• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

להוסיף בקשות בסימני ר"ה

מרפסן איגרי

Well-known member
ראיתי בארחות רבינו שהסטייפלר זצ"ל הקפיד כשרצו להוסיף בקשה על הגזר שיגזור עלינו גזרות טובות

אבל יש להקשות ממה שכתב המשנ"ב תקפג סק"א וכשיאכל רוביא וכו' - וה"ה מה שנקרא בלשונות אחרים לשון רביה יאכל כל מדינה ומדינה כלשונה. עכ"ל. (ולכן הם לוקחים גזר שהוא נקרא בלשונם רביה)
וכן פסק הכה"ח שם סק"ח. והבא"ח נצבים סעיף ד -
ולפי מ"ש הגאון מג"א ז"ל שיבקש גם לפי המשמעות הנראה מלשון המדינה, על כן אנחנו אנשי בגדא"ד שקורין אותה לובי"א צריך לומר "שירבו זכיותינו ותלבבנו", וכאשר נוהגים לומר בקרא שתי בקשות שתקרע רוע גזר דיננו ויקראו לפניך זכיותינו שהוא משמעות קריאה ע"ש קרא, ומשמעות קריעה על שם קר"ע וכן הענין ברובי"א לפי לשון מדינתנו.
וכן פסק בחזו"ע עמ' צז כדברי הבא"ח.
א"כ מה חורי האף הזה למה שלא יוסיפו עוד בקשה? וכך ראיתי בסידור איש מצליח עוד מנהגים ובקשות שונות.

וא"ת שכל מה שכתב המג"א הוא לקחת מאכל שדומה ללשון חז"ל ולבקש את אותה בקשה כמו ירבו זכויות וכד'. אבל לחדש בקשה חדשה מאן דכר שמיה

אכן הבקשות הללו אינם כתובים בגמ'. אלא כתובים בחלק מהראשונים. ועוד דייק הב"י שמדברי הטור משמע שלא אומר את הבקשה. שכתב הב"י בדעתו - אין נראה שצריך לומר שום דבר אלא שם אותם הדברים רומז על הענינים ההם. ע"ש. כלומר שמספיק רק לאכול את אותם מאכלים (וי"ג לראות) ודיו.
ועוד, שהבא"ח משום שינוי הלשון בין ארמי לערבי לכן הוא הוסיף בקשה (ותלבבנו, וקרע רוע וכו')

א"כ צ"ע מה הגריעותא לבקש בקשה אחרת?

ארחות רבינו ח''ב.png
 
איזה ילקו"י?
בעמ' גס"ר (כמעט גימטריא גזר גמדי) הגם שכתב שאין ענין לאכול גזר, בהמשך הביא מנהגים לאכול ריאה וקישואים ובשר שמן וענבים לבנים וכדו' מטעם סימן טוב ומשמעות טובה, ולפ"ז כל משמעות שתמצא במיני המאכל הנה מה טוב
תשתף אותנו
לא רציתי כ"כ לעורר אוירה של קלות ראש, אבל אני רואה שהציבור במתח מהאירנים ימ"ש אכתוב כמה דברים שאנחנו נוהגים בהם וכמה דברים שעלו בדעתי
רק בראשונה אומר שכעת סיפר לי תלמיד ותיק של מרן רבינו עובדיה ששמע מפי קדשו שבמצרים היו מחלקים בליל שני של ר"ה זיתים חדשים לכל המתפללים שיברכו עליהם שהחיינו (ואנכי לא זכור ששמעתי כן מפיו, ושמא רבי @אושרי רביב ימצא כן), והיה הדבר חידוש בעיני שהרי הזיתים מרים, אך אמר לי שאם עושים אותם כהוגן בורחת כל המרירות
אנו אוכלים סלק אדום שיסתלקו כל אויבינו ושונאינו
גזר שיגזרו עלינו גזירות טובות [לא הבנתי אמאי בילקו"י לא שת לבו לפשט המילה של הגזר ודן רק מצד שבשפה שלנו זה לא לשון רביה]
קולורבי - שנשמע בקולו של הרבי
שומר - שנזכה לשמירה תמידית
אורז -שיהיו לנו אריזות של ממון רוחני וגשמי
כנף עוף- למי שיש בנות רווקות שיעופו מהבית
פול בלשון פרס זה כסף [כך אמר לי אחד מהם]
פסוליה - שלא יבוא פסול לידינו, ויהיו אויבינו פסולים בעיני יה
יאפרק - שיתפרקו כל אויבינו
חסה - שיחוס עלינו רחמנא
תפוח אדמה - שיתפחו זכויותינו ויפתחו לנו שערי שמים
שעועית - שנהיה משועשעים ושמחים בכל השנה

ועוד כהנה רבות יכלה הזמן והמה לא יכלו
ואחתום במעשיה נאה ששלח לי רבי דן הנחמד:
יש לי חבר שבשנה האחרונה הגזים 'קצת' בענייני אכילה...ומיום ליום תופח. ביקשתי שיחבר לי תפילה לראש השנה. כתב לי: " אלוקים, כל מה שאני מבקש לשנה החדשה זה חשבון בנק שמן וגוף רזה. אודה לך אם לא יתבלבלו שתי הבקשות כמו שקרה בשנה שעברה!..."
[ויאמר יצחק זה דרך צחות בעלמא כי הבורא לא מתבלבל, ושמא אותו חבר בעצמו התבלבל כשאכל הלוביא ובמקום לומר ותלבבנו אמר ותבלבלנו...]
עוד מרבי דן: "חשבתי לכתוב ברכה מקורית לכבוד החג, אבל אין לי ראש השנה".
 
חזור
חלק עליון