• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

להסיח דעת ממיני בשמים

בדיוק השבוע פתחתי לעיין בעניין זה, וראיתי בילקו"י סי' מ"ו וסי' רע"ד (סעיף ז') ובהל' יוה"כ (סי' תרי"ב).
מדבריו שם נראה שצריך שהבשמים לא יהיו לפני וגם שיסיח דעתו מהם [ושלא יכוון להריח שוב] (וכתב בתוך הדברים שאחרי כשעתיים מסתמא כבר הסיח דעת).
וכמובן, אם יצא מהבית לביהכנ"ס וכד', זה כבר היסח דעת ואז יכול לברך שוב.
עכ"פ, אין בזה כ"כ גדר ברור.
עי' סי' רי"ז ס"א מעט בעניין זה. עכ"פ לא ראיתי באחרונים גדר ברור כ"כ.
 
ולכן אם אדם נמצא בכיפור בבית הכנסת משעה 5 בבוקר ויוצא בשתים עשרה
הוא יברך פעם אחת
או אחרי כל שעתים
בפרט יש כאלה שמסתובבים כל הזמן עם הבשמים זה גורם שאין היסח הדעת
 
ולכן אם אדם נמצא בכיפור בבית הכנסת משעה 5 בבוקר ויוצא בשתים עשרה
הוא יברך פעם אחת
או אחרי כל שעתים
בפרט יש כאלה שמסתובבים כל הזמן עם הבשמים זה גורם שאין היסח הדעת
לא יעזור שיעבור זמן אם הבשמים היו לפניו. (ו/או אם כיוון שהולך להריח עוד בהמשך)
 
תוך כמה זמן אפשר לברך שוב על השמים?
שו"ר בפסקי תשובות ח"א עמ' צה שדן בזה (בהיסח הדעת) בארוכה וכתב כמה כללים בזה שלא תלוי בזמן אלא בדעת
וראיתי בקובץ בית יוסף לב עמ' ס תשובתו של מרן שליט"א למאה ברכות לנשים שכתב שחצי שעה לא הוי היסח הדעת
ולרב מוצפי שליט"א בספרו שיבת ציון ח"א עמ' רעח שכותב או לאחר היסח הדעת והמתנת זמן של חצי שעה ומעלה
 
ולרב מוצפי שליט"א בספרו שיבת ציון ח"א עמ' רעח שכותב או לאחר היסח הדעת והמתנת זמן של חצי שעה ומעלה
הוא כותב שם (בהערות): "בילדותי שמעתי מהגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, שזמן של שעתיים, מועיל בכהאי גוונא דליהווי היסח דעת. אמנם, יותר נראה כי גם מחצית השעה די בה בכדי להיחשב הפסק והיסח הדעת, שיוכל לחזור ולברך".

אגב, הוא גם כותב שאם לוקח בשמים אחרים יכול לברך עליהם, וכמדומני שבילקו"י כתב שלא יועיל.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון