• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מי שיש לו רק מזוזה אחת יקבענה בבית או בחצר

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך (יא כ)

פירש
רש"י (לעיל ו ט) לרבות שערי חצרות ושערי מדינות ושערי עיירות. והעירו להסתפק איך הדין במי שיש לו רק מזוזה אחת, האם יקבענה בבית או בחצר. [ועי' בריטב"א יומא יא: שכתב בדעת רש"י דגם שערי עיירות חייבות מן התורה, והוא כתב דחייבות מדרבנן, ומ"מ בשערי חצירות לכאורה לכו"ע הוי מה"ת].

ורבינו הגרד"ל שליט"א צידד, די"ל דזה תלוי בטעם חיוב החצירות, שברמב"ם (מזוזה פ"ו ה"ח) מבואר דהחיוב של שערי חצירות הוא מפני שהבתים פתוחים לתוכן, ואם כל החיוב של החצירות הוא מחמת הבתים א"כ אפשר דהבתים עצמן עדיפי, אך בתוס' מנחות לג: וברא"ש שם נראה דחיוב החצירות הוא מחמת עצמן משום שמשתמשין בהם, א"כ אין שייך קדימה זו. [עוד צידד לומר, שאם פתוחים לחצר כמה בתים, י"ל איפכא, דכיון שהחצר חייבת מכח כמה בתים, עדיפה מהבית שחייב רק מסיבה אחת].

והעירוני לדון לפי דברי הגמ' (מנחות לג:) שקובע את המזוזה בטפח הסמוך לרה"ר כדי שתהיה המזוזה כמה שיותר כלפי חוץ, כדי שתשמור גם על עובי הפתח, א"כ י"ל דהכא נמי יקבע בחצר שהיא חיצונה יותר. אך לכאורה אין זה נכון, דהכא דהבית והחצר הם חיובים נפרדים, א"כ אין המזוזה שבחצר מגינה על הבית.

עוד יש לדון דכיון שמי שאין לו אלא או לתפילין או למזוזה יקח לתפילין דחיובא דגופא עדיף, י"ל שהבית שדר בו בערך החצר הוא יותר חיובא דגופא, ויל"ע בזה.​
 
חזור
חלק עליון