• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה ללבוש ולפשוט קודם? חולצה או מכנסיים?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איזה בגד יש ללבוש או לפשוט קודם? עליון או תחתון, כלומר - חולצה או מכנסיים?
בילקו"י סי' ב' סעיף ה' כתב:
1759000478218.png
אך לא פירט לגבי עליון ותחתון.
(בילדותי אמרו לי שקודם לובשים את החלק העליון החשוב יותר, ואח"כ את החלק התחתון, וכמו גבי רחיצה שרוחץ קודם הראש ואח"כ ידיו ואח"כ רגליו (ועי' בכה"ח סי' ר"ס ס"ק א')).

וראיתי בשו"ת תורת יקותיאל (מהדו"ק) ח"א סי' ח', שהביא השואל שמנהג החסידים ללבוש קודם החולצה ולפשוט קודם המכנסיים. ומנהג האשכנזים להיפך.
ובתשובה הביא ראיה למנהג האשכנזים ממסכת דרך ארץ פ"י שכתוב שם גבי כניסה למרחץ: "חולץ מנעליו וכו' ומתיר את חגורו ופושט את חלוקו, ואח"כ מתיר את פרקסו התחתון. רחץ ויצא וכו' מניח פרקסו התחתון ולובש את חלוקו". וא"כ היינו ממש כמנהג האשכנזים, שלובשים קודם המכנסיים ופושטים קודם החולצה.
אמנם אח"כ הביא ראיה להיפך ממסכת דרך ארץ זוטא פ"ח: "הנכנס למרחץ וכו' מעביר את המכנסים ואח"כ מפשיט את החלוק", וא"כ הוא כמנהג החסידים.
וכתב התורת יקותיאל ראיה למנהג החסידים מדברי הטור בתחילת סי' ח', שכתוב: "ומיד אחר נטילת ידיו יתעטף בציצית מעומד", וא"כ היינו שילבש קודם החולצה, והוא כמנהג החסידים (וממילא כשפושט יש לנהוג להיפך).
וסיים בתורת יקותיאל דאלו ואלו דברי אלוקים חיים, ולשני המנהגים יש יסוד בהלכה. (והוא נוהג כמנהג החסידים, כדי להרוויח להיות כמה שיותר עם ציצית וכו' עיי"ש).
וכן בשו"ת מנחת יצחק ח"ד סי' ס' כתב ששמע בנעוריו מאת הגה"ק מוהר"מ אייכנשטיין שאמר בשם זקנו הגה"ק מזידיטשוב שלימד סדר הלבישה לאחד מבניו, וכתב שלימד ללבוש החולצה ורק אח"כ המכנסיים (כמנהג החסידים).

אמנם, בתורת יקותיאל סי' ק"א, כתב (מחמת מי שהעיר על דבריו) שמש"כ במסכת דרך ארץ רבה פ"י, שמשם הביא ראיה למנהג האשכנזים, הוא דווקא גבי "פרקסו", והוא לא המכנסיים, אלא הבגד הצמוד לגוף מפני הזיעה, ומש"כ קודם לכן "מתיר חגורו" הוא המכנסיים.
[אגב, אציין שביבי"א ח"ד סי' ב' אות ד', לא היה צריך לדחוק ש"חגורו" הוא המכנסיים, אלא כתב בפשטות שבזמנם לא היו לובשים כלל מכנסיים, ממילא לא היה שייך להקדימם, אלא היו פושטים החגורה, ואח"כ פושטים החלוק, ורק אח"כ פושטים את "פרקסו" הצמוד לגוף. ועכ"פ אין מזה ראיה לנד"ד].

ולכן, סיים בתורת יקותיאל, שמכיון שדחה את הראיה למנהג האשכנזים, ממילא מנהג החסידים הוא המנהג הנכון.
וגם דחה את הראיה שרצו להביא, ממסכת תמיד פ"ה מ"ג שמשם נראה מוכח כמנהג האשכנזים לפשוט קודם החולצה, וכן מהגמ' ביומא כג: שמשם נראה מוכח ללבוש קודם המכנסיים, והיינו כמנהג האשכנזים, דזה אינו, כיון שהוא גזירת הכתוב גבי הכהנים וכו' ושאין ללמוד מזה ראיה למעשה אלינו וכו' עיי"ש. וכן בשו"ת שרגא המאיר ח"א סי' כ"ד כתב שאין ללמוד מהכהנים דהוא גזירת הכתוב, והוסיף גם שמכיון שהטעם ללבוש קודם החולצה הוא בכדי להקדים את הציצית, ובגדי כהונה לא היה ציצית, א"כ לא שייך עניין זה אצל הכהנים, ולכן אין ללמוד מכך אלינו. [וכן בשו"ת משנה שכיר סי' ב' כתב דחייה נוספת לראיה זו]. (ואמנם יל"ע לפי"ז מה הדין כשמלבש בלילה אחר שמתרחץ, שאז לאו זמן ציצית הוא).

אולם, ע"פ מש"כ בשו"ת קנה בשם ח"ב סי' א', שמדרך הצניעות נראה דיש ללבוש קודם המכנסיים ולפשוט קודם החולצה (כמנהג האשכנזים), ואע"פ שבמסכת דרך ארץ מפורש להדיא "מעביר את המכנסים ואח"כ מפשיט את החלוק", בזמנם החלוק היה מכסה את כל הגוף, וגם החלק התחתון, ולכן היו עושים כך, אבל בזמננו שכשלובש את החולצה לא מכסה את החלק התחתון, נראה דיש להקדים את החולצה.

ויש לציין שמה שכתבתי הוא רק "ע"פ מש"כ בשו"ת קנה בשם", אבל למעשה אע"פ שכתב כן, מ"מ כתב: "אלא דמסתימת לשון הברייתא לא נראה כך, דבכל עניין כך הוא מידת דרך ארץ להעביר מקודם את המכנסיים ואח"כ להפשיט את החלוק". וכן סיים: "לעיקרא דמילתא גם מי שאין לו חלוק ארוך קצת, פשוט הוא שלא ישנה ממידת דרך ארץ לעשות כדרך הפרוצים לפשוט את החלוק טרם העברת המכנסיים".
אמנם לי הקטן לא מובן מדוע לא לדחות ראיה זו מחמת הביאור הנ"ל ולקיים את מנהג האשכנזים, ולכאו' אפש"ל שדחק כן כדי לקיים את מש"כ ר' אהרן ראטה בשלחן הטהור (שער קיום המצוות, מאמר ב-מאמר הצניעות, פרק ד'): "ויזהר שיפשוט קודם מלבושיו התחתונים ולבסוף החלוק כדי שישאר גופו העליון מכוסה לבסוף, ובשעת הלבישה ילבוש מקודם החלוק, ולא כמו הפריצים שעושים להיפך מזה".
ומכיון שדברי השו"ת קנה בשם נסובים על דברים אלו, נראה שניסה לקיים את הראיה לדבר זה ממסכת דרך ארץ.


וביבי"א כתב (בעניין אחר) שלדעת מרן צ"ל דלבישת מכנסיים קודמת לכל דבר. והביא ראיה מהכהנים (כפי שהוזכר לעיל), והביא את דברי התורת יקותיאל שהביא את הסתירה ממסכת דרך ארץ רבה לזוטא, וכתב (כפי שהזכרנו לעיל) שבדרך ארץ רבה פ"י שכתוב "פרקסו" אין הכוונה למכנסיים אלא לבגד התחתון, וא"כ אין ראיה משם ללבוש מכנסיים קודם. אולם גם מדרך ארץ זוטא (שכתב לפשוט המכנסיים ואח"כ את החלוק, וממילא ללבוש החלוק ואח"כ מכנסיים), אין ראיה, כיון ששם מדובר במקום שהיו לובשים חלוק ארוך על כל הגוף ומכנסיים מתחתיו, ומכיון שהחלוק היה מכסה את כל הגוף כתב להעביר את המכנסיים תחילה ואח"כ את החלוק.
וסיים: "ועכ"פ מסתברא דהמכנסיים קודמים בלבישתו כשיעור משנתו, מפני שצריך לברך אלהי נשמה וכו' מיד, וא"א לברך כשהלב רואה את הערווה".

השאלה היא האם אפשר ללמוד מהיבי"א שלמעשה כיום כאשר מתלבשים יש ללבוש קודם את המכנסיים ואח"כ את החולצה, (וכאשר פושטים יש לפשוט קודם את החולצה ואח"כ את המכנסיים).
או שמצד שני ללמוד להיפך, שדווקא כאשר קם משינתו ואינו לבוש, יש ללבוש קודם המכנסיים, אבל כאשר מתלבש כשלא קם משינתו (וממילא אינו צריך לברך ברכה), או שקם משינתו והוא לבוש (כמו שנהוג היום), אז אין ללמוד מכך.
 
כעת ראיתי שהביאו מספר "חלב הארץ" חלק ה' עמוד קצ"א:
א. יש הנוהגים כמנהג רבותינו החסידים לפשוט קודם בגדים התחתונים (מכנסים ולבנים). ואחר כך הבגדים העליונים - חולצה ציצית וגופיה, ובלבישה להיפך, קודם ללבוש הבגדים העליונים - גופיה ציצית וחולצה, ואחר כך בגדים התחתונים - לבנים ומכנסים.
ב. ויש הנוהגים כמנהג רבותינו האשכנזים, לפשוט מקודם הבגדים העליונים - חולצה ציצית וגופיה, ואחר כך בגדים התחתונים - מכנסים ולבנים, ובלבישה להיפך דהיינו קודם הבגדים התחתונים - לבנים ומכנסים ואחר כך הבגדים העליונים - גופיה ציצית וחולצה.
ג. ויש הנוהגים כמנהג הגאון רבינו חיים קנייבסקי (שליט"א) [זצ"ל] לקחת שיטה ממוצעת, והיינו שבפשיטה קודם לפשוט החולצה והמכנסים ואחר כך הציצית והגופיה ובסוף את הלבנים. ובלבישה להיפך קודם כל לבנים ואחר כך גופיה ואחר כך ציצית ואחר כך מכנסים וחולצה.
ד. ויש הסוברים שאין קפידא כלל מהו סדר הלבישה ומהו סדר הפשיטה, מאחר שלא מצאנו לרבותינו הגדולים מר"ן הקדוש בשולחן ערוך ורבינו האר"י בכתבי הקודש שהביאו ענין זה. מכל מקום הכל מודים שבסדר הלבישה הכיפה תהיה הראשונה, ובסדר הפשיטה הכיפה תהיה האחרונה, מטעם שהכיפה היא המסגלת לאדם יראת שמים חכמה ועוז, כמו שמצינו בגמרא הקדושה (שבת קנו:), דאמרה ליה אימיה דרב נחמן בר יצחק כסי רישיך, כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא, [תכסה ראשך כדי שיהיה עליך מורא שמים].

מצאתי גם כאן שנכתב: (וקודם לכן כתב בעניין כאן).
לאחרונה דנו אודות סדר לבישת הבגדים ויסודו בדברי הרבי בשיחות קודש1, "שה'בן חמש למקרא' רואה 'מעשים שבכל יום' שמקדימים לבישת המכנסיים כדין בגדי כהונה" (הובא ב'התקשרות' גיליון קה). ועל זה הערנו (בגיליון תרח"צ, ש"פ מקץ) שעל-כל-פנים את הציצית יש להקדים קודם לבגד התחתון2.

אכן, לגבי שאר הבגדים ניתן ללבוש את המכנסיים תחילה, כמשמעות השיחה. והרב יוסף שמחה גינזבורג (בגיליון תש"ג, ש"פ בא) העיר, שיתכן שכוונת הרבי היא אודות המנהג המקובל בימי רש"י (שעל דבריו נסבה השיחה) שאז עדיין לא נתגלו דברי האריז"ל להקדים הבגדים העליונים משום מצוות ציצית, אך בימינו נהוג להקדים הבגדים העליונים.

ודבריו אלו דחוקים, משום שלשון השיחה (ב'שיחות קודש') אינה בדיוק כפי שציטט, אלא (בתרגום חפשי3): "מבין ארבעת הבגדים שלבשו הכהנים . . מובן שלכל לראש לבשו את המכנסיים, כמובן בפשטות וכפי הנהוג אף בזמן הזה4 בכל יום ויום, שקודם לובשים את המכנסיים ואחר-כך את הכתונת. ונוסף לזה - שאת הכתונת לובשים מעל המכנסיים". הרי שמדובר לפי הנהוג אף בזמן הזה. ועוד שלבישת הכתונת אחר המכנסיים אינה סותרת לדברי האריז"ל שהקדים להם את לבישת הציצית מעל החלוק.

ובגיליון תש"ו, ש"פ משפטים, העיר הרב שניאור זלמן פרקש בעניין זה שתי נקודות:

א) ששיחה זו הוגהה והודפסה בלקוטי שיחות5, ושם בהערה 14 נידון דבר זה, שמה שהכוהנים הקדימו ללבוש את המכנסיים כן הוא להלכה6, ושם מציין בעניין הנהוג בלבישת הבגדים לס' מאסף לכל המחנות7. ובזה יפה העיר, שאין להוציא דבר ברור מחלק שהושמט בשיחה מוגהת (היינו לעניין ההנהגה בימינו). אף שעדיין גם מחלק זה יש ללמוד כדלקמן.

ב) שכפי הנראה טעו ברואה, כי הרבי מדבר אודות כתונת ארוכה המכסה את המכנסיים, מה שאין כן בימינו החולצה היא קצרה יותר, ואף דוחקים אותה לתוך המכנסיים, ולכן יש להקדימה.

ואמרתי אפרוש שיחתי, כי אף אם רואה יש כאן, נראה אין כאן.

ובהקדים בקצרה, שכל עניין הקדימה בלבישת הבגדים אינו משום חשיבות הבגד אלא משום חשיבות החלק באדם שיש לכסותו ולכבדו תחילה, ולכך כתב אדה"ז (מהד"ב ב, ד) להקדים לבישת ימין על שמאל (לא רק מנעלים המובאים בש"ס) ולחלוץ את של שמאל תחילה, מפני "שזהו כבודו של ימין" (עפ"י רש"י שבת סא, א ד"ה חולץ), וכן ברחיצה ירחוץ יד ימין תחילה. וחשיבות צד ימין נלמדת ממה שהימין חשובה בכל התורה, עיי"ש. ואילו לגבי קדימה ואיחור בקומת האדם לא כתב מאומה לא ברחיצה ולא בלבישה, ורק שיש לרחוץ את הראש תחילה "מפני שהוא מלך על כל האיברים". נמצא שהקדימה באה מחמת חשיבות שהתורה נתנה, ובימין מצינו זאת.

ולגבי חשיבות בקומת האדם, מצינו שהתורה הקדימה את החלק התחתון לעליון, שציוותה ללבוש את המכנסיים תחילה, ורק אחר כך את הכתונת. והשתא לא אכפת לן אי הכתונת ארוכה או קצרה, אם היא בתוך המכנסיים או מחוצה להם - שהרי לובש את המכנסיים בה בשעה שחלק גופו העליון נשאר מגולה, היינו דלא הקפידה תורה בחשיבות חלק העליון שבגוף, וציוותה לכסות קודם את החלק התחתון8.

ואם תאמר, מאחר והכתונת ארוכה אין ברירה אלא להקדים הבגד התחתון וכפי הרגילות, ולכן הקדימו הכוהנים את המכנסיים, כמובן בשיחה – ראשית, קדימת לבישת המכנסיים היא גזירת הכתוב9, ולא (רק) מחמת הרגילות10.

זאת ועוד, שבבוקר כשלבשו הכהנים בגדי כהונה לעריכת ה'פייס' נפסק11 שפושט בגדי קודש ולובש בגדי חול, ורק עימם פושט את מכנסי הקודש. והלא כשם שפושט את מכנסי הקודש אחר שלבש בגדי חול, יכול לפשוט אותם עדיין כשלבוש בבגדי קודש וללבוש מכנסי חול ואחר-כך לפשוט את שאר הבגדים, משמע שלא מצד הרגילות לפשוט הבגד העליון תחילה פשטו את הכתונת, שהרי גם כשיש עליו בגד עליון (חול) פושט ולובש המכנסיים, אלא התורה הקפידה ללבוש מכנסיים ראשונה ולפשטם לאחרונה. נמצא שחלק גופו העליון אין עליו חשיבות להיות מכוסה יותר מחלקו התחתון12. והרי אם היו לובשים את הכתונת תחילה – היה כל הגוף מכוסה, וצריך לומר שלבישת המכנסיים תחילה חשובה יותר מהצניעות.

וכל זה הוא מגזירת הכתוב ללבישת הכוהנים, ועדיין לא הייתי יודע אי ללמוד מדין זה ללבישת כל אדם13. ועל זה היה חשוב להביא את השיחה, שדין זה שהתורה ציוותה לכוהנים משתקף בחיי היום יום שלנו. ונמצא שבפועל יש מקום לנהוג ללבוש כבגדי הכהן קודם את המכנסיים, ואף שחולצתנו קצרה, מכל-מקום העיקר שאין דין כבוד בחלק העליון ללבשו תחילה, ואדרבה. ואף לפי מה שהעיר שבשיחה המוגהת משמיט הרבי את הנהוג והמצוי, מכל-מקום ציין לזה, משמע שיש מקום לקשרם, ועל-כל-פנים ציין בסתם לדיון בספר מאסף לכל המחנות שמביא מקום לכאן ולכאן14, משמע שאף שאת החלוק (גופיה) יש להקדים מצד הציצית, לעומתו שאר הבגדים אין בהם מקור ברור ואין דין חשיבות בזה לכסות את חלקו העליון של הגוף קודם, ואדרבה.

נמצא למסקנה שאת הטלית-קטן יש ללבוש ראשון, אבל הבגדים העליונים יותר אין ברור בהם דין קדימה ואיחור (והוא תלוי במנהגים), ומחד יש מקום להקדים המכנסיים כבגדי הכהן (כמנהג העולם שמובא באחרונים, וכן משמעות השיחה הבלתי מוגהת15), וכהברייתא במסכת ד"א זוטא פ"ח. ולאידך יש מקום ללבוש תחילה את הבגד העליון (כמנהג החסידים שמובא באחרונים), כהברייתא דמסכת ד"א רבה פ"י, וכנ"ל שלכאורה אין בזה דין של קדימה ואיחור דווקא.

הרב שלום דובער פרידלנד, ישיבת תומכי-תמימים, ברינוא, צרפת​

__________________
1) ש"פ פקודי-שקלים תשמ"א אות לט.
2) עפ"י מנהג החסידים ועפ"י המובא בשם האריז"ל (בספר אור צדיקים ס"א), ומובן מדברי הטור ריש סימן ח', ראה הנסמן שם.
3) תוקן מעט ע"פ 'הנחות התמימים' – המערכת.
4) הדגשה זו היא של הרב הכותב – המערכת.
5) כרך כו, שיחה ג' לפרשת פקודי.
6) רמב"ם הל' כלי המקדש פ"י ה"א.
7) סי' ב ס"ק ה.
8) לכאורה, הטעם נאמר בפסוק "לכסות בשר ערווה" (וראה בלקוטי שיחות שם סו"ס ז, וב'התוועדויות' תשמ"ה ח"ג עמ' 1505), ולאחר-מכן אין מעלה לחלק התחתון על העליון – המערכת.
9) יומא כג, ב, וברמב"ם שם. ונלמד מהפסוק 'ומכנסי בד יהיו על בשרו'. (או 'ילבש על בשרו', ראה הגהות הרש"ש יומא שם). וראה במנ"ח מצוה צ"ט אי הסדר מעכב, ונוטה לומר שאכן אף שכבר לבש, יפשוט וילבש שוב.
10) ומה שבשיחה כתב לפי שכן היא הרגילות, לכאורה צ"ל בפשטות שהוא לפי פשוטו של מקרא שלבשו קודם את המכנסיים מצד הרגילות, אך לא בא לומר שזהו הטעם באמת. וראיה לדבר שבאותו סעיף בשיחה (אות ל"ט) מסתפק הרבי מה קדם, האם האבנט או הכתונת, ועכ"פ ברור שהכתונת לא היתה באחרונה. והנה ברמב"ם שם הביא להלכה שהמגבעת ילבש לאחרונה, ומה מקום לספק, אלא צ"ל שהשאלה אינה להלכה אלא לפי פשוטו של מקרא.
11) רמב"ם פ"ד מהלכות תמידין ומוספין הלכה ב', והוא מיומא כה, א כשיטת רב ששת, ופסקו כמה מהראשונים שכן היה הסדר בכל לבישה ופשיטה, ראה הנסמן ב'תורה שלמה' ריש פרשת צו על הפסוק 'ומכנסי בד ילבש על בשרו'.
12) ראה שו"ת משנה שכיר סימן ב', ושו"ת קנה בושם סימן א' שלרש"י ועוד - היה פושט בגדיו לגמרי, ועכ"ז היו מכנסיו לאחרונה.
ולפי"ז דוחק להביא ראיה מהסדר 'פניו ידיו ורגליו' שהביא הריש"ג בגיליון תש"ג (וש"נ), לפי שבפועל אף שכך הסדר מ"מ אין בו 'דין קדימה', שהרי דין קדימה נובע מחשיבות, והתורה לא החשיבה זאת, חוץ מהראש. ולכן אף אין לדייק מלשון אדה"ז שם שהביא דין קדימת ימין לשמאל לפי הסדר: חלוק, מכנסיים, ואנפלאות, כי יתכן שבפועל כך הרגילות להקדים, אך אין בזה 'דין קדימה' הנובע מחשיבות, וע"ד שיטת ה'שאגת אריה' (סימן כ"א, וסימן כ"ח) שדבר שאין קיומו חובה נחשב כדבר המצוי ואין בו דין תדיר.
13) וכפי שאכן הביאו הפוסקים את שתי הברייתות במסכת דרך ארץ רבה וזוטא אי להקדים קודם את המכנסיים, ולא למדו זאת מבגדי כהונה (ראה שו"ת תורת יקותיאל (רוזנברגר) מהדו"ק סימן ח', והובא במאסף לכל המחנות סימן ב' סק"ה (שצויין בלקוטי שיחות שם) [אף שלעניין הלבשת נפטרים ר"ל לומדים בפועל מבגדי כהונה, המערכת] ונוטה לפסוק שעכ"פ את החלוק (גופיה) ילבוש ראשונה כדי ללבוש מיד את הציצית. ובשו"ת משנה שכיר שם).
14) חוץ מהציצית שכתב ללבוש ראשונה (ולא כפי שהביא בשו"ת קנה בושם שם שחזר בו מעניין זה).
15) צ"ב מה משמעות יש בשיחה כשמדובר בבגד שאין בו את הטעם של לבישת המכנסיים (ע' לעיל הערה 8) – המערכת.
 
חזור
חלק עליון