בזוהר חדש (מדרש רות ד"ה רבי נחמיה פתח) איתא, שהנחש התקלל עשר קללות [ויחד עם עשר של אדם הראשון ועשר של חוה ותשע של האדמה, נמצא ארבעים חסר אחת, כמנין הקללות שלוקה רשע בבית דין]. וכן איתא בעוד מדרשים.
ובגבול בנימין (ח"ג דרוש א) הביא בשם הגהת ציוני, וז"ל, ואמרו רבותינו ז"ל, י' גזרות גזר על הנחש ואלו הם, א' שנסתם, ב' קציצת ידיו ורגליו, ג' שאוכל עפר, ד' לשונו נגררת בעפר, ה' שהשניאו בעיני הבריות, ו' שמשיר עורו לסוף שבע שנים ויש לו צירים כחבלי לידה, ז' שמוליד לשבע שנים, ח' שמטיל ארס, ט' שכולם מתרפאים לעתיד לבא זולתו, י' שימות, ע"כ.
ודן שם מהי הגזירה הראשונה "שנסתם", וביאר ע"פ ספרי הטבע שהנחש יש לו קוצר בראייה, ועיניו בתוך הצדעיים, ואינו יכול לראות אלא בדרך עקלתון, ו"נסתם" היינו כמו "ונסתמא". ולו"ד ז"ל יש לפרש, ש"נסתם" היינו שאינו יכול לדבר, וזה כפירוש המפרשים כפשטות הפסוק שבתחילה יכל הנחש לדבר כבני אדם.
ובגבול בנימין (ח"ג דרוש א) הביא בשם הגהת ציוני, וז"ל, ואמרו רבותינו ז"ל, י' גזרות גזר על הנחש ואלו הם, א' שנסתם, ב' קציצת ידיו ורגליו, ג' שאוכל עפר, ד' לשונו נגררת בעפר, ה' שהשניאו בעיני הבריות, ו' שמשיר עורו לסוף שבע שנים ויש לו צירים כחבלי לידה, ז' שמוליד לשבע שנים, ח' שמטיל ארס, ט' שכולם מתרפאים לעתיד לבא זולתו, י' שימות, ע"כ.
ודן שם מהי הגזירה הראשונה "שנסתם", וביאר ע"פ ספרי הטבע שהנחש יש לו קוצר בראייה, ועיניו בתוך הצדעיים, ואינו יכול לראות אלא בדרך עקלתון, ו"נסתם" היינו כמו "ונסתמא". ולו"ד ז"ל יש לפרש, ש"נסתם" היינו שאינו יכול לדבר, וזה כפירוש המפרשים כפשטות הפסוק שבתחילה יכל הנחש לדבר כבני אדם.

