• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

מדוע לא מת אחשוורוש על שנשתמש בכלי המקדש?

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכלים מכלים שונים (א ז)

במגילה יב. איתא דאחשורוש נשתמש בכלי המקדש באותו משתה, ואמרינן שם בדף יא: דמחמת כן מתה ושתי. והקשו המפרשים למה בלשאצר שנשתמש בכלי המקדש נענש שנהרג בעצמו, ואילו אחשורוש נענש רק במיתת אשתו ושתי.

ובבן יהוידע כתב בזה ביאור נפלא, כי באמת על ידי שנשתמש בלשאצר בכלי המקדש הרי הוא קירר את האמבטי ושוב לא היה יראה מכלי המקדש כמו מקודם, אע״פ שהוא נענש על כך, ולכן חטאו של אחשורוש לא היה חמור כל כך.
ונמצא שיש לבלשאצר חלק בחטאו של אחשורוש, כי לולי שהוא קירר את האמבטי לא היה אחשורוש מוצא עוז להשתמש בכלים, ולכן נפרע הקב״ה ע״י שמתה ושתיף שהיא גם אשתו של אחשורוש וגם בתו של בלשאצר, דעי״ז נפרע משניהם כאחד.

ויש לפרש עוד דהנה פירש ברש״י קהלת (י ח) עה״פ חופר גומץ בו יפול, יש לך חורש רעה וסופו לשוב עליו בסוף, שכלה זרעו של נבוכדנצר ע״י כלי המקדש שלקח בשבי, ע"כ.
מבואר שמה שמת בלשאצר היה ג"כ מצד "חופר גומץ" ועונש לנבוכנדנצר על שנטל את כלי המקדש, בצירוף העונש לזרעו על מה שנשתמשו, וזה שייך רק בבלשאצר וושתי שהיו מזרעו של נבוכדנצר, משא"כ אחשורוש.​
 
חזור
חלק עליון