• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

לא היה מכבד אב כעשיו הרשע?

amit26

Well-known member
הרי ידוע ש:
עשיו הרשע רצה להרוג את יעקב אבינו אלמלא היה בורח לחרן וכן שלח את אליפז בנו להרוג את יעקב(וכמה צער נורא יש להורים שבנם נרצח,ועוד על ידי אחיו..) וכן ידוע המדרש שעשיו לא מצא ציד ותכנן לשחוט כלב ולהאכיל את אביו יצחק. וכן המדרש שעשיו תכנן עם ישמעאל להתנקש בחיי אביו יצחק ולרשת את ירושתו. וכן הצער שציער את הוריו כשנשא נשים עובדות ע"ז ברמה שאביו התעוור מהקטורת שלהן! מכל אלו ועוד,עולה דמות של אדם שרחוק מזרח ממערב מכיבוד אב ואם. כיצד ניתן לומר על אדם כזה שהוא הוא הדוגמא והמופת לכיבוד אב ואם?ועוד יותר מתנאים קדושים?
אולי אפשר לומר ש*כשעשו* היה מכבד את אביו, או אז זה היה ברמה שלא היה כדוגמתה,בלבושי כבוד וכיוצ"ב. אבל זה ממש לא נראה הפשט בדברי חזל.. אשמח לתשובה!
 
לפי האין תגובות כנראה כולם מצאו את היישוב כבר לפני,אבל במקרה ויש אחד שלא ,כבר שווה לי להציג את התשובה שהגעתי אליה:
דרך הספר הנפלא של הרב הגאון יוסף חי סימנטוב שליט"א על התורה,שמביא ממש את אותה שאלה! זכיתי לכוון)
בתירוץ ב שם הוא מביא את המהלך הבא שאסביר במילים שלי :
" (בראשית רבה סה) (בראשית רבה סה) אמר רבן שמעון בן גמליאל: כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שימשתי אותו אחד ממאה ששימש עשו את אביו! אני - כשהייתי משמש את אבא, הייתי נשאר בבגדי הרגילים, וכשהייתי יוצא לחוץ הייתי יוצא בבגדים נאים ומכובסים. אבל עשו - כשהיה משמש את אביו, היה משמשו בבגדי מלכות
רואים מכאן במפורש שרבן גמליאל מיירי רק בעצם השימוש, לא נאמר כלל משהו על כיבוד . ובאמת בעצם השימוש לא היה כעשיו. אבל כבן המכבד את אביו באופן כללי זה עניין אחר. ובזה מיושבות כל הקושיות! נפלא מאוד
(ואולי השאלה עלתה לי כי כשבדקתי את העניין לעומק ראיתי שבספרים מסויימים(בעיקר של דרשנים וכו') הגרסא הייתה "הייתי מכבד את אבא, ולא כיבדתי וכו'" ואז באמת מתעוררות השאלות.אבל לפי מה שבדקתי במקור בבראשית רבה מופיע "משמש,שימשתי" וכו')
 
(בראשית רבה סה) (בראשית רבה סה) אמר רבן שמעון בן גמליאל: כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שימשתי אותו אחד ממאה ששימש עשו את אביו! אני - כשהייתי משמש את אבא, הייתי נשאר בבגדי הרגילים, וכשהייתי יוצא לחוץ הייתי יוצא בבגדים נאים ומכובסים. אבל עשו - כשהיה משמש את אביו, היה משמשו בבגדי מלכות​
רואים מכאן במפורש שרבן גמליאל מיירי רק בעצם השימוש, לא נאמר כלל משהו על כיבוד . ובאמת בעצם השימוש לא היה כעשיו. אבל כבן המכבד את אביו באופן כללי זה עניין אחר. ובזה מיושבות כל הקושיות! נפלא מאוד
אמנם בדברים רבה (א טו): אמר רשב"ג לא כיבד בריה את אבותיו כמו אני את אבותי ומצאתי שכיבד עשו לאביו יותר ממני וכו'
ובשמות רבה (מו ג): בן יכבד אב זה עשו שכבד אביו הרבה שהיה יוצא לשדות וצד ציד ומביא ומבשל ומכניס ומאכיל לאביו בכל יום
ובמדרש תנחומא (קדושים טו): בוא וראה מצות כיבוד אב ואם כמה חביבה לפני הקב"ה, שאין הקב"ה מקפח שכרו בין צדיק בין רשע, מנלן, מעשו הרשע, על שכבד את אביו נתן לו הקב"ה את כל הכבוד הזה וכו'​
 
נערך לאחרונה:
אמנם בדברים רבה (א טו): אמר רשב"ג לא כיבד בריה את אבותיו כמו אני את אבותי ומצאתי שכיבד עשו לאביו יותר ממני וכו'
ובשמות רבה (מו ג): בן יכבד אב זה עשו שכבד אביו הרבה שהיה יוצא לשדות וצד ציד ומביא ומבשל ומכניס ומאכיל לאביו בכל יום
ובמדרש תנחומא (קדושים טו): בוא וראה מצות כיבוד אב ואם כמה חביבה לפני הקב"ה, שאין הקב"ה מקפח שכרו בין צדיק בין רשע, מנלן, מעשו הרשע, על שכבד את אביו נתן לו הקב"ה את כל הכבוד הזה וכו'​
גם בזוהר הקדוש כך
ואם כן קצת נפל מה שאמרתי.
אמנם,אפשר לומר שבאמת אין מחלוקת בין המקורות השונים, ובאמת גם בשאר המקומות כשרום "כיבד" הכוונה "שימש" כמו במקור שהבאתי, משם תלמד לכלל המקורות שהכוונה היא על עצם הפעולה עצמה של הכיבוד,ולא בתואר הכללי של מכבד אב ואם(גם קצת מדויק "שכבד אביו הרבה" נראה שמדובר על הפעולה עצמה)

ובכל מקרה גם אם נאמר שלא, באמת ראיתי בספר שם עוד תירוץ נפלא,שכל זה היה לפני שיעקב קיבל את הברכות. וכל מה שתיארתי לעיל, היה אחרי שיעקב קיבל את הברכות,ואז עשיו באמת הפסיק לכבד ברמה גבוהה את אביו
 
אמנם, אפשר לומר שבאמת אין מחלוקת בין המקורות השונים, ובאמת גם בשאר המקומות כשאומרים "כיבד" הכוונה "שימש" כמו במקור שהבאתי, משם תלמד לכלל המקורות שהכוונה היא על עצם הפעולה עצמה של הכיבוד, ולא בתואר הכללי של מכבד אב ואם (גם קצת מדויק "שכבד אביו הרבה" נראה שמדובר על הפעולה עצמה)​
הלשון "בן יכבד אב זה עשו" מבהיל על הרעיון, שהרי אותו פסוק נדרש גם על צדיקים כמו יותם (רש"י סוכה מה:) וכדומה
ואלי זה נרמז בתנחומא: שאין הקב"ה מקפח שכרו בין צדיק בין רשע
 
חזור
חלק עליון