מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואת שם השני קרא אפרים כי הפרני אלקים בארץ עניי (מא נב)
בתרגום יונתן "ארום אמר תקיף יתי ה' בארע סיגופי והיכדין עתיד למתקוף בית אבא הכא בסיגופיהום", היינו דכמו שהפרני אלקים בעניי כך עתיד להפרות בית אבא כאן בעניים. וביאר בספר צוף דבש, שדקדוק התרגום הוא ממה שקראו "אפרים" בלשון רבים שתי הפריות, והיינו מה שהפרה את יוסף ומה שעתיד להפרות את ישראל. ויש לעיין הרי יוסף הצדיק קרא את שם בנו על שם המאורע, כמ"ש בשמות רבה פרשה א' סי' ל"ג שדרך הצדיקים לקרות על שם המאורע ומייתי מיוסף, ואם כן בשלמא מה שהפרה ה' את יוסף הוא ע"ש המאורע, אבל מה השייכות לקרוא עתה לבנו על שם העתיד מה שעתידים ישראל לפרות.
ונראה לבאר בס"ד ע"פ דברי מהר"ל מפראג זצ"ל בגבורות ה' פרק י"א, שכמו שמעשה אבות סימן לבנים, כך מה שנעשה עם יוסף היה סימן לכל ישראל, כי כמו שירד יוסף למצרים תחילה כך אח"כ ירדו ישראל, וכמו שיוסף היה תחילה עבד במצרים כן בני ישראל היו עבדים, ויסוד הדברים בתנחומא ויגש סי' י' "כל מה שאירע ליוסף אירע לציון" וכו' עי"ש.
ומעתה מובן מה שקרא לו אפרים גם על שם פריונם של ישראל, כי בלידת אפרים גופא היה בזה ג"כ סימן לכל ישראל שעתיד הקב"ה להפרותם בעניים כמו את יוסף, וק"ל.
ואת שם השני קרא אפרים כי הפרני אלקים בארץ עניי (מא נב)
בתרגום יונתן "ארום אמר תקיף יתי ה' בארע סיגופי והיכדין עתיד למתקוף בית אבא הכא בסיגופיהום", היינו דכמו שהפרני אלקים בעניי כך עתיד להפרות בית אבא כאן בעניים. וביאר בספר צוף דבש, שדקדוק התרגום הוא ממה שקראו "אפרים" בלשון רבים שתי הפריות, והיינו מה שהפרה את יוסף ומה שעתיד להפרות את ישראל. ויש לעיין הרי יוסף הצדיק קרא את שם בנו על שם המאורע, כמ"ש בשמות רבה פרשה א' סי' ל"ג שדרך הצדיקים לקרות על שם המאורע ומייתי מיוסף, ואם כן בשלמא מה שהפרה ה' את יוסף הוא ע"ש המאורע, אבל מה השייכות לקרוא עתה לבנו על שם העתיד מה שעתידים ישראל לפרות.
ונראה לבאר בס"ד ע"פ דברי מהר"ל מפראג זצ"ל בגבורות ה' פרק י"א, שכמו שמעשה אבות סימן לבנים, כך מה שנעשה עם יוסף היה סימן לכל ישראל, כי כמו שירד יוסף למצרים תחילה כך אח"כ ירדו ישראל, וכמו שיוסף היה תחילה עבד במצרים כן בני ישראל היו עבדים, ויסוד הדברים בתנחומא ויגש סי' י' "כל מה שאירע ליוסף אירע לציון" וכו' עי"ש.
ומעתה מובן מה שקרא לו אפרים גם על שם פריונם של ישראל, כי בלידת אפרים גופא היה בזה ג"כ סימן לכל ישראל שעתיד הקב"ה להפרותם בעניים כמו את יוסף, וק"ל.
