• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

השב להודעה

לפי האין תגובות כנראה כולם מצאו את היישוב כבר לפני,אבל במקרה ויש אחד שלא ,כבר שווה לי להציג את התשובה שהגעתי אליה:

דרך הספר הנפלא של הרב הגאון יוסף חי סימנטוב שליט"א על התורה,שמביא ממש את אותה שאלה! זכיתי לכוון)

בתירוץ ב שם הוא מביא את המהלך הבא שאסביר במילים שלי :

" (בראשית רבה סה) (בראשית רבה סה) אמר רבן שמעון בן גמליאל: כל ימי הייתי משמש את אבא, ולא שימשתי אותו אחד ממאה ששימש עשו את אביו! אני - כשהייתי משמש את אבא, הייתי נשאר בבגדי הרגילים, וכשהייתי יוצא לחוץ הייתי יוצא בבגדים נאים ומכובסים. אבל עשו - כשהיה משמש את אביו, היה משמשו בבגדי מלכות

רואים מכאן במפורש שרבן גמליאל מיירי רק בעצם השימוש, לא נאמר כלל משהו על כיבוד . ובאמת בעצם השימוש לא היה כעשיו. אבל כבן המכבד את אביו באופן כללי זה עניין אחר. ובזה מיושבות כל הקושיות! נפלא מאוד

(ואולי השאלה עלתה לי כי כשבדקתי את העניין לעומק ראיתי שבספרים מסויימים(בעיקר של דרשנים וכו') הגרסא הייתה "הייתי מכבד את אבא, ולא כיבדתי וכו'" ואז באמת מתעוררות השאלות.אבל לפי מה שבדקתי במקור בבראשית רבה מופיע "משמש,שימשתי" וכו')


חזור
חלק עליון