• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מה הגדרת אביון במתנות לאביונים?

אהרן כהן

Well-known member
כתב בספר הליכות שלמה (פי"ט ה"כ, עמ' שמ): הגדרת אביון שמצוה ליתן לו מתנות לאביונים ביום הפורים, היא מי שאין לו לצרכים ההכרחיים לפרנסת ביתו. ע"כ.
וכיו"ב כתב בשו"ת אור לציון (ח"ד עמ' שלח), וז"ל: אביון לענין מתנות לאביונים הוא מי שהכנסתו אינה מספקת למחיתו מחמת דלות ההכנסה או מחמת שצריך לקחת חלק מהכנסתו כדי להחזיר חובות ואין לו כסף בתוכניות חסכון וכדומה. עכ"ל.
וצ"ע, דבשו"ע (סי' תרצד ס"ג) איתא, אין מדקדקין במעות פורים, אלא כל מי שפושט יד נותנים לו. ע"כ.
וצ"ל דשם לא מיירי במתנות לאביונים, אלא ב"מעות פורים" שהיו רגילים לחלק, ואין בזה שיעור מסויים, אלא כל הפושט יד נותנים לו. משא"כ מתנות לאביונים הוא דוקא לעני שאין לו את הצרכים ההכרחיים לפרנסת ביתו וכנ"ל. אי נמי, דאם הוא פושט נותנים לו, אבל אם לא פושט אין ליתן אלא לעני שאין לו את הצרכים ההכרחיים לפרנסת ביתו וכנ"ל.

ויל"ע תרתי,
חדא, היאך אפשר לדעת האם מי שעומד מולי הוא באמת אביון שלא סוגר את החודש, אטו ב"אברך" תליא מילתא, ב"אביון" תליא מילתא.
ועוד, היאך יהיה הדין באברך שיודע בעצמו שהוא סוגר את החודש ב"ה, והביאו לו מתנות לאביונים. והנה אם הוא יכול להגיד למביא לו שהוא מעדיף שתתנו את זה לאברך אחר היותר נצרך מה טוב (אף שיל"ע בזה שאולי מביישו שאינו רוצה לקבל מתנתו), אבל מה יהיה הדין כאשר הוא אמר לנותן את זה, וההוא שלא יודע כ"כ הלכות אמר לו, לא אתה אברך וכו' אני רוצה ליתן לך ופטרו לשלום, או לחילופין אדם שכבר קיבל וואח נתעורר לו ספק זה, האם יכול האברך לתת לאדם אחר שהוא מכיר שהוא אביון, עבור הנותן.
ולגבי שאלה זו השניה, לכאו' אין בזה בעיה, שהרי קי"ל דמזכין לאדם שלא בפניו. אבל עדיין יש לעיין בשאלה הראשונה היאך אפשר לדעת מי באמת לא סוגר את החודש. ואולי באמת אה"נ שבד"כ אדם מכיר את סביבתו ויודע מי יותר נצרך ומי לא, ובאמת אין ליתן לכל אברך בסתמא, וצ"ע.
 
ראיתי בעלון של הרב אופיר מלכא הגדרה יפה לזה, וכעת העלון לא לפני וגם איני מוצא אותו במייל
יש לו עלון?
זה מופיע כבר בספרו על חנוכה ופורים, אבל עדיין ק"ק, וכי אני ישאל אברכי הכולל שסביבי, "תגיד , אתה סוגר את החודש; יש לך הכנסות שמכסות את הדברים ההכרחיים"? זה לא נעים...
 
וצ"ע, דבשו"ע (סי' תרצד ס"ג) איתא, אין מדקדקין במעות פורים, אלא כל מי שפושט יד נותנים לו. ע"כ.
וצ"ל דשם לא מיירי במתנות לאביונים, אלא ב"מעות פורים" שהיו רגילים לחלק, ואין בזה שיעור מסויים, אלא כל הפושט יד נותנים לו. משא"כ מתנות לאביונים הוא דוקא לעני שאין לו את הצרכים ההכרחיים לפרנסת ביתו וכנ"ל. אי נמי, דאם הוא פושט נותנים לו, אבל אם לא פושט אין ליתן אלא לעני שאין לו את הצרכים ההכרחיים לפרנסת ביתו וכנ"ל.
הביאור בדין זה דודאי לכתחילה יש לתת למי שאין לו אלא דיש עוד דין וכמוש"כ הריטב"א (ז.) דהגדר בזה דהוא דין שמחה (וע"ע לשון הרמב"ם ב,יז), ולכן גם אם נתן לעשיר יצא (ויעויין בהלכה לגבי גוי).
ואולי כעין מש"כ בצד ב' דעצם זה שפושט ידו מראה דאין לו ואין צורך לבדוק אם הוא אכן דובר אמת.
 
שיהיה לו את הסכום של שנה מראש? דהרי מסתבר מאד שאם יש לו הכנסה קבועה או סבירות גבוהה שיקבל במשך השנה, סגי בזה.
זה אכן היתה הכוונה, שיהיה לו הכנסה קבועה - שמקיימת את מחייתו - למשך שנה, אבל אם נמצא בעבודה זמנית חשיב אביון לעניין זה. או אם יש לו הכנסה קבועה למשך שנה אבל לא מספיק לכל מחייתו למשך השנה ג"כ חשיב אביון לעניין זה. (לאפוקי אם יש לו בצד ממון שיכול לכסות את החסר בהוצאות השנה).
ובתשובות והנהגות ח"ה סי' רל"ה חלק ע"ז וכתב "וכן אם יש לו הכנסה שמספקת לצרכי ב"ב ורק שאינו הכנסה קבועה למשך שנה, שלענין מעשר עני הרי דינו כעני, כיון שאינו מסודר בפרנסה לשנה, מ"מ כיון שעכשיו אין חסר לו לצרכי אוכל אין מקיימין בו לכתחילה המצוה (אא"כ הוא חוסך ממשכורתו להניח בצד שלא יחסר לו למשך שנה ולכן חסר לו עכשיו לצרכי אוכל), אבל בדיעבד כיון שדינו כעני יצא יד"ח". אך חלקו עליו הרבה פוסקים.
 
שיהיה לו את הסכום של שנה מראש? דהרי מסתבר מאד שאם יש לו הכנסה קבועה או סבירות גבוהה שיקבל במשך השנה, סגי בזה.
בפועל בחשבון יש לו סכום של שנה של מחיה
והמקור לזה - מסכת פאה לגבי דין עני במצוות הנתינה
אם צריך אצלם הלשון המדויק

ולא הכוונה שלפי החישוב יהיה לו סכום כזה
 
1678142175843.pngומה שבילקו'י (עמ' תרמד במהדורת תשפ) כתב לא כמו אביו
אפשר לומר שלא ראה כי מאור ישראל הביאו את זה מכתב יד של מרן זצל ויתכן שיודה שאין זה חיסרון בלכתחילה של המצוה.
 
יש לו עלון?
כן
ניתן להירשם במייל HL50475047 וכו'

זה מופיע כבר בספרו על חנוכה ופורים, אבל עדיין ק"ק, וכי אני ישאל אברכי הכולל שסביבי, "תגיד , אתה סוגר את החודש; יש לך הכנסות שמכסות את הדברים ההכרחיים"? זה לא נעים...
שמא כבודו לא מכיר חיי האברכים בכולל שבדרך כלל יודעים מי נצרך פחות ומי יותר, רואים מי מבקש הלוואות ומי נותן, וגם מדברים ביניהם כאשר הולכים להכין קפה
ואני מסתפק לגבי אחד הכותבים כאן בפורום שאמנם הוא עשיר גדול אך אין לו בכיס אף פעם כסף ודחוק מאוד בממון מזומן. מה ההגדרה שלו?
 
עוד אני מסתפק אם מחר יזכני ה' לעלות ירושלימה ואני יתן כסף לאביונים שם זה יקרא שקיימתי את המצוה של פורים, או שהולכים לפי הנותן שכבר לא פורים אצלו?
עוד הסתפקנו בדיבוק חברים אם יש דרך לפרוז לזכות כסף לאביון מוקף, שהרי אם ביום יד יזכה לו אז הרי אצל המוקף עדיין לא פורים, ובטו זה להיפך, ואם בי"ד יעביר לו ויגיד לו לא לזכות עד טו, אם נגיד יש אפשרות כזאת מה יועיל שיזכה בטו הרי עדיין בשבילי זה לא פורים ומה מועיל זכייתו באותו יום.
 
נערך לאחרונה:
עוד הסתפקנו בדיבוק חברים אם יש דרך לפרוז לזכות כסף לאביון מוקף, שהרי אם ביום יד יזכה לו אז הרי אצל המוקף עדיין לא פורים, ובטו זה להיפך, ואם בי"ד יעביר לו ויגיד לו לא לזכות עד טו, אם נגיד יש אפשרות כזאת מה יועיל שיזכה בטו הרי עדיין בשבילי זה לא פורים ומה מועיל זכייתו באותו יום.
לכאורה תלוי בשורש החיוב.
 

קבצים מצורפים

  • פורים משולש.pdf
    2.5 MB · צפיות: 11
שמא כבודו לא מכיר חיי האברכים בכולל שבדרך כלל יודעים מי נצרך פחות ומי יותר, רואים מי מבקש הלוואות ומי נותן, וגם מדברים ביניהם כאשר הולכים להכין קפה
מכיר, ואני נמנה ביניהם, אבל עדיין לא תמיד נשאר אותו דבר תמיד. לדוגמא יש איזה אברך בכולל שלנו, שבעבר היו כמה חודשים שהיה לוקח הלוואה בעשירי כדי לשלם את השכירות, משום שהמשכיר היה דורש את זה בדחיפות בתאריך זה (והמשכורת של הכולל היתה מתאחרת הרבה פעמים). אבל כבר הרבה חודשים הוא לא מבקש, כנראה הוא הסתדר, ויכול להיות שאשתו מצאה עבודה יותר טובה וכד', אבל מצד שני יכול להיות שלא השתנה משהו מהותי ויכול להיות שמצבו עדיין דחוק. ואולי אזלינן בתר חזקה קמייתא...
ויש להסתפק באברך ש"חי על שכירות", והוא מצליח להסתדר עם זה מידי חודש לשלם השכירות כדבעי וכו', אבל מאידך אין לו דירה עדיין, האם נקרא אביון, כי כל עוד שאין לו דירה אז הוא כביכול "שורד", או דלמא סו"ס הוא סוגר את החודש כדבעי ומה שבעוד שנים יהיה לו קשה לחתן הילדים לכאורה (לה' נפלאות), זה עניין אחר. ואם באמת נפשוט ספק זה שהוא נקרא אביון, אז אכן יהיה הרבה יותר קל לזהות למי ליתן, כי את זה יותר יודעים (פחות או יותר).
 
ואני מסתפק לגבי אחד הכותבים כאן בפורום שאמנם הוא עשיר גדול אך אין לו בכיס אף פעם כסף ודחוק מאוד בממון מזומן
מה הפשט? היכן כל העשירות שלו, בבנק? - שיילך להוציא מהבנק ויכניס לכיס... מדוע הוא דחוק במזומן?
 
אדם שאחראי על חלוקת כסף וכו' מחובתו לשאול ולברר מה המצב של האברכים להם הוא מחלק ולתת לכל אחד את חלקו לפי המצב שלו.
לענ"ד שהמקבל מבין שמה ששואלים אותו על מצבו הוא בעבור לחלק לו לפי צורכו ולא למטרת העברת מידע למס הכנסה הוא גם לא יתבייש לענות כלל.
 
מה אתה מצפה שאברך שיש לו 200 אלף שקל שחוסך לבית שאולי לא יהיה לו בחיים שיוציא הכל ויגמור אתזה?!! אז מתי יהיה כאחד האדם עם בית משלו, היום כביכול התרגלנו למצב שאדם חי בלי בית כל חייו?! איך אפשר לדרוש שיוציא את הכסף האחרון לבית ויגמור אותו?!!
 
מה אתה מצפה שאברך שיש לו 200 אלף שקל שחוסך לבית שאולי לא יהיה לו בחיים שיוציא הכל ויגמור אתזה?!! אז מתי יהיה כאחד האדם עם בית משלו, היום כביכול התרגלנו למצב שאדם חי בלי בית כל חייו?! איך אפשר לדרוש שיוציא את הכסף האחרון לבית ויגמור אותו?!!
זה היה הצד הראשון:
כי כל עוד שאין לו דירה אז הוא כביכול רק "שורד"
אך עדיין י"ל שלעניין הגדרת "אביון" אפשר לטעון שאינו נחשב כי:
סו"ס הוא סוגר את החודש כדבעי ומה שבעוד שנים יהיה לו קשה לחתן הילדים לכאורה (לה' נפלאות), זה עניין אחר.
ואתה אומר שמסתבר לך כמו הצד הראשון, לחיי.
 
חזור
חלק עליון