"י בפירוש השני: מה זה בגד?? מלשוןבגידה!! לאה כביכול מתנה: שעצם זה שיעקב נשא את השפחה שלה זו בגידה... והנה זה בא.. הבגידה הולידהפירות... ולכאורה יש פה קושיה שזועקת עד לב השמים: הרי לאה בכבודה ובעצמה, היא זו שייזמה את המהלך!!'ותרא לאה כי עמדה מלדת ותקח את זלפה שפחתה ותתן אותה ליעקב לאשה...' אז איך לאה קוראת לזה בגידה...הרי היא בעצמה עומדת מאחורי המהלך הזה?? אלא מאי?? מוכרחים לומר שמכאן רואים שזה לא סתירה! יש כזהדבר בגידה י ז ו מ ה ! ! ! אנחנו בעצמנו יוזמים מהלך של בגידה!! לאה מצידה מעדיפה שהיא תלד ליעקב ולאשפחתה, אבל מה לעשות שהיא שהיא עמדה מלדת... אם ככה, אז אני מתפשרת להביא את שפחתי ליעקב... זותחושת בגידה!!! אבל אני עומדת מאחורי הבגידה הזו! אני בעצמי יזמתי אותה ואני גם לא מתחרטת... )הראיה...שאח"כ לאה המשיכה לעודד את זלפה ללדת גם את אשר מיעקב(גד בכל מהותו הוא בגד!!! במה זה מתבטא?? שכידוע: שבט גד מייצג את ההתבטלות לצדיקים!! שבט גד הוא הכינאמן למשה רבינו... שבט גד מחבב את ה-מן, למה?? לא בגלל שהוא לחם מן השמים, אלא בגלל שהוא בא בזכותמשה אז שבט גד חוטפים את השיריים של משה... שבט גד מוכנים לוותר ב אדיבות על ארץ ישראל שעיני ה' אלוקיךבה... ולמה?? כי כדי לזכות להיות קרובים ל-שם חלקת מחוקק ספון... ותכל'ס, בהתבטלות לצדיק יש נימה מסוימתשל בגידה!!! ובאמת משה בהתחלה די נרתע... מה.. שבט גד מוכנים לוותר על א"י בשביל להיות במחיצתי?? זהנשמע בגידה... יש רבש"ע... אפשר לקבל הכל מהרבש"ע... ומי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו כה' אלוקינובככככל קראנו אליו... אז בשביל מה צריך להתבטל לצדיקים? אז נכון!! יש פה אולי נימה של בגידה! אבל בסוףמתברר שזה בסדר!!! זו בגידה יזומה!! בגידה מבוקרת... ולמה?? כי תבין: היינו שמחים להיות בקשר ישיר עם ה'...היינו גם שמחים לקבל את כל התורה ישירות מידיו של ה'... אבל מה לעשות שבשטח זה לא תמיד מצליח... מהלעשות ש-ותרא לאה כי עמדה מלדת... שיש תקופות שאני מרגיש שאני לא מצליח להתרומם בכוחות עצמי.. לאמצליח להוליד מתוך עצמי קשר וכיסופים לה'... זה לא מתניע... נו!!! כשלאה רואה שהיא עמדה מלדת ולא מצליחהלהתניע... אין ברירה!!! נאלצים להתפשר על בגידה יזומה!!! מה עושים?? הולכים לצדיק...---ר' אלימלך שליט"א- זה מהדברים הידועים- הוא כל הזמן מוליד אש של קרבת ה' אצל כלל ישראל... פרישקייטוהתלהבות... אז מילא בחודש אלול תשרי הוא עוד מסתדר... סו"ס זה הימים הנוראים... הוא מצליח להוליד אש שלהמלכת ה'... של התעוררות תשובה. הוא מצליח להוליד בציבור התעוררות רשפי שלהבת קה... אבל מגיע החורף... חודשחשוון כבר מאחורינו... והגיע גם חודש כסליו... וכח החומר מתחיל להתעייף... תרדמת חורף... ור' אלימלך מנסה להתניעאת הציבור... והעסק לא עובד... העויילם ישן... ותרא לאה כי עמדה מלדת... לא עובד.. לא מתניע... לא מצליח להולידהתעוררות... נו... מה עושים כשלאה עמדה מלדת?? אין ברירה!! צריך ליזום בגד!!! מגיע ר' אלימלך ומביא איתו יארצייטחדש... דער הליגער בת עין... סעודה... אלע ישועות... אוהו.. העסק מתחיל להתניע... הציבור מתחיל להתעורר, וכמובןר' אלימלך לא מוותר!! אצלו שום ישועה לא מגיעה בחינם... אם החלטנו לעשות עסק מהיארצייט של הבת עין זה רקבתנאי שכולם פה הולכים להתמלאות בחיזוקים מזן אל זן ממשנתו של בעל ההילולא אם זה.,בין אדם לחבירו ושמירתעיניים, ואמונה ובטחון ותפילה וקדושה וכו' וכו'... וכאן עומד לו יהודי מהדור הקודם )וגם מהדור הזה( ושואל שאלותנכונות... מה קרה?? מאיפה המצאתם את מוקד הישועות החדש הזה?? והוא צודק!!!!הוא צודק בטענה שלו... וגם ר' אלימלך שליט"א צודק!!! איך יכול להיות ששניהם צודקים???תלוי!!! תלוי מה מצב הצבירה של לאה... אם לאה מצליחה ללדת לבד... מה טוב... )יעקב ולאה כידוע זה הזיווג של תפילתמנחה ומעריב השגרתיים שלנו( אם לאה מצליחה להתרומם גם בשגרת החורף ולהתפלל בכוונה ולהתלהב בעבודת ה'...מה טוב.. אבל אם לאה מרגישה שהעסק יבש... צריך ישועות ואני לא מצליח להתניע... לא מצליח להתפלל ולאסוףאת עצמי... המצברים שחוקים... כאן לאה יודעת להיכנע לפשרות!!!! בשביל זה יש לי את ההתבטלות לצדיקים,ואם יש כעת יארצייט של הבת עין ור' אלימלך מצליח באמצעות היארצייט הזה לחבר אותי לכבלים ולהוציא ממניאאההן אהנננ אההנננננ אז גם אם זה נראה בגידה כאילו הצדיק והסעודה שלו מביאה לנו ישועות... בסדר... זו בגידהיזומה!!! לאה כמובן תמשיך להעדיף תמיד הגיע לרוממות בכוחות עצמה אבל היא לא פוסלת אפשרות בגד...אני יכול להגיד לך בנימה אישית: בחודש האחרון אני נוסע כמעט כל שבוע למירון!! ולמה? כי אני מאוד טרוד בהוצאת ספר...והראש שלי ממש תפוס בזה... )מסתמא זה גם מורגש בתכנים היותר מתכתיים בגיליון( וכתוצאה מזה מאוד קשה להתרכז בשום דבראחר... אני לא מצליח להתניע!!! אז אין ברירה... אני נוסע למירון בשביל לחבר לכבלים... במירון אני מצליח לעשות קצת אאאנננאאאאננ.... עכשיו: שיהיה ברור, את הזכות של הצדיקים אנחנו צריכים תמיד!! לא רק כשצריך להתניע!!! רק ביום יום זה יכוללהיעשות גם מרחוק!! אבל כשלא מצליחים להתניע.... כאן אפשר לפעמים לקרב כבלים... אם זה מירון, אם זה יארצייט שלהבת עין וסעודות ואלע עניינים... זה נועד בשביל זמנים שלאה עומדת מלדת... אבל תמיד לזכור שהמצב היותר אידיאלי זהלהתחבר לסידור תפילת כל פה!! מה שבטוח: אני מאחל מעומק לב לכל יהודי שצריך ישועה... שיקבל את הישועה שלו ישירותמה'... אמנם יש כזה דבר לקבל ישועה מה' בזכות הצדיק כמו גבי חנה שהתפללה וקבלה ברכה מעלי.. אבל מבחן התוצאה יהיהמי יקבל בסוף את הקרדיט!! אצל חנה הרבש"ע קיבל את הקרדיט... ולכן גם כשעלי רצה להמית אותו, חנה אומרת לו: נכוןשאתה ברכת, אבל אני התפללתי ולכן תשאיר לי אותו... מי שיקבל ישועה ביום הזה מה' בזכות הבת עין... אנא אנא...את הקרדיט תשאיר לרבש"ע!!! מה לעשות... העובדה היא שקרדיט רק מישהו אחד מקבל... וכל מי שיש לו איזהקירבה משפחתית לרבש"ע אמור לרצות שהרבש"ע יקבל את הקרדיט ראשון
 
מליבו של בעל התניא?(זה ממנו)
מתוך המכלול (לא מוזכר שום פרט על הגר"ז שייסד את ה"חג"):

בהשתדלות החסידים, לאחר 53 ימים במאסר, שוחרר בי"ט בכסלו ה'תקנ"ט (27 בנובמבר 1798). מאז מצוין התאריך בחסידות חב"ד כ"חג הגאולה", ונתפס בעיניהם כמציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.

החסידים שנעצרו שוחררו וחזרו לביתם בנר חמישי של חנוכה, ויום זה נקבע למועד שמחה על ידי חסידי חב"ד ברחבי רוסיה

רבי שניאור זלמן נאסר שוב לאחר שנתיים (בשנת ה'תקס"א), לאחר שרבי אביגדור בן חיים רבה של קהילת פינסק, טען בכתב הלשנה ששיגר לשלטונות כי תורת החסידות מהווה דת חדשה, וכוללת בתוכה יסודות חתרניים נגד שלטון הצאר. ממעצר זה שוחרר באותה שנה בחג החנוכה. בחג הגאולה שנחוג בסמיכות לחנוכה מציינים גם שחרור זה.
 
מתוך המכלול (לא מוזכר שום פרט על הגר"ז שייסד את ה"חג"):

בהשתדלות החסידים, לאחר 53 ימים במאסר, שוחרר בי"ט בכסלו ה'תקנ"ט (27 בנובמבר 1798). מאז מצוין התאריך בחסידות חב"ד כ"חג הגאולה", ונתפס בעיניהם כמציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.

החסידים שנעצרו שוחררו וחזרו לביתם בנר חמישי של חנוכה, ויום זה נקבע למועד שמחה על ידי חסידי חב"ד ברחבי רוסיה

רבי שניאור זלמן נאסר שוב לאחר שנתיים (בשנת ה'תקס"א), לאחר שרבי אביגדור בן חיים רבה של קהילת פינסק, טען בכתב הלשנה ששיגר לשלטונות כי תורת החסידות מהווה דת חדשה, וכוללת בתוכה יסודות חתרניים נגד שלטון הצאר. ממעצר זה שוחרר באותה שנה בחג החנוכה. בחג הגאולה שנחוג בסמיכות לחנוכה מציינים גם שחרור זה.
זה רק ע"פ המכלול.
תלמד קצת חסידות ואל תסמוך על המכלול.
ונתפס בעיניהם כמציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.
ממש לא נכון, בעל התניא בעצמו התבטא שבזכות השיחרור ממאסר החסידות הצליחה להכניע את הקליפה ולהתפרסם יותר בעולם בבחינת יפוצו מעיינותיך.
 
נערך לאחרונה:
זה רק ע"פ המכלול.
תלמד קצת חסידות ואל תסמוך על המכלול.

ממש לא נכון, בעל התניא בעצמו התבטא שבזכות השיחרור ממאסר החסידות הצליחה להכניע את הקליפה ולהתפרסם יותר בעולם בבחינת יפוצו מעיינותיך.
ציטוט לשון בעל התניא: זה היום יקבע למועד תמידי בישראל אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבא ויתעוררו אלי לבבות ישראל בתשובה ועבודה שבלב כי המעשה חקוק בלב ישראל דלעילא וחקוק בלב ישראל דלתתא.
וכבר בי"ט כסלו תק"ס בעל התניא אמר מאמר ד"ה ולשנה אחרת קבעום שתוכנו הוא שזה יהיה יו"ט גם בביאת משיח במהרה בימינו.
ואל תשכח ללמוד חסידות כדי לדעת לא מהמכלול.
 
י"ט כסליו לא מחייב את כלל ישראל, למה יש פה בל תוסיף? הרשות נתונה לכל אחד לשמוח בשמחתו של בעל התניא או להמשיך כהרגלו.

כנ"ל אגב שאר המעצרים של אדמורי חב"ד שמציינים בחב"ד
 
ידועים דברי הרמב''ן בפרשת ואתחנן שהעושה חג חדש כירבעם הרי הוא עובר על בל תוסיף ולכאורה יש לדון שאף יט כסליו הוי בל תוסיף
גם הממציא איסורים עובר בבל תוסיף
הרמב"ן כתב בהדיא ולפי דעתי אפילו בדא לעשות מצוה בפני עצמה - דוקא אם בתורת צווי אבל לומר לעשות איזה הנהגה טובה לא בתורת ציווי אלא אם תרצה תעשה ודאי פשוט וברור שאין איסור (ואולי מי שלובש שחור לבן ורב שלובש פראק יעבור בבל תוסיף!!!)
אלא שיש לחלק שיו'ט הנחשב הוא רק בשביתה ממלאכה ואילו כאן אין שביתה מלאכה.
החילוק הזה בכלל לא נכון הרי גם חנוכה שאין בה שביתה ממלאכה כתב הריטב"א במגילה יד. שהוצרכו לק"ו שממנו לומדים לפורים וז"ל הגמרא מאי דרוש? אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה: ומה מעבדות לחירות אמרינן שירה - ממיתה לחיים לא כל שכן
חידושי הריטב"א מסכת מגילה דף יד עמוד א
ורבנן דתקון בתר הכי נר חנוכה, דסמוך נמי אהאי טעמא

והכי נמי יש ללמוד נמי למה שהביא הרב @דרך קצרה לעיל בשם המשנה ברורה שיכולים בני עיר לתקן בהסכמה ובחרם עליהם ועל הבאים אחריהם לעשות פורים ביום שנעשה בו נס וה"ה לכל מגילת תענית שרשאים לעשות להם את זה מצוה ממש מותר מהאי ק"ו
וה"ה אם י"ט כסליו היה צווי ממש כמו מגילה וחנוכה אפ"ה מותר מהאי ק"ו
 
ף!!!)

החילוק הזה בכלל לא נכון הרי גם חנוכה שאין בה שביתה ממלאכה כתב הריטב"א במגילה יד. שהוצרכו לק"ו שממנו לומדים לפורים וז"ל הגמרא מאי דרוש? אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה: ומה מעבדות לחירות אמרינן שירה - ממיתה לחיים לא כל שכן
חידושי הריטב"א מסכת מגילה דף יד עמוד א
ורבנן דתקון בתר הכי נר חנוכה, דסמוך נמי אהאי טעמא

והכי נמי יש ללמוד נמי למה שהביא הרב @דרך קצרה לעיל בשם המשנה ברורה שיכולים בני עיר לתקן בהסכמה ובחרם עליהם ועל הבאים אחריהם לעשות פורים ביום שנעשה בו נס וה"ה לכל מגילת תענית שרשאים לעשות להם את זה מצוה ממש מותר מהאי ק"ו
וה"ה אם י"ט כסליו היה צווי ממש כמו מגילה וחנוכה אפ"ה מותר מהאי ק"ו
לא הבנתי מה הוכחת מדברי הריטב''א שם
אם תוכל לבאר דבריך יותר.
כיון שמלמעלה כל הנושא שם הוא על שירה ולא על קביעתו כחג ואינו ענין לנידו''ד
ועיין ירושלמי שהרמב'ן הביא שם.
 
נערך לאחרונה:
לכאורה נראה לחלק שהעושה חג כירבעם היינו שבודה חג מליבו בלי שום טעם ובזה יש בל תוסיף שאסור להוסיף סתם חגים שלא כתובים בתורה.
אבל מאידך מצינו במשנ"ב (סי' תרפ"ו ס"ק ח) וזה לשונו: 'יכולים בני עיר לתקן בהסכמה ובחרם עליהם ועל הבאים אחריהם לעשות פורים ביום שנעשה בו נס' עכ"ל, וכעין 'פורים סרגוסה' שבזה אין בל תוסיף כי העיקר בו לא בשביל להוסיף חג שבודים אותו סתם מהלב, אלא רק לייחד את אותו היום להודאה על הנס עד כדי כך שהסעודה שעורכים באותו יום ומודים בה על הנס הוא סעודת מצוה כמבואר במשנ"ב (סי' ס"ק ב).
ומכאן יש ללמוד לענין י"ט כסלו שנהגו חסידי חב"ד לעשותו יום טוב על שם הנס שנעשה לרבם, שאפשר לצדד ולומר שאין בו משום בל תוסיף, כי הם ייחדו יום זה להודות בו על הנס שנעשה לרבם באותו יום וכן כל כיוצא בזה.
ירבעם לא בדה מליבו חג אלא שינה תאריך של חג קיים ולכאורה הטעם של המצווה הוא נכון ואפ''ה חשיב בל תוסיף.
 
ירבעם לא בדה מליבו חג אלא שינה תאריך של חג קיים ולכאורה הטעם של המצווה הוא נכון ואפ''ה חשיב בל תוסיף.
יעויין שם במפרשים (מלכים-א יב לג) שהסיבה שהוא קבע את חג הסוכות בט"ו לחודש השמיני שהוא חודש חשון, בכדי שיקראוהו כולם חג הסוכות, כי הוא בדיוק באותו תאריך שנקבע בתורה לחג הסוכות, ובוודאי שאת השינוי תאריך של החג הוא בדה מליבו, ומזה למד הרמב"ן שכל אחד שבודה חג מליבו כירבעם כלומר שממציא לעשות חג שכתוב בתורה בשינוי תאריך הרי זה בל תוסיף, כי הוא מוסיף תאריך לחג שכבר נקבע בתורה מתי לחוג אותו.
ולענין י"ט כסלו, חלילה לדמות ולומר שהוא כעין מה שירבעם בדה מליבו להוסיף תאריך על חג שכתוב בתורה בלי שום טעם, וכי הם מכוונים למה שכיוון ירבעם בחג שבדה מליבו לקרוע את ממלכת בית דוד?! וכי הם העמידו עגלי זהב לשם תקרובת לעבודה זרה?! עד כאן! הרי הם רק קבלו על עצמם ביום זה להודות על נס שנעשה באותו יום לרבם, וכנ"ל בשם המשנ"ב שיכולים לעשות כיוצא בזה והסעודה שמודים ומשבחים לה' היא סעודת מצוה, והאמת והשלום אהבו...
 
חזור
חלק עליון