מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואלה בני צבעון ואיה וענה הוא ענה אשר מצא את הימם במדבר ברעתו את החמורים לצבעון אביו (לו כד)
יש לעיין מה בא הכתוב להשמיענו, ומאי נפק"מ מי מצא את הפרדות. ויש לבאר לפי מה דאיתא בב"ק לח. אמר רב מתנה "עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים", מה ראה, ראה שבע מצות שנצטוו עליהן בני נח ולא קיימום, עמד והגלה אותם מעל אדמתם. ופירש רש"י כגון כפתורים היוצאים מכפתור, וכגון ובשעיר ישבו החורים וגו'.
מבואר דמה שהורישו בני עשו את החורי יושב הארץ, היה משום שלא קיימו שבע מצות בני נח, וזהו מה שבא הכתוב לומר כאן, כאשר נכתב שעשו בא ונתיישב בארץ שעיר, ביאר הכתוב מדוע גלו יושבי הארץ הקודמים, משום שעברו על המצוות שלהם. ולכן נכתב שהיה ענה ממזר, להראות שלא קיימו מצות עריות. ומטעם זה הזכיר הכתוב שהרכיב ענה את החמור והסוס, ובני נח מוזהרים על כלאי בהמה, כמבואר בסנהדרין נו: ורמב"ם מלכים פ"י ה"ו, הרי שלא קיימו את מצוותיהן, ולכן גלו.
ואלה בני צבעון ואיה וענה הוא ענה אשר מצא את הימם במדבר ברעתו את החמורים לצבעון אביו (לו כד)
יש לעיין מה בא הכתוב להשמיענו, ומאי נפק"מ מי מצא את הפרדות. ויש לבאר לפי מה דאיתא בב"ק לח. אמר רב מתנה "עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים", מה ראה, ראה שבע מצות שנצטוו עליהן בני נח ולא קיימום, עמד והגלה אותם מעל אדמתם. ופירש רש"י כגון כפתורים היוצאים מכפתור, וכגון ובשעיר ישבו החורים וגו'.
מבואר דמה שהורישו בני עשו את החורי יושב הארץ, היה משום שלא קיימו שבע מצות בני נח, וזהו מה שבא הכתוב לומר כאן, כאשר נכתב שעשו בא ונתיישב בארץ שעיר, ביאר הכתוב מדוע גלו יושבי הארץ הקודמים, משום שעברו על המצוות שלהם. ולכן נכתב שהיה ענה ממזר, להראות שלא קיימו מצות עריות. ומטעם זה הזכיר הכתוב שהרכיב ענה את החמור והסוס, ובני נח מוזהרים על כלאי בהמה, כמבואר בסנהדרין נו: ורמב"ם מלכים פ"י ה"ו, הרי שלא קיימו את מצוותיהן, ולכן גלו.
