• ל"מרכז למורשת מרן" דרוש מפעיל לתכנית על מרן בתלמודי תורה, וכן מפעילה בבתי ספר לבנות. דרישות התפקיד: א. גישה לילדים חובה. ב. כושר רטורי. ג. פנוי/ה בשעות הבוקר לפחות בחלק מימות השבוע. יצירת קשר במייל: office@moreshet-maran.com

ייצא שרשור

לאפרושי מאיסורא

#1

ק

קורסיה

אינני יודע איך הותר להם לעשות דבר כזה? כ"כ הרבה אנשים יכשלו בזה מתוך הרגילות שהחפיסה החומה היא פרווה ועדיין הוא שוקולד מריר
אם היו משנים את צורת החפיסה והצבע דיינו, אך שהשאירו הכל כרגיל וכתבו בכתב לא גדול מספיק חלבי, זו מכשלה גדולה.
_זהירות___מריר_חלבי.JPG


#2

ב

בנימין לוריא

ראיתי השבוע שפירסמו את זה, אבל אני יודע כבר במשך שנים שקיים בשוק שוקולד מריר חלבי, וצריך להיזהר. אז מה נזכרו עכשיו?
אולי בגלל שהשוקולד הזה ספציפית היה בעבר פרווה ונהפך לחלבי...
(יתכן והטענה צריכה להיות כלפי נותני הכשרות...)


#3

ק

קורסיה

יכול להיות שיש פרווה חלבי (אני אישית לא ראיתי) אבל השוקולד הזה ידוע ומפורסם בכל הארץ וממש מכשילים את הרבים


#4

ב

בנימין לוריא

_עוד_מוצר_מטעה___מריר_אבל_חלבי.jpg


#5

ק

קורסיה

הוא הדין


#6

שילה אפרהימי

שילה אפרהימי

אני זוכר שהיה רעש גדול על הכשר בית יוסף כשנתנו הכשר על צ'יטוס בטעם גבינה חלבי בלי להדגיש שהוא חלבי. והנה עכשיו "הבד"ץ שירד מהשמים" עושים זאת באין פוצה פה ומצפצף, ועוד גרוע מכך. כי אינו דומה מוצר חדש שהוא 'בטעם גבינה' למוצר ישן שמקובל וברור שהוא פרווה בדר"כ.


#7

ל

לביא

באמת לא מבין אם יש ״איסור״ בדבר, אדרבה הם כותבים פעמיים על האריזה שזה חלבי, מי שמעלים עינו כשהוא רואה ״מריר״ באותה מידה גם יעלים עינו מכשרות השוקולד, ואם הוא בודק את הכשרות, איך יפספס שכתוב ״חלבי״?
אני זוכר שהיה רעש גדול על הכשר בית יוסף כשנתנו הכשר על צ'יטוס בטעם גבינה חלבי בלי להדגיש שהוא חלבי. והנה עכשיו "הבד"ץ שירד מהשמים" עושים זאת באין פוצה פה ומצפצף, ועוד גרוע מכך. כי אינו דומה מוצר חדש שהוא 'בטעם גבינה' למוצר ישן שמקובל וברור שהוא פרווה בדר"כ.
אבל היא גופא הם הדגישו היטב, בתמונה שהובאה כאן כותבים פעמיים כן, פעם אחת על האריזה מלמעלה, ולמקרה שתפספס זאת, אם תבדוק את הכשרות של המוצר תגלה שזה חלבי.

(ואם יש אנשים שלא בודקים את הכשרות של המוצר, הם יגלו לפעמים שהם קונים שוקולד של עלית כשרות איגוד הרבנים, כי יש סוגים של שוקולד עלית שהוא לא בד״צ. ואנשים שלא בודקים את הכשרות כלל, ובכן, אני לא חושב ששייך לדון עליהם בפורום תורני)


#8

שילה אפרהימי

שילה אפרהימי

(ואם יש אנשים שלא בודקים את הכשרות של המוצר, הם יגלו לפעמים שהם קונים שוקולד של עלית כשרות איגוד הרבנים, כי יש סוגים של שוקולד עלית שהוא לא בד״צ. ואנשים שלא בודקים את הכשרות כלל, ובכן, אני לא חושב ששייך לדון עליהם בפורום תורני)
למה הרבנים במנצ'סטר הם גויים או משהו? גם אם אתה מחמיר איך אתה אומר עליהם דברים כאלה?
לבד מכך שכל מי שקונה מוצרים שידוע שיש עליהם מהדרין או רבנות, בעיר חרדית כמו אלעד, ב"ב וכדו' לא בודק בכלל כשרויות. מה גם שלא רק זו התקלה אלא לילדים בבית/אורחים/משלוחי מנות וכדו'. רוב האנשים לא קוראים מה שכתוב על המוצרים. אם זה לא בולט לעיין אנשים לא רואים את זה.


#9

י

יושב אוהלים

אינני יודע איך הותר להם לעשות דבר כזה? כ"כ הרבה אנשים יכשלו בזה מתוך הרגילות שהחפיסה החומה היא פרווה ועדיין הוא שוקולד מריר
אם היו משנים את צורת החפיסה והצבע דיינו, אך שהשאירו הכל כרגיל וכתבו בכתב לא גדול מספיק חלבי, זו מכשלה גדולה.
התימה היותר גדול הוא על מרן הראש"ל שליט"א שדיבר כמה פעמים גם השנה וגם בשנים עברו לגבי סופגניות חלביות הנפוצות בשנים האחרונות, שיש כשרויות שחייבו את המאפיות לשים בסה"כ דגל על כל סופגניה לכתוב עליה חלבי, אולם הראש"ל שליט"א אמר שאין צורך להחמיר וכו', שמעיקר הדין כיון שאינו לחם מותר לאפות חלבי, וסגי בזה שבקונדיטוריה רושמים שזה חלבי וכל אדם שקונה יודע וכו', והורה כן למעשה.
אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה וטוען שלפי השאלות הרבות שהוא מקבל כל שנה בחנוכה אנשים בפועל נכשלים ואוכלים סופגניה חלבית לאחר ארוחה בשרית, והמכשול הוא מעשי ממש, וזה הרבה יותר גרוע מהשוקולד הנ"ל שכתבו עליו במפורש חלבי, שם לא כתוב כלום ויש אנשים שלא קנו את הסופגניה אלא מקבלים אותה או מתארחים וכדומה, ונכשלים בזה.
מי מבאי הפורום שיש לו גישה למרן שליט"א כדאי מאוד שיעביר לו את הדברים בשם הרב בורשטיין, שעשרות ומאות אנשים נכשלים בזה, ובודאי הדבר חמור יותר מאשר צורה משולשת של בורקס גבינה שהרבנות בזמנו חייבה לעשות הבדל בין הפרוה לגבינה.


#10

ל

לביא

למה הרבנים במנצ'סטר הם גויים או משהו? גם אם אתה מחמיר איך אתה אומר עליהם דברים כאלה?
ח״ו, לא התכוונתי לומר זה, אלא שיש מקפידים רק על בד״צ מסימות מסוימות וכידוע.
אבל לא לבדוק כשרות כלל זה חוסר אחריות בעיני. בדיוק מהסיבה שהנושא הזה נפתח צריך להסתכל שבעתיים על כל מוצר, ופעמים רבות מצאתי כי הכשר מסוים הוריד את הכשרות שלו על מוצר כזה או אחר. ואני לא מבין למה זה טוב שיש כאלו שלא בודקים כשרויות.


#11

ר

ראובן יוסף מיארה

התימה היותר גדול הוא על מרן הראש"ל שליט"א שדיבר כמה פעמים גם השנה וגם בשנים עברו לגבי סופגניות חלביות הנפוצות בשנים האחרונות, שיש כשרויות שחייבו את המאפיות לשים בסה"כ דגל על כל סופגניה לכתוב עליה חלבי, אולם הראש"ל שליט"א אמר שאין צורך להחמיר וכו', שמעיקר הדין כיון שאינו לחם מותר לאפות חלבי, וסגי בזה שבקונדיטוריה רושמים שזה חלבי וכל אדם שקונה יודע וכו', והורה כן למעשה.
אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה וטוען שלפי השאלות הרבות שהוא מקבל כל שנה בחנוכה אנשים בפועל נכשלים ואוכלים סופגניה חלבית לאחר ארוחה בשרית, והמכשול הוא מעשי ממש, וזה הרבה יותר גרוע מהשוקולד הנ"ל שכתבו עליו במפורש חלבי, שם לא כתוב כלום ויש אנשים שלא קנו את הסופגניה אלא מקבלים אותה או מתארחים וכדומה, ונכשלים בזה.
מי מבאי הפורום שיש לו גישה למרן שליט"א כדאי מאוד שיעביר לו את הדברים בשם הרב בורשטיין, שעשרות ומאות אנשים נכשלים בזה, ובודאי הדבר חמור יותר מאשר צורה משולשת של בורקס גבינה שהרבנות בזמנו חייבה לעשות הבדל בין הפרוה לגבינה.
ל"ד כלל, כ"א שקונה סופגניה חלבית יודע שהיא חלבית, הן מצד המחיר, הן מצד הטעם, הן מצד השלט שעל הדוכן, והויכוח הוא הלכתי מצד סימן צ"ז בשו"ע שצריך לעשות היכר בפת, שלא יאכל עם בשר וכדו'. ולא חשו שמא יאכל בתוך שש שעות, וגם הרב השני שאסר לא אסר מצד זה. משא"כ בשוקולד שאריזה נראת אותו דבר ואין חזותו מוכחת עליו.


#12

ק

קורסיה

הוא טוען שבכל זאת במציאות נכשלים. וכנראה בגלל שמקובל בציבור שסופגניה היא פרווה ואנשים לא מעלים על דעתם שסופגניה יכולה להיות חלבי
ויש עוד מכשלה שהרב יושב אוהלים העלה, שלא תמיד קונים, אלא מקבלים סופגניה או באירוע וכד' ואנשים לא מודעים. גם ההוראה של הרבנות שסופגניה חלבית יזלפו עליה ריבת חלב מלמעלה לא מפורסמות.

גם כשכתוב חלבי פעמים בכל זאת נכשלים, בגלל שהאריזה היא אותו הדבר, וכשם שאנחנו לא בודקים בשאר המוצרים המוכרים לנו שנים כל פעם כשקונים אותם אם יש עליו הכשר, ה"ה בזה.

והכי מדהים, שישנם סבונים ושמפו שכתוב עליהם פעמיים שהכשרות העדה לימות השנה ולא לפסח, שחלילה לא יכשלו לאכול שמפו חמץ


#13

ל

לביא

הוא טוען שבכל זאת במציאות נכשלים. וכנראה בגלל שמקובל בציבור שסופגניה היא פרווה ואנשים לא מעלים על דעתם שסופגניה יכולה להיות חלבי
(אני מאמין שאתה כותב כל זה ב״הוא טוען״ ולא כי זה באמת כך:)
איפה מקובל בציבור שסופגנייה זה פרווה? כל שנה כשאנחנו באים לקנות סופגניות אנחנו נתקלים ב-2 סוגים, חלבי ופרווה.
ויש עוד מכשלה שהרב יושב אוהלים העלה, שלא תמיד קונים, אלא מקבלים סופגניה או באירוע וכד' ואנשים לא מודעים. גם ההוראה של הרבנות שסופגניה חלבית יזלפו עליה ריבת חלב מלמעלה לא מפורסמות.
במקרים שמחלקים באמת לרוב זה יהיה פרווה כדי לא להכשיל אנשים באכילת חלב אחרי בשר. (שוב, לרוב)
גם כשכתוב חלבי פעמים בכל זאת נכשלים, בגלל שהאריזה היא אותו הדבר, וכשם שאנחנו לא בודקים בשאר המוצרים המוכרים לנו שנים כל פעם כשקונים אותם אם יש עליו הכשר, ה"ה בזה.
אבל שנים יש גם שוקולד מריר חלבי, זה לא חדש בכלל.
ואחזור על הטענה שכתבתי מקודם כי כשרויות משתנות הרבה פעמים, וצריך תמיד לבדוק ולא לסמוך על מוצר מוכר.
לא מובן לי באמת איזה אדם אשר חרדי יקרא יקנה מוצר בלי לבדוק את הכשרות שלו פעמיים לפני קנייה.
והכי מדהים, שישנם סבונים ושמפו שכתוב עליהם פעמיים שהכשרות העדה לימות השנה ולא לפסח, שחלילה לא יכשלו לאכול שמפו חמץ
וברור שזו חומרא יתירה.
(כי מי אוכל סבון או שמפו, ונפסל לאכילת הכלב)


#14

פ

פשוט

לא זכיתי להבין איזו תקלה תגרם אם ישימו דגל חלבי על הסופגנייה, ואדרבא הדגל הלז יכול למנוע מכשול.


#15

שילה אפרהימי

שילה אפרהימי

לא זכיתי להבין איזו תקלה תגרם אם ישימו דגל חלבי על הסופגנייה, ואדרבא הדגל הלז יכול למנוע מכשול.
למאפיה שמוציאה אלפי סופגניות ביום זו טירחה רבה והוצאה גדולה. וזה גורם לאנשים שלא לרצות כשרות.


#16

פ

פשוט

למאפיה שמוציאה אלפי סופגניות ביום זו טירחה רבה והוצאה גדולה. וזה גורם לאנשים שלא לרצות כשרות.
כנ"ל גם לנפות את הקמח... ולשים ריבת חלב על הסופגניה, וכיוצ"ב...


#17

שילה אפרהימי

שילה אפרהימי

כנ"ל גם לנפות את הקמח... ולשים ריבת חלב על הסופגניה, וכיוצ"ב...
מחילה אבל אתה כנראה מנותק מהשטח ולא מבין איך ייתכן שהחילונים לא מוכנים 'להחמיר' ו'לדקדק'... הרי זה רק עוד איזה טירחא קטנה... אלו לא חברי הספסל שלך ללימודים. הם לא חושבים כמוך, לא מתנהגים כמוך, ולא מבינים כמוך.


#18

ל

לביא

למאפיה שמוציאה אלפי סופגניות ביום זו טירחה רבה והוצאה גדולה. וזה גורם לאנשים שלא לרצות כשרות.
דווקא במאפיות הללו אני מכיר שהם טורחים לסמן, מוזר.
כנראה אתה מדבר על המאפיות באזורים פחות חרדיים, בירושלים כל מאפיה יש בה סימון כזה.

ולצורך העניין גם במקרים כאלו שהמאפייה היא באזור לא חרדי בד״כ שואלים את המוכר, אם השתמש בחלב, והאם אפה אותם ביחד.
למרות שקשה לי לדעת אם במאפיות שיש להם אפילו כשרות רבנות סטנדרטית המשגיחים לא מוודאים שהם יעשו סימון בכה״ג.
(אולי למאפיה עצמה פחות חשוב שאנשים יכשלו בזה, אבל בוודאי לי שהמשגיח צריך לוודא זאת, ואם בכ״ז לא עושים זאת אולי יש לדווח לרבנות המקומית שמכשילים אנשים)
(ואני בטוח שאנחנו מדברים על מאפיות שיש בהם הן כשרות רבנות סטנדרטית הן כשרות יותר מהודרת, ספק לי אם מדברים פה על מאפיות בלי כשרות שזה בכלל ה׳ ירחם)


#19

פ

פשוט

מחילה אבל אתה כנראה מנותק מהשטח ולא מבין איך ייתכן שהחילונים לא מוכנים 'להחמיר' ו'לדקדק'... הרי זה רק עוד איזה טירחא קטנה... אלו לא חברי הספסל שלך ללימודים. הם לא חושבים כמוך, לא מתנהגים כמוך, ולא מבינים כמוך.
כבודו צודק שאני די מנותק מהשטח, אבל לענ"ד בעל המאפיה לא צריך לדעת מה הוא "דקדוק" או "חומרא", אלא אלו הן הנחיות הבד"ץ וזהו.
אם הוא לוקח כשרות בד"ץ כנראה זה משתלם לו, לא חושב שהדגלון הזה יגרום לו להסיר את כשרות הבד"ץ ולעבור לרבנות גרידא.


#20

ל

לביא

אם הוא לוקח כשרות בד"ץ כנראה זה משתלם לו, לא חושב שהדגלון הזה יגרום לו להסיר את כשרות הבד"ץ ולעבור לרבנות גרידא.
לא הבנתי עדיין איזו מאפיה בכשרות בד״צ מכשילה כך את הציבור ולא מסמנת אילו מוצרים הם חלביים ואלו לא. יש לי ספק גדול בכך.


#21

פ

פשוט

לא הבנתי עדיין איזו מאפיה בכשרות בד״צ מכשילה כך את הציבור ולא מסמנת אילו מוצרים הם חלביים ואלו לא. יש לי ספק גדול בכך.
האמת אין לי מושג, ובאופן אישי איני אוכל סופגניות, מטעמי בריאות.


#22

ק

קורסיה

איפה מקובל בציבור שסופגנייה זה פרווה?
צא ובדוק למפורסמות אין צריך ראיה
במקרים שמחלקים באמת לרוב זה יהיה פרווה כדי לא להכשיל אנשים באכילת חלב אחרי בשר.
לאו כ"ע בקיאים בהלכה ומדקדקים
לא מובן לי באמת איזה אדם אשר חרדי יקרא יקנה מוצר בלי לבדוק את הכשרות שלו פעמיים לפני קנייה.
כפי שאני ואתה וכולם עושים דבר יום ביומו פוק חזי, מי בפעם האחרונה בדק שפסטה אוסם היא עדיין בד"ץ? גבינה טרה היא בד"ץ? מיונז אוסם? תפוצ'יפס? ועוד ועוד


#23

מ

משתדל לעשות רצון ה'

"הבד"ץ שירד מהשמים"
מה כוונתך?


#24

ב

בנימין לוריא

מה כוונתך?
כלשונו של מרן שליט"א שהבד"ץ לא ירד מהשמים...


#25

ה

הלוי

ל"ד כלל, כ"א שקונה סופגניה חלבית יודע שהיא חלבית, הן מצד המחיר, הן מצד הטעם, הן מצד השלט שעל הדוכן, והויכוח הוא הלכתי מצד סימן צ"ז בשו"ע שצריך לעשות היכר בפת, שלא יאכל עם בשר וכדו'. ולא חשו שמא יאכל בתוך שש שעות, וגם הרב השני שאסר לא אסר מצד זה. משא"כ בשוקולד שאריזה נראת אותו דבר ואין חזותו מוכחת עליו.
לכאורה לטעם מהרי''ט [ח''ב סי' יח] שהוא מקור דין זה גם בשוקולד דידן יש להקל כי אין רגילים לאוכלו יחד עם בשר וכל החשש הוא שמא יאכל אחר בשר ובזה לא גזרו, וטעמו משום דהוי מלתא דלא שכיחא ולא גזרו עליה. אולם לפי דברי הרב שאסר משמע דהוי מילתא דשכיחא ובפרט שרגילים לשים שוקולד בעוגות שבאות לקינוח אחר הארוחה. ובזה לא אמרינן דלא גזרינן גזירות מדעתינו כיון שהמכשול מצוי מאד. וכבר אסרו כילה משום שאינם בני תורה, וכן רב הורה בשדות שתספור ששה והוא חמשה והם כדי שלא יבואו לכלל טעות.


#26

ל

לביא

כפי שאני ואתה וכולם עושים דבר יום ביומו פוק חזי, מי בפעם האחרונה בדק שפסטה אוסם היא עדיין בד"ץ? גבינה טרה היא בד"ץ? מיונז אוסם? תפוצ'יפס? ועוד ועוד
במחילה אבל אני תמיד בודק. אפילו בבית שנייה לפני שאני משתמש בקפה או בקטשופ. במיוחד בשנים האחרונות שיש הרבה תנודות של כשרות בעולם הצרכנות, הרבה יותר בד״צים של חו״ל שולטים על מה שיש במדפים בסופר.


#27

ק

קורסיה

אתה מקפיד והרבה לא, ולכן גורם לציבור להכשל
אפשר לומר להם תתחילו להסתכל על כל דבר שלש פעמים, אך המציאות לא תשתנה גם אם נצעק את זה שנים, וחוץ מזה תמיד יהיו אנשים מבוגרים וקצרי ראיה וכד' שלהם א"א לבוא בטענות
ס"ס ההכשרים צריכים לעשות כמיטב יכולתם לעזור לציבור לא להכשל בפרט בדבר המצוי


#28

ל

לביא

אתה מקפיד והרבה לא, ולכן גורם לציבור להכשל
לזיכרוני חלק מהרעיון של כשרות ביהדות זה לדעת מה אתה אוכל לפני שאתה מכניס את זה לפה.
לא סתם הדגשתי מקודם את הרעיון ש״כל אשר חרדי יקרא״ לעניין שיבדוק מה הוא קונה.


#29

ק

קורסיה

שלא תבין לא נכון, בודקים ובודקים
אלא ישנם דברים הידועים במשך שנים שהם באותו הכשר ולא השתנה, נתפש לאנשים בראש שזה כשר ולא תמיד מסתכלים
וה"ה בחלבי ופרווה


#30

ל

לביא

וה"ה בחלבי ופרווה
דווקא בשנים האחרונות אני מרגיש תנודה מאד גדולה בעניין הכשרויות. ובעבר עלית כשלא היה בד״צ היה מגדים רגיל, היום זה בד״צ איגוד הרבנים.
וכן עוד דוגמאות.


#31

י

יי"ש

להוי ידוע שבאיזורים מעורבים או חילוניים שיש הרבה מהם שמקפידים שלא לאכול חלב אחר בשר, אבל כשיראו סופגניה לא נותנים דעתם שמא היא חלבית ויכולים בנקל להכשל.

בנוגע לנותני הכשרות 'בד"ץ העדה החרדית' בל"נ אוכל לברר זאת עם המשגיח של השוקולדים הוא שכן שלי.
אני שואל אותו על כל שינוי וענין כמו שלאחרונה השתנו הרבה סוגי שוקולדים לאיגוד הרבנים וכדו'.

אם כי צודק גם צודק הרב לביא היקר שכ' שיש לפקוח עיניים ולבדוק כל מוצר.
אולם, הרב המומחה לכשרויות, הרב בורשטיין כבר שנים מתריע על זה
הוא מתריע על הרבה דברים בצורה סלקטיבית ולאחרונה התקילו אותו כמה פעמים בשידור על כך שאת גופי הכשרות הספרדיים הוא אינו מכיר ? ואת האשכנזים משום מה הוא מכיר טוב.. לא מזלזל בידענותו אך כן יש לבדוק טוב את מי שואלים.

אגב, לפי מה שאמר לי המשגיח של עלית, במשך השנים האחרונות שהוא שם אף רב 'מטעם' או משגיחים שונים לרבות הרב בורשטיין לא ביקרו במפעל ולא ראו את ייצור השוקולדים ומה שטוענים שמוצר שאין עליו כשרות 'העדה' ויש כמותו גם בעדה"ח זה אותו דבר כמו עדה החרדית והוא מכחיש זאת מכל וכל וטוען שאחר ייצור שוקולד ללא העדה"ח היו מכשירים את כל הליין קודם שמייצרים את שלהם. ואם יתבונן המתבונן במרכיבי השוקולד יראה שיש שינוי אחד לפחות. ויש עוד להאריך בזה ואכ"מ.


#32

ק

קורסיה

לא מזלזל בידענותו אך כן יש לבדוק טוב את מי שואלים.
אני אישית לא מכיר מישהו שיודע את השטח כמוהו, בשידור שלו במורשת הוא מתקן אנשים על כשרות המוצר שהם שואלים, הם אומרים לו שם של מוצר והוא מתקן אותם שזה היבואן ולא שם המוצר, הוא יודע מקומות יצור בכל העולם, מוצרי מזון ומשקאות ותרופות שלעולם לא שמענו עליהם, ואפילו צבעים של חבילות מוצרים.

גם אני שמעתי את השידורים האחרונים והוא פעם אחת הדגיש שכל הבדצים האשכנזים בבשר הם חלק לא פחות מעטרה והרב מחפוד (לדעתו מבלי להיכנס לנושא). וגם הבדצים הספרדים הוא ידע להשיב שגם הם מהדרין (כמו עופות עטרה עם הרב גרוס, איגוד האברכים)


#33

י

יי"ש

הוא בקי נכון. לפני כמה שנים אבי שיחי' שהה בחו"ל לענין מסוים ושאלו לגבי מקום מסעדה שאפשר לרכוש ממנו ואמר לו בפרוטרוט אבל לאחרונה אני מקבל את דבריו ברמה הכללית ולא מעבר לכך.. מכמה סיבות
שאלתי אותו לגבי כשרות עופות של הרב איערבך וענה לי מה אתה אוכל בד"כ? עניתיהו בד"ץ בית יוסף, מחפוד, הרב מוצפי, אמר לי אתה יכול לאכול. במילים אחרות זה אותה רמה. איני יודע אם זה לא נכון אבל הזלזול שבדברים שכשרות ברמה של רבנות היא כמו בדצי"ם של ספרדים זה צורם באוזן!


#34

ר

ראובן יוסף מיארה

אולי התכוון לשבח את הרב אוירבך, ולא לזלזל בנו.


#35

י

יי"ש

מן השמים ידונו אותך גם לזכות, תמיד.


#36

ר

ראובן יוסף מיארה

מן השמים ידונו אותך גם לזכות, תמיד.
אמן


#37

נ

נתנאל קנתן

פעם שאלתי את הרב מחפוד על מוצרי הודו של הר' אויערבך ואמר לי שמותר לכתחילה לאכול כי הם עושים את העבודה אבל לא מוצרי עוף


#38

י

יי"ש

כיום שאותנו עזב לאנחות שמא ישתנה המצב!?
ואנכי יודע שרוב אברכים חשובים בעיה"ק טבריה סומכים ע"ז לכתחילה שהרי היה מסתובב ומוסר שיעורים בכוללים וגם בהל' שחיטה ואמר להם איך הולך במפעל שתחת ידו. ונודע שלא חת מפני איש ותיקן ויסד הרבה בעיר טבריה ובזכותו קמה העיר וגם נצבה לתפארה בריבוי בני התורה לאין מספר כ"י. עליו השלום,
ידוע הוא שמרן הגר"ע היה אוהבו בלו"נ ותמך בו מאוד שילך לטבריה והיה קורא אותו בחיבה רב אדא בר אהבה ר"ל רב אד"א ר"ת אברהם דב אויערבך, בר אהבה בן אהובו של מרן הוא ניהו הגאון הגרש"ז ע"ה, זיע"א.


#39

י

יי"ש

פעם שאלתי את הרב מחפוד על מוצרי הודו של הר' אויערבך ואמר לי שמותר לכתחילה לאכול כי הם עושים את העבודה אבל לא מוצרי עוף
אני יודע על אחד מגדולי חכמי הזמן שבעבר היה אומר לב"ב שיכולים לרכוש הרב אויערבך אבל בשנים אחרונות מורה שלא!


#40

ק

קורסיה

אבל הזלזול שבדברים שכשרות ברמה של רבנות היא כמו בדצי"ם של ספרדים זה צורם באוזן!
לדעתו הרב אורבך הוא לא כמו רבנות


#41

ב

בנימין לוריא

_חבל_שרק_בגלל_סכנה_נזכרו_בשראוס_לשנות_את_העטיפה_המכשילה.JPG


#42

ק

קורסיה

גדול המחטיאו יותר מההורגו


#43

ב

בנימין לוריא

גם בזה יש לשים לב...

_עוד_מריר_חלבי.jpg


#44

נ

נתנאל קנתן

בענין השוקולד זה לא רק לאפרוש מאיסורא אלא חמירא סכנתא מאיסורא
לפני כשבועיים נפטרה ילדה שהייתה אלרגית לחלבי בגלל שאכלה את השוקולד המריר החלבי...


#45

א

אהרן כהן

יש שמועה שה"פסק זמן" ש'כשר לפסח', באחד מהשנים נתגלה שבסוף היה שם חמץ, מישהו יודע על הדבר?


#46

מורשת מרן

מורשת מרן

יש שמועה שה"פסק זמן" ש'כשר לפסח', באחד מהשנים נתגלה שבסוף היה שם חמץ, מישהו יודע על הדבר?
נא לפתוח נושא חדש, זה לא קשור לכאן


#47

י

יי"ש

בענין השוקולד זה לא רק לאפרוש מאיסורא אלא חמירא סכנתא מאיסורא
לפני כשבועיים נפטרה ילדה שהייתה אלרגית לחלבי בגלל שאכלה את השוקולד המריר החלבי...
כרגע דברתי עם המשגיח של העדה החרדית, ותחילה אמר שבציבור השתרש שמריר זה פרווה וטעות גדולה היא!! מריר זה שוקולד מסוים והוא מר מטבעו ויש לשרש זאת בציבור..

גם אמר שייצור השוקולד הוא פרווה לחלוטין ובסוף התהליך הוא עובר בכלי שהיה בו שוקולד חלב ונשארו בו נגיעות קלות של שוקולד ומבחינה הלכתית זה בטל בשישים ויתכן ואין לו דין חלבי...

וביותר כל שוקולד פרווה כתוב עליו שיוצר על קו חלבי שהוכשר לפרווה ומי שאלרגי לחלב צריך ליזהר ולהימנע ואולי גם אסור לו לאכול מוצר כזה.. מה גם שבעלי הרגישיות יודעים וחייבים לדעת שעליהם לבדוק כל מרכיב ומרכיב ולא לסמוך על נראות וכדו'.

עוד אמר שיש שינוי ברור בין הטבלאות גם במלל - כתוב על החלבי טבלה בטעם שוקולד ולא שוקולד מריר! גם שהחלבי הוא ללא תוספת סוכר ויוצר בפרט לאלה שלא אוכלים סוכר. ואנשים לא אוהבים ורגילים להסתכל אלא לקנות בעיניים עצומות ולכן סוף דבר ששינו את העטיפה.

גם כבר אין את הייצור של העטיפה הזו כיום היא בצבע כחול (כמדומני) ומה שיש בחנויות זה מה שנותר מקדמת דנא


חלק עליון