• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע היה צריך אלעזר לומר בשם משה רבינו

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויאמר אלעזר הכהן אל אנשי הצבא הבאים למלחמה זאת חקת התורה אשר צוה ה' את משה (לא כא)

בספרי
פיסקא קנ"ז, ר' יאשיה אומר שהיה אומר דבר בשם אומרו, כענין שנאמר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי. וכעי"ז פירש רש"י בקצרה. וקשה, דהנה ביבמות צו: איתא דרבי אלעזר אמר שמעתתא דרבי יוחנן ולא אמרה בשמו, והקפיד רבי יוחנן. נכנס רבי יעקב בר אידי ואמר, וכי על כל דבר שאמר יהושע היה אומר להם כך אמר לי משה, אלא יהושע יושב ודורש סתם והכל יודעין שתורתו של משה היא, אף ר' אלעזר תלמידך יושב ודורש סתם והכל יודעין כי שלך היא, ע"כ. מבואר שתלמיד שידוע שכל תורתו מרבו, אינו צריך לומר בשמו, דהכל יודעים זאת. וא"כ למה הוצרך אלעזר לומר "אשר צוה ה' את משה".

והנה בגמ' עירובין סג. אמרינן שנענש אלעזר על כך שהורה הלכה בפני רבו, שירד מגדולתו שלא הוצרך יהושע לעמוד לפניו לשאול באורים ותומים. ואמרינן שם "ואף על גב דאמר להו לאחי אבא צוה ואותי לא צוה, אפילו הכי איענש". לפי זה משמע דהטעם שאמר אשר צוה ה' את משה, היה בכדי שלא יהיה מורה הוראה בפני רבו, ולא קשה מהא דרבי אלעזר הנ"ל דזה לא היה הוראת הלכה, וכן מהא דיהושע שהיה לאחר מיתת משה רבינו, אבל כאן שהורה בפני משה רבינו עשה זאת בדרך כבוד. אמנם בספרי מבואר דלא כן, דהיה זה מצד אמירת דבר בשם אומרו גרידא, ולא משום שמורה בפני רבו, ושוב קשה.

ואולי מכל מקום מידת חסידות לומר בשמו בפירוש, גם באופן שיכולים הכל לידע שתורתו מפי רבו היא, ורק אין חיוב בדבר. ועוד יש לומר, שהיו יכולים לסבור שדברי אלעזר אינם הוראה קבועה לדורות, אלא הוראת שעה על מלחמת מדין, ובזה יש כח לנביא לחדש דבר, ואולי קבל נבואה מאת ה' על זה, ואינו מפי משה רבינו.​
 
חזור
חלק עליון