• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כשמוציאים כמה ספרי תורה האם צריך להגביה את כולם

אושרי רביב

Well-known member
בס”ד, ‏ז’ אייר תשפ”א, 1066-2/פ”א

לכבוד היקר והנעלה, כש”ת כה”ר דן דוידיאן נ”י

שלום וברכה וישע רב,

מה ששאל אודות הגבהת ספר התורה, כיצד יש לנהוג לכתחלה בזמנים שמוציאים כמה ספרי תורה, כמו בשבת ור”ח, ובד’ פרשיות, ובימים טובים, האם להגביה רק את הספר הראשון ולהראות לקהל, ואומרים וזאת התורה וכו’, או לעשות הגבה זו בכל הספרים כולם שמוציאין לקרוא בהם.

יש להגביה ולפתוח את כל ספרי התורה, והנה המקור להגבהת ספר התורה הוא במסכת סופרים (פרק יד הי”ד) שצריך להגביה ספר תורה ולהראות פני כתיבתו לעומדים לימינו ולשמאלו, ומחזירו לפניו ולאחריו, שמצוה על כל העם לראות הכתב ולכרוע ולומר וזאת התורה. וכן נהגו. ע”כ. והובא ברמב”ן פרשת כי תבא (דברים כז, כו), ובזה פירש מה שנאמר ארור אשר לא יקים את דברי התורה, וכי יש תורה נופלת, אלא זהו החזן שאינו מקים ס”ת להראות לציבור כתיבתו לכל העם. ע”כ. והובא באורחות חיים (חלק א, דין מה שמוסיפין בשני ובחמישי אחר י”ח אות ז), שבהוציאו התורה פותח החזן ואומר גדלו לה’, וחייב להקים הספר ולהגביהו למעלה, ואם לא עשה כן קאי בארור דכתיב ארור אשר לא יקים וגו’. ע”כ. ובירושלמי סוטה (פרק ז הלכה ד), ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת, וכי יש תורה נופלת, רבי שמעון בן יקים אומר, זה החזן שהוא עומד, (ומגביה ספר התורה, ומראה הכתב לעם, וצריך להקימה כראוי שיראו כולם כתב ספר התורה. קרבן העדה).

ורבים מאחינו האשכנזים [יוצאי ליטא, ולא מהחסידים] נוהגים להגביה אחרי הקריאה, ומגביהים כל ספר וספר בפני עצמו, ואנו לא נוהגים כן, אלא כפי מה שנכון וראוי על פי סודן של דברים, שזה קודם הקריאה. וגם בשלחן ערוך (סימן קלד ס”ב) הביא דין ההגבהה קודם דיני קריאת ספר תורה, ומשמע שיש להגביה את הספר תורה ולהראות הכתב לעם קודם הקריאה, וכן כתב בנחלת יעקב על מסכת סופרים הנ”ל.

ואין בזה הפסד אם מגביהים את כל הספרים, וכך נוהגים גם רבים מן יוצאי ספרד. ויש בו טעם לשבח, מאחר שקוראים בכל הספרים.

בברכת התורה,

יצחק יוסף

הראשון לציון

הרב הראשי לישראל
 
יישר כח על המכתב שהבאת הרבה זמן אני מחפש תשובה על נושא זה,
מרן לא התיחס במכתב מתי להגביה האם בהתחלה את כולם או כל אחד לפני שקוראים בו? אני אשמח לתשובה.
 
יישר כח על המכתב שהבאת הרבה זמן אני מחפש תשובה על נושא זה,
מרן לא התיחס במכתב מתי להגביה האם בהתחלה את כולם או כל אחד לפני שקוראים בו? אני אשמח לתשובה.
זה כבר נקבל תשובה בעזה"י מכבוד הרב שמעון ללוש שליט"א, תלמידו הנאמן של מרן שליט"א.
 
מעלה מ"ש בספרי הקטן

ביום שמוציאים שתי ספרים כמה ספרים מגביהם

כתב מרן בש"ע סימן קמז' ס"ח ביום שיש בו ב' ס"ת, לא יפתחו הב' ולא יסירו המפה, עד שיגללו הראשון. וא"כ אין לפתוח ולהגביה הספר השני קודם הקריאה הראשונה. וכ"כ השומר אמת, והביא שכ"כ היד אהרן ופרי האדמה. [1].

אולם לכאורה אמאי לא מגביהים לפני הקריאה בספר השני [וכן הוא בחלק מקהילות אשכנז]. ונראה כיון שטעם ההגבהה שיראו הציבור הכתב כמובא במסכת סופרים, בספר אחד סגי. ועיין פרי האדמה (פי"ב מהלכות תפילה ה"ה). וע"ע אור תורה (תש"נ סימן קיח) שכן המנהג בכמה מקומות להגביה רק הספר הראשון. וכ"כ בשו"ת שמש ומגן (ח"ד סימן טז). [ועיין במאמר מרדכי אליהו (שבת ח"ב עמוד סח) וצ"ב]. וע"ע מ"ש בזה בסימן קמז' ס"ד בנידון זה.

שיש שתים או שלשה ספרים אם מגביהים את כולם

באו"ת (תש"נ סימן קיח) כתב שמגביהים רק הראשון, דהא הש"ע כתב כאן שלא יפתחו הספר השני עד שיגללו הראשון. ושכ"כ השומר אמת הרב פרי האדמה יד אהרן [מהרי"ל].

וטעם זה מהני רק דלא מגביהים בתחילה עם הגבהת הספר הראשון, אך אפשר להגביה לפני הקריאה בספר השני. ועיין בספר מאמר מרדכי (אליהו ב כח סח).

ושוב ראיתי בספר ויאמר מאיר (ועקנין סימן ג) שכתב שטעם מרן בסעיף זה הוא מטעם טירדה [שלא יהא טרודים בספר הראשון ולא ישמעו הקריאה בספר השני], ולא מטעם דאין עושין מצוות חבילות חבילות, וא"כ בספרים דידן דאין טירדה יש להתיר ע"ש. ושו"ר שהלבוש פירש מטעם טירדה, והגר"א פירש מטעם חבילות חבילות. לכך נראה דעביד כמר עביד. ועיין מ"ש בנידון זה בסימן קלד'.



ושיש כמה ספרים סדר הנחתם הוא [1] שיניח הספר הראשון בצד שמאל כדי שאח"כ יפנו לימין [2], כמו בהדלקת נרות חנוכה. וכמ"ש בתיקון קוראים איש מצליח (בהתחלה).

אולם בספר עלי הדס (עמוד קפג) כתב שמנהג תוניס להניח הספר הראשון מצד ימין, והטעם לפי דהכא יש הפסק גדול בין הקריאה הראשונה לשניה, לכך יש להעדיף להניח בימין. [וכ"נ לפו"ר].


[1] ועיין בדרכי משה (קמז ה) שבירושלמי מבואר דהיו מביאים הספר הראשון, ואחר שמסיים הקריאה מביאים הספר השני. ע"ש. ועיין פרי חדש (קמז). וע"ע מ"ש בזה בהלכה ברורה (עמוד רצב).
[2] וכל זה שאינם מזיזים אח"כ הספר בשעת הקריאה.



[1] ועיין מ"ש לעיל בהערה לענין הולכת הספרים פתוחים, והכא שאני דהתחיל הספר הראשון במצוותו כמ"ש שם.
 
חזור
חלק עליון