יוסף דהן
Well-known member
''ונהיה אנחנו וצאצאנו וצאצאי צאצאנו וצאצאי עמך בית ישראל כולנו יודעי שמך''.
בנוסח זה של ברכות התורה אנו לומדים את העצה היעוצה כדי שילדנו ילכו גם בדרך התורה והמצוות, והיא ע''י ''ונהיה אנו'' ורק אח''כ ''וצאצאנו'', דהיינו הדוג' האישית שהאבא מראה לבנו על דקדוק בתורה ויראת שמים היא הדרך הערובה ב''ה שהבן גם ינהג כמותו.
וכדברי החכם באדם בתחילת משלי שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורתך אמך, שאצל האב נקט מוסר שאלו הדיבורים היוצאים מפי ולב האב לעומת תורת האם שזו הכוונה לדוג' אישית, כי היא מצויה אצל הילד יותר.
ואמנם לגבי לימוד התורה אנו מברכים ונהיה אנו וצאצנו כי האב חייב ללמד את בנו תורה כמבוא' בקידושין ונפסק בש''ע רמו ולכן הדוג' אישית שייכת בדבר וע''כ מבקשים ונהיה אנו ואח''כ וצאצאצנו וכאמור.
וכן בזה בארו נוסח הבקשה של האם בהדלקת נרות וזכנו לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים אוהבי ה' יראי אלקים אנשי אמת זרע קודש בה' דבקים. ע''כ. שלשון וזכנו אינו כפשטות לשון זכות אלא מלשון זיכוך, שאם ההורים ביחד עובדים על מדותיהם הרי שבניהם יורשים תכונותם בגנים הרוחניים ובזה יכולים לראות פירותיהם בעוה''ז ובעוה''ב.
בנוסח זה של ברכות התורה אנו לומדים את העצה היעוצה כדי שילדנו ילכו גם בדרך התורה והמצוות, והיא ע''י ''ונהיה אנו'' ורק אח''כ ''וצאצאנו'', דהיינו הדוג' האישית שהאבא מראה לבנו על דקדוק בתורה ויראת שמים היא הדרך הערובה ב''ה שהבן גם ינהג כמותו.
וכדברי החכם באדם בתחילת משלי שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורתך אמך, שאצל האב נקט מוסר שאלו הדיבורים היוצאים מפי ולב האב לעומת תורת האם שזו הכוונה לדוג' אישית, כי היא מצויה אצל הילד יותר.
ואמנם לגבי לימוד התורה אנו מברכים ונהיה אנו וצאצנו כי האב חייב ללמד את בנו תורה כמבוא' בקידושין ונפסק בש''ע רמו ולכן הדוג' אישית שייכת בדבר וע''כ מבקשים ונהיה אנו ואח''כ וצאצאצנו וכאמור.
וכן בזה בארו נוסח הבקשה של האם בהדלקת נרות וזכנו לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים אוהבי ה' יראי אלקים אנשי אמת זרע קודש בה' דבקים. ע''כ. שלשון וזכנו אינו כפשטות לשון זכות אלא מלשון זיכוך, שאם ההורים ביחד עובדים על מדותיהם הרי שבניהם יורשים תכונותם בגנים הרוחניים ובזה יכולים לראות פירותיהם בעוה''ז ובעוה''ב.
נערך לאחרונה: