• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

למישהו ידוע לאיזה דברי תוספות כוונת הרב?

ע"ה ס"ט

Well-known member
התפרסם:

הגאון הינוקא: מתפללים לגאולה, ברוך ה’ מה שיש לנו זה את עיני העדה, אתם עיני העדה שלנו, זקני הדור זה מה שיש לנו, ה’ ברוך הוא יאריך את ימיו של הרב אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד, יתן לרב אריכות ימים ושנים, יתן לרב אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד.

מרן רה”י שליט”א: מה אומר רש”י על זה, אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד מה רש”י אומר, רש”י בשבת [ס”ג בפי’ הב’] אורך ימים בימינה זה מי שלומד תורה לשמה, בשמאלה עושר וכבוד.

הגאון הינוקא: גם בתענית דף ז בתוספות.

לז"ל לאיזה תוס' כוונתו, אשמח לביאור.
 
בגמ' שבת סג ע"א, אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד וכו' למיימינין בה אורך ימים איכא וכ"ש עושר וכבוד, למשמאילים בה עושר וכבוד איכא אורך ימים ליכא. ופירש"י למשמאילין בה - שאין יגעים בה כל צרכן אי נמי מיימינין בה עוסקים לשמה, משמאילין שלא לשמה .
ובתענית דף ז ע"א, כידוע הסוגיא שלא לשמה. תוס' הראשון בדף ד"ה וכל העוסק בתורה שלא לשמה תורתו נעשית לו סם המות .
 
בגמ' שבת סג ע"א, אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד וכו' למיימינין בה אורך ימים איכא וכ"ש עושר וכבוד, למשמאילים בה עושר וכבוד איכא אורך ימים ליכא. ופירש"י למשמאילין בה - שאין יגעים בה כל צרכן אי נמי מיימינין בה עוסקים לשמה, משמאילין שלא לשמה .
ובתענית דף ז ע"א, כידוע הסוגיא שלא לשמה. תוס' הראשון בדף ד"ה וכל העוסק בתורה שלא לשמה תורתו נעשית לו סם המות .
כלומר זה לא שתוס' אומרים מה שרש"י אומר אלא מדברים על הענין.
אני חשבתי שאם אומר שגם התוס' בתענית הכוונה שגם הם אומרים את זה.
 
כלומר זה לא שתוס' אומרים מה שרש"י אומר אלא מדברים על הענין.
אני חשבתי שאם אומר שגם התוס' בתענית הכוונה שגם הם אומרים את זה.
הם שתי הסוגיות העיקריות בש״ס על לימוד תורה לשמה ושלא לשמה, ותמיד שראיתי שעוסקים בנושא זה בספרים מביאים את שתי הסוגיות יחד.
 
חזור
חלק עליון