• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

לברור אוכל לצורך אדם אחר לא לאלתר

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בילקו"י שבת כרך ג' עמ' רצ"ז (בהערה) כתב:
1756981332382.png
אולם בקיצור ש"ע ילקו"י סי' שיט סעיף לז כתב:
1756981342925.png
האם חזר בו והתיר אף כאשר יודע כשהשואל ישתמש לאחר זמן?
ואם כן, מאי שנא מבורר יותר לצורך הסעודה, שכתב:
1756981360916.png
הרי לכאו' גם כאן שייך לומר את הסברא הנ"ל להתיר, שהתשמיש שיש לו זה בכדי למלאת הצלחת לכבוד האורחים, וא"כ פעולת הברירה שלו היא לאלתר, כיון שמיד אח"ז מגיש לפני האורחים ומתקיימת מחשבתו ו"גמר שימושו", וא"כ למה כתב שיש להחמיר? (או: למה היקל בלתת לחבירו שישתמש בזה לאחר זמן?)
 
סעי' לה' זה דעת מרן זיע"א בחזו"ע שבת ד' הלכות בורר סעי' ז' שחלק שם הרב על בן איש חי שהתיר בזה, וכנראה שדעת הרב זיע"א שלברור כמות גדולה יותר רק משום כבוד האורחים לא חשיב כברירה 'לצורך' מעבר למה שהאורחים צריכים לאכול, מפני שסוף כל סוף יש לאורחים מה לאכול.
אולם מה שכתב הרב שליט"א בילקו"י בסעי' לז' נתינת החפץ מבחינת הנותן זה המינימום האפשרי, ואי אפשר בפחות מזה ומבחינת הנותן זה עיקר השימוש ולכן חשיב כשימוש לאלתר ושרי.
 
נערך לאחרונה:
וחזר בו לגבי אם ידוע במפורש שהמקבל לא ישתמש בזה לאלתר?
נראה שכן... מדהשמיט את הסיפא של הסעיף במהדורה החדשה(הקיצור נכתב מאוחר יותר, לתקן אותי אם אני טועה), וכנראה שהסיבה היא שאם אנו סוברים שעצם הנתינה היא כבר נחשבת לשימוש , אז מה איכפת לן דעתו של המשתמש מתי ישתמש בו!!!
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון