• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מושב שומר שבת שניצול

במקום הסמוך בו נכתבו הדברים הובא שהדבר אירע בקיבוץ סעד וקיבוץ אלומים.
קודם כל צריך לתקן קיבוץ עלומים
ארבעת הקיבוצים האלה הם על ריבוע אחד, מפלסים, סעד, כפר עזה, ועלומים, ממערב לנתיבות, ומי שיהיה זה מה שברור שהשער היה נעול והם ניצלו [אם כי ממה שאני רואה רוב ככל הקיבוצים סוגרים את השער וצריך לצלצל לתושב מבפנים שיפתח]
ואכן זו ההסרטה שהובאה שם
 
שמעתי שהמחבלים ימ"ש ניסו להיכנס לאחד המושבים שומר שבת ולא הצליחו להפיל את שער שלו, יש למישהוא פרטים או הסרטה?
אגב נושא זה חשוב להעלות פה עניין מאד חשוב וזה כל הנושא של היחס הנכון לעמל התורה וקיום המצוות,
ראיתי מישהו כתב באיזה פורום על כמה שהחרדים עוזרים למלחמה, שולחים ממתקים מטפלים בגופות,
ועוד מלא דברים שכביכול באים להצדיק את זכות קיומנו והנה גם אנחנו מביאים תועלת וכו',
והנה צריך לחדד לעצמנו ולבני ביתנו,
כמה שלימוד משנה אחת שווה יותר מהכל
אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי,
שכל בריאת העולם היא על ידי התורה ובשביל התורה וכל השפע שיש בעולם [כן כן זה כולל גם את החמצן שאנחנו נושמים] זה מגיע מלימוד התורה ושמירת השבת וקיום המצוות,
ואילולי התורה היה העולם חרב.
וכלשון הנפש החיים:
אבל אם היה ח''ו העולם פנוי לגמרי אפילו רגע אחת ממש מעסק והתבוננות עם סגולה בתו''הק. תיכף כרגע היו כל העולמות נחרבים ונבטלים ממציאות לגמרי ח''ו.

והנה אנו רואים שהיישובים ששמרו שבת לא הוצרכו בכלל לעזרה מבחוץ ונמנע מהם כל הצער הזה,
ולהפך אנחנו יודעים שכל הצרות באות בגלל ושב מאחריך, וכבר אמרו בגמ' כל מקום שיש ... אנדרלמוסיא באה לעולם,
וידועים דברי מרן החזון אי"ש שכל עוד שר' ברוך בער היה חי הנאצים לא יכלו להיכנס וזה אמר כשנפטר ר' ברוך בער עכשיו אני מפחד כי אין את התורה של ר ברוך בער שתגן על עם ישראל מפני הנאצים יוצא שר' ברוך בער עם התורה שלו הצליח להגן יותר מכל הצבאות שבעולם,
וכן ידוע:
שהחפץ חיים היה באיזה דינר של תורמים שתרמו מיטות לבית חולים ופתאום עבר שם בחור ישיבה ואחד הגבירים שאל בהתרסה "וכמה מיטות הוא תרם?" החפץ חיים הרצין לרגע ואז אמר לו 90 מיטות שבכלל לא יצטרכו להגיע לבית חולים היינו אתם תרמתם לעזור לחולים והוא תרם לאנשים שבכלל לא יגיעו למצב של חולי,
את זה צריך לחזור ולשנן השכם והערב.
 
המקום שהתפרסם הוא "יכין"
אני חושב שזה סיפור נוסף כפי שמופיע בגליון תיקוני עירובין על אברך בשם אביחי מהמושב הזה שהקפיד שהשער יהיה סגור לצורך כשרות העירוב ולכן לא יכלו הארורים להיכנס. עי''ש.
 
דברי כיבושין מתוקים מדבש ונופת צופים מהרב ר' יעקב ששון הי"ו
שבוע ימים לפרעות שמחת תורה


הנה עודינו מלאי צער, על האסון הנורא שפקד אותנו בשבוע שעבר ביום שמחת תורה, כאשר בא אויב ומתנקש, ושחטו וטבחו מבלי רחם, עוללים ויונקים, בכעשרים עיירות מישראל, ה' ירחם, ועוד שבויים בידי מרצחי החמאס למעלה ממאה אנשים נשים וטף, וחיילינו מצויים במערכה, ה' ישמור צאתם ובואם לחיים טובים ושלום.


מובא במדרש שיר השירים (רמז תתקפו), "קול דודי דופק", כיון שישמיע קול השופר, כלומר שיתקרבו ימי הגאולה, עשרים זוועות באים לעולם, עשרה מקומות נהרגים, ועשרה מקומות נשרפין, מלמד שאין הפתח נפתח כלו כאחת, אלא אליהו ז"ל בא לעיר אחת ונעלם מחברתה ומדבר עם האיש ונעלם מחברו.


פירושם של דברים, שהאסונות שבאים על ישראל, הכל הוא דיבור מן השמים עמנו, שנתעורר לשוב בתשובה. וכאשר נשרפות עשרה עיירות, ונהרגים בעשרה עיירות, אנו מבינים שה' יתברך "מדבר איתנו", זהו קולו של אליהו הנביא שבא לבשר את הגאולה, ומודיע לישראל שעליהם לשוב בתשובה!


בעוונות הרבים אנו רואים ושומעים באמצעי התקשורת, אשר לא דעת להם ולא תבונה, ואינם שמים אל לבם באמת, על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת? הם חוקרים במה נכשלו מערכות הצבא, ושמים אל כל יהבם על ענינים גשמיים, אינם זוכרים מה שנאמר, "אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר", מאמינים אנו בני מאמינים, כי אין דין בלא דיין, ומשנתנה הרשות למשחית להשחית, אינו מבחין בין צדיק לרשע, ורק עוונותינו הטו כל אלה, עלינו לשים את הדברים אל לבנו!


כאשר במשך שנה שלימה מתחלל שם שמים ברבים, כשיהודים רודפים ושונאים את דת ישראל, ובהסכמת רשויות נלחמים בקיום תפילות יום הכיפורים כפי מסורת ישראל, כאשר בפירוש נראים דברי הפסוק, שאנשים מישראל אמרו לָאֵל, סוּר מִמֶּנּוּ! וְדַעַת דְּרָכֶיךָ לֹא חָפָצְנוּ! מַה שַׁדַּי כִּי נַעַבְדֶנּוּ וּמַה נּוֹעִיל כִּי נִפְגַּע בּוֹ? הלא זה אשר גורם גם להמשך הפסוקים רחמנא לצלן, בפרוע פרעות בישראל! ה' ירחם! כאשר נאבקים מול מחיצה רעועה שבאה לסמל במשהו את מסורת ישראל לקדושה, הרי שאז, מחיצות ברזל שעלו מליארדים לא עמדו בפני מרצחים שפלים שבאו ברגליהם לפורצה!


שומעים אנו שאחד הישובים בדרום, שהוא ישוב שומר שבת, ובני הישוב ניצלו מן הפרעות בניסי נסים, ככבשה בין שבעים זאבים, וכאשר התפרסם שניצלו בזכות שמירת השבת, מיד מיהר "רב" אחד ואמר, חלילה לומר כן, זו רשעות לומר כן, אין הבדל בינינו לבין שכננו!


אוי להם לאזנים שכך שומעות! וכי אין אנו מאמינים שגדול כוחה של שמירת השבת להגן? וכי אין אנו מאמינים בשכר ועונש?


עלינו לשים לב, שה' יתברך מדבר איתנו! הרי לפני קרוב למאה שנה, בפרעות תרפ"ט, נטבחו באופן דומה למה שאירע עתה, עשרות בני ישיבה בעיר חברון, וכל גדולי אותו הדור, עוררו את הציבור, כי עוונותינו הטו כל אלה, ושם נטבחו אנשים צדיקים וישרים, ובכל זאת היה הדבר ברור בעיני הכל, שאין ספק שאילו היו ישראל מתוקנים וישרים, לא היתה באה עלינו צרה נוראה כזו!


אותם שנהרגו בעוונותינו הרבים, זכו למות על קידוש ה'. ומעשה אמיתי אירע השבוע, שאחד מן המשתתפים ב"מסיבה" שבאיה נטבחו, למד בעבר באחת הישיבות בדרום הארץ, וירד מן הדרך, עד שמצא עצמו באותה "מסיבה". במוצאי שבת האחרונה (במוצאי שמחת תורה, לפני שנודע בכלל שאותו בחור היה שם), ראה אותו אביו בחלום, והוא אמר לאביו, אבא, ראה כי עתה טוב לי, ואני לומד תורה בישיבה של מעלה!


לפני שחושבים על הקמת ועדת חקירה כדי לחקור את ראשי העם, הרי קודם לכן יש להקים ועדת חקירה רוחנית, שתמצא את הנגעים הרוחניים בעם ישראל, שהם הם אלו שגרמו לנו, שלתדהמת כולם, נכנסו המחבלים הארורים ובמשך שעות ארוכות טבחו ללא רחם. איה הוא צה"ל? איה מערכות ההגנה המשוכללות? "לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת יָבִינוּ לְאַחֲרִיתָם, אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף וּשְׁנַיִם יָנִיסוּ רְבָבָה? אִם לֹא כִּי צוּרָם מְכָרָם וַה' הִסְגִּירָם"!


עלינו לצאת מכל המחשבות השטחיות, על תליית האשמה בגורם כזה או אחר, (אף שגם לזה יש מקום וזמן), "אבל אשמים אנחנו", כל אחד ואחד צריך להתעורר בתשובה שלימה, במניעת שנאת חינם, בשמירת השבת, בלימוד תורה ובדקדוק המצוות, זו הערובה היחידה להצלתינו!


ולנו, עלינו לזכור היטב היטב, כי עונותיהם של ישראל, הן בין שומרי התורה והן בקרב אלו שאינם שומרי תורה, הם שמביאים פורענות לעולם, ועלינו להבדל מן הדברים הללו ומן המחשבות הללו. במה שנוגע לקירוב רחוקים, יש לקרב את מי שניתן בכל הכח, אבל בענין השקפת העולם, במה שנוגע למבט הנכון על החיים, עלינו לזכור כי תהומות פעורים ביננו, אנו יודעים שיש מנהיג לעולם, שהכל נעשה מאת ה' מן השמים, עלינו לחזק בדקי ביתינו מכל רע, ולשוב בתשובה שלימה לפני ה' יתברך.


האחדות שמבצבצת בכל פינה מעם ישראל לעת הזו, הרצון של כולם לסייע זה לזה, אות היא, כי ניצוצי הקדושה מנצנצים בכל איש אשר בקרבו נשמה יהודית, זו הזדמנות נכונה להרבות בתחינה לה' יתברך, בטרם ינטו צללי ערב, לפני ביאת משיח צדקינו במהרה בימינו, יש להרבות בתפילה אל אל עליון, שיזרוק עלינו מים טהורים ויטהר ישראל מכל טומאותיהם, בשובה ונחת, ושב יעקב ושקט ושאנן ישראל ואין מחריד.
 
מיד מיהר "רב" אחד ואמר, חלילה לומר כן, זו רשעות לומר כן, אין הבדל בינינו לבין שכננו!
דברים יפים ומחזקים אכן ללא ספק.
אישית לא שמעתי על שום רב שאמר כך.
ואולי אותו רב רק אמר את הרעיון הכללי שכאשר קורים צרות, לא צריך לתלות באחר אלא לתלות בעצמך.
מי עוד אמר את הרעיון הזה השבת האחרונה ממש? הגר"מ שטרנבוך, בשם מי?- הגרי"ז.
ואינני בא כי אם ללמד זכות על עם ישראל, ושהקב"ה יחזיר שכינתו לציון ועוד ירננו שוכני עפר.
 
דברים יפים ומחזקים אכן ללא ספק.
אישית לא שמעתי על שום רב שאמר כך.
ואולי אותו רב רק אמר את הרעיון הכללי שכאשר קורים צרות, לא צריך לתלות באחר אלא לתלות בעצמך.
מי עוד אמר את הרעיון הזה השבת האחרונה ממש? הגר"מ שטרנבוך, בשם מי?- הגרי"ז.
ואינני בא כי אם ללמד זכות על עם ישראל, ושהקב"ה יחזיר שכינתו לציון ועוד ירננו שוכני עפר.
בכללי זה נכון אבל זה היה ממש שקוף שהיה פה עניין עם שמירת שבת וכל אלה ששמרו ניצלו,
וגם ביישוב החילוני היה משפחה ששומרת שבת שהיו רגילים ליסוע כל שבת להתארח כי לא היה נעים להם להיות בשבת בקיבוץ,
אבל בשמחת תורה נשארו בבית,
והמחבלים לא נכנסו למה כי המרגל רשם למחבלים במפה אלה לא נמצאים בבית בשבת להמשיך הלאה,
וכן מלא שומרי שבת שיצאו לפני שבת מהמסיבה,
וודאי יש פה עניין והשם לא עושה דברים סתם,
ואין כוונתי לומר למה הם נהרגו, אבל לכאו' מותר לנו לומר למה ניצל מי שניצל.
כמו שמבואר שבשנה שאין שופר שמירת שבת מגינה.
 
נערך לאחרונה:
וגם ביישוב החילוני היה משפחה ששומרת שבת שהיו רגילים ליסוע כל שבת להתארח כי לא היה נעים להם להיות בשבת בקיבוץ,
אבל בשמחת תורה נשארו בבית,
והמחבלים לא נכנסו למה כי המרגל רשם למחבלים במפה אלה לא נמצאים בבית בשבת להמשיך הלאה,
וכמו שהבאתי כאן.
 
בכללי זה נכון אבל זה היה ממש שקוף שהיה פה עניין עם שמירת שבת וכל אלה ששמרו ניצלו,
וגם ביישוב החילוני היה משפחה ששומרת שבת שהיו רגילים ליסוע כל שבת להתארח כי לא היה נעים להם להיות בשבת בקיבוץ,
אבל בשמחת תורה נשארו בבית,
והמחבלים לא נכנסו למה כי המרגל רשם למחבלים במפה אלה לא נמצאים בבית בשבת להמשיך הלאה,
וכן מלא ומרי שבת שיצאו לפני שבת מהמסיבה,

מרתק מה שאתה אומר.
אבל אמר את זה הגר"מ שטרנבוך- על אירוע זה ממש!
ולטענתך שהשם לא עושה דברים סתם- גם הגר"מ שטרנבוך לא אמר שזה "סתם" אף אחד אל חושב כך.
אבל זה לא נכון לתלות מה אחרים צריכים להתחזק, אלא כל אחד ישים לב מה הוא עצמו יכול להתחזק
 
צ"ל "יכיני"
מושב תמני בדרום,
המחבלים לא הצליחו להיכנס מהר [מחמת השער הסגור] ובני המושב הספיקו להזעיק עזרה,
אבל בינתיים המחבלים ימ"ש הספיקו להרוג ארבעה קדושים הי"ד.
ההסרטה הנ"ל היא משער מושב יכיני.
בשורות טובות
 
חזור
חלק עליון