• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

השב להודעה


הרב אדיר כהן


יתר נכון להצביע באצבע שהיא החשובה שבאצבעות. עיין בגמרא (ברכות דף סב' עמוד א') שהובאו כמה טעמים מפני מה אין מקנחים בימין אלא בשמאל, מפני שקרובה לפה ומפני שקושר בה תפילין ומפני במראה בה טעמי תורה ומפני שאוכל בה. וכל הפעולות האלו בעיקר נעשות באצבע, ושני הטעמים האמצעיים שייכים בנדון דידן. וכן מצאתי להגאון ר' חיים פלאג'י בספר חיים (סימן ג אות ו) שכתב שנכון להצביע לספר תורה באצבע, שהיא כנגד שם הוי"ה. עיין שם. ועוד ראיתי בספר עלי הדס (פרק ב' סעיף ל"ד) הכולל מנהגי תונס, שכתב, נוהגים להצביע לספר תורה באצבע הסמוכה לאגודל ולא בזרת, כי על הפסוק החודש הזה לכם מובא במדרש שהקדוש ברוך הוא הראה באצבע למשה רבינו עליו השלום. וקרוב אני לומר שמה שיש נוהגים להצביע בזרת, הוא מפני שנוהגים לאחוז גם בציצית, כמו שכתוב בספרים הנ"ל. ובקריאת שמע אוחזים הציצית בין זרת לקמיצה, וחשבו שגם כאן כן הוא. אך יותר נכון באצבע הסמוכה לאגודל וכנ"ל. ומכל מקום ודאי שכל זה רק מנהג בעלמא ואיש הישר בעיניו יעשה.


חזור
חלק עליון