• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

כאשר חוזר לראש כששכח 'רצה והחליצנו'

ואעיקרא דדינא, תמיד הבנו שחוזר גם על ברכה רביעית, שהרי אינו מדין ספד"ר לקולא כיון שוודאי טעה פה, מה גם שהרב ע"ה ביבי"א ח"ב (י', יב') ובעוד מקומות, מסביר שאין כאן סב"ל כיון שאם יחזור ל"רחם" אז "מסתבך" עם הרמב"ם וסיעתו, והוא בבחינת "אוי לי מיצרי וכו'" ולכן עדיף שיחזור לראש ברכהמ"ז, וחזינן הכא שכל הדיון הוא "לאן" לחזור ולא "על מה" לחזור. ואולי לא צויין בשום מקום כיון שהדברים פשוטים שאין חילוק. וכי אדם שאמר את כל ברכהמ"ז ולא בירך ברכה רביעית, נאמר לו שלא יחזור משום סב"ל? יש פה ודאי טעות בברכה.. וגם בנידו"ד יש פה טעות ודאית.
 
מחלוקת מרן והאול"צ
זכורני שלדעת מרן שליט"א לא חוזר על ברכה רביעית משום סב"ל
אולי כוונתך למחלוקת לגבי מי שמסופק אם בירך, אם חוזר גם על ברכה רביעית. (ואגב, זכור לי שגם האורל"צ חזר בו אח"כ, וראה לאחרונה בעלון השיעור השבועי חיי שרה תשפ"ה).
 
ודאי שלא יחזור ויברך שוב! כיון שיצא י''ח דאור'.
והפוסקים כתבו שאם יודע רק ג' ברכות, שיברכם.
כוונתי שצריך לחזור לברך ברכה רביעית, וכמו שכתבו הפוסקים בשם המג"א לגבי טעה בברכה רביעית, שחוזר לברך רק ברכה רביעית (משנ"ב סימן קפח' ס"ק כד' בסופו, כה"ח ס"ק ל').
 
חזור
חלק עליון