מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והעם לא נסע עד האסף מרים (יב טו)
פירש רש"י "זה הכבוד חלק לה המקום בשביל שעה אחת שנתעכבה למשה כשהושלך ליאור, שנאמר (שמות ב, ד) ותתצב אחותו מרחוק", עכ"ל. ובפשטות הביאור הוא, בכדי שלא תהיה מרים צריכה להיות מחוץ למחנה בשעת המסעות. והקשה בביאור תכלת מרדכי על פירוש הרמב"ן עה"ת [לרבי מרדכי גימפל יפה זצ"ל מרז'ינאי] פ"י אות ז', דהנה דעת רבי אליעזר במנחות צה. דבשעת המסעות היתה בטילה כל קדושת המחנות, והותרו הזבים והמצורעים להכנס, וא"כ אדרבה אם יסעו בתוך ימי הסגרה של מרים, לא תצטרך לישב בדד מחוץ למחנה [ועמד בזה בספר צמח צדקה בפרשתינו].
וכתב בתכלת מרדכי שם, דבאמת אליבא דרבי אליעזר הטעם שלא נסעו לא היה לכבודה, אלא להיפך כדי שיתקיים בה העונש של תסגר שבעת ימים, ואם היו נוסעים אזי לא היה יכול ההסגר להתקיים כיון שבטלו המחנות. וכל דברי חז"ל שהיה זה לכבודה של מרים, היינו אליבא דחכמים במנחות שם, דפליגי על רבי אליעזר, וצ"ע.
ואולי יש לומר דהנה איתא בספרי פרשת כי תצא פיסקא ער"ה עה"פ זכור את אשר עשה ה' אלקיך למרים, "ללמדך שכל זמן שהיו הדגלים נוסעים לא היו הולכים עד שמרים מקדמת לפניהם, וכן הוא אומר (מיכה ו ד) ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים". מבואר דזה שלא נסע העם עד האסף מרים, אינו בכדי שהיא לא תישאר מחוץ למחנה בשעת המסע, אלא דכיון שמרים לא היתה עמהם היו חסרים את זכותה של מרים ההולכת לפני בני ישראל. וא"כ לזה היו צריכים שמרים תהיה עמהם עוד קודם המסע, ובזכותה יתחיל המסע, ועי'.
והעם לא נסע עד האסף מרים (יב טו)
פירש רש"י "זה הכבוד חלק לה המקום בשביל שעה אחת שנתעכבה למשה כשהושלך ליאור, שנאמר (שמות ב, ד) ותתצב אחותו מרחוק", עכ"ל. ובפשטות הביאור הוא, בכדי שלא תהיה מרים צריכה להיות מחוץ למחנה בשעת המסעות. והקשה בביאור תכלת מרדכי על פירוש הרמב"ן עה"ת [לרבי מרדכי גימפל יפה זצ"ל מרז'ינאי] פ"י אות ז', דהנה דעת רבי אליעזר במנחות צה. דבשעת המסעות היתה בטילה כל קדושת המחנות, והותרו הזבים והמצורעים להכנס, וא"כ אדרבה אם יסעו בתוך ימי הסגרה של מרים, לא תצטרך לישב בדד מחוץ למחנה [ועמד בזה בספר צמח צדקה בפרשתינו].
וכתב בתכלת מרדכי שם, דבאמת אליבא דרבי אליעזר הטעם שלא נסעו לא היה לכבודה, אלא להיפך כדי שיתקיים בה העונש של תסגר שבעת ימים, ואם היו נוסעים אזי לא היה יכול ההסגר להתקיים כיון שבטלו המחנות. וכל דברי חז"ל שהיה זה לכבודה של מרים, היינו אליבא דחכמים במנחות שם, דפליגי על רבי אליעזר, וצ"ע.
ואולי יש לומר דהנה איתא בספרי פרשת כי תצא פיסקא ער"ה עה"פ זכור את אשר עשה ה' אלקיך למרים, "ללמדך שכל זמן שהיו הדגלים נוסעים לא היו הולכים עד שמרים מקדמת לפניהם, וכן הוא אומר (מיכה ו ד) ואשלח לפניך את משה אהרן ומרים". מבואר דזה שלא נסע העם עד האסף מרים, אינו בכדי שהיא לא תישאר מחוץ למחנה בשעת המסע, אלא דכיון שמרים לא היתה עמהם היו חסרים את זכותה של מרים ההולכת לפני בני ישראל. וא"כ לזה היו צריכים שמרים תהיה עמהם עוד קודם המסע, ובזכותה יתחיל המסע, ועי'.