• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מכתב ישן נחשף

abc123

Well-known member
לקראת יום ההילולא של רבי נחמן מברסלב זיע"א שייחל מחר (י"ח תשרי) ג' דחול המועד סוכות, כאשר המוני בית ישראל יערכו הילולות גדולות לכבודו של צדיק יסוד עולם, חושפים במכון "מאור ישראל" בראשות בנו הגאון רבי משה יוסף, מכתב נדיר ומיוחד של מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל מלפני למעלה מארבעים שנה, בתקופה בה כיהן כראשון לציון והרב הראשי לישראל, בו הוא פונה על גבי בלנק רשמי של לשכת הראשון לציון, אל רבה הראשי של רומניה הרב ד"ר משה רוזן ז"ל שהיה מקושר חזק עם השלטונות גם מחוץ לגבולותיה של מדינתו והייתה לו השפעה רבה מאוד על המהלכים בשלטונות "שיואיל לעשות מאמץ עליון לקבל רישיון משלטונות רוסיה, להרשות לחסידי ברסלב להשתטח על ציון רבי נחמן מברסלב בעיר אומן".
במכתב הנושא את תאריך כ"ח מנחם אב תשמ"א, נכתב: "הרני פונה בזה לכת"ר שיואיל לעשות מאמץ עליון לקבל רשיון משלטונות רוסיה, להרשות לחסידי ברסלב הי"ו, הנושאים דרכונים ישראלים, וגם דרכוני חו"ל, להשתטח על ציון רבם הקדוש מהר"ן מברסלב זצ"ל בעיר אומן, באופן שבימי ראש השנה החלים מהעשרים ושמונה בספטמבר עד האחד באוקטובר 1981, יוכלו להיות בעיר אומן למטרה הנ"ל. ומה' ישא ברכה ובכל אשר יפנה ישכיל ויצליח ירום ונשא וגבה מאוד".
המכתב המיוחד זכה בזמנו להתעניינות רבה בקרב עיתוני התקופה שסיקרו את המכתב בהבלטה, כך לדוגמה נכתב בכותרת באחד בעיתון 'המודיע': "הראשון לציון מבקש מהרב רוזן להשתדל להשגת רשיון לנסיעה לקבר מהר"ן ברסלב באומן רוסיה". בעיתון נפוץ אחר דיווח הכתב מרדכי בסוק בכותרת כך: "הראשון לציון מבקש להתיר כניסתם של חסידי ברסלב לברית המועצות".
המכתב מתפרסם לראשונה באדיבות הגאון רבי משה יוסף רב ביהמ"ד מאור ישראל, המכתב נמצא בארכיון האישי של מרן הגר"ע יוסף, קלסר 46 מכתב מספר 11.
1665604940755.png
 
היה בזמנו אחד משרי הדתות שרצה להעלות את עצמותיו ארצה, וכבר היה אישורים של נשיא אוקראינה דאז, רק שמפחד איומי עסקנים כאלה ואחרים, פחד וגנז את תוכניתו.
חבל שהעסקנים האלו נפטרו... היו פותרים הרבה בעיות כיום... [או שלא]..
 
לקראת יום ההילולא של רבי נחמן מברסלב זיע"א שייחל מחר (י"ח תשרי) ג' דחול המועד סוכות, כאשר המוני בית ישראל יערכו הילולות גדולות לכבודו של צדיק יסוד עולם, חושפים במכון "מאור ישראל" בראשות בנו הגאון רבי משה יוסף, מכתב נדיר ומיוחד של מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל מלפני למעלה מארבעים שנה, בתקופה בה כיהן כראשון לציון והרב הראשי לישראל, בו הוא פונה על גבי בלנק רשמי של לשכת הראשון לציון, אל רבה הראשי של רומניה הרב ד"ר משה רוזן ז"ל שהיה מקושר חזק עם השלטונות גם מחוץ לגבולותיה של מדינתו והייתה לו השפעה רבה מאוד על המהלכים בשלטונות "שיואיל לעשות מאמץ עליון לקבל רישיון משלטונות רוסיה, להרשות לחסידי ברסלב להשתטח על ציון רבי נחמן מברסלב בעיר אומן".
במכתב הנושא את תאריך כ"ח מנחם אב תשמ"א, נכתב: "הרני פונה בזה לכת"ר שיואיל לעשות מאמץ עליון לקבל רשיון משלטונות רוסיה, להרשות לחסידי ברסלב הי"ו, הנושאים דרכונים ישראלים, וגם דרכוני חו"ל, להשתטח על ציון רבם הקדוש מהר"ן מברסלב זצ"ל בעיר אומן, באופן שבימי ראש השנה החלים מהעשרים ושמונה בספטמבר עד האחד באוקטובר 1981, יוכלו להיות בעיר אומן למטרה הנ"ל. ומה' ישא ברכה ובכל אשר יפנה ישכיל ויצליח ירום ונשא וגבה מאוד".
המכתב המיוחד זכה בזמנו להתעניינות רבה בקרב עיתוני התקופה שסיקרו את המכתב בהבלטה, כך לדוגמה נכתב בכותרת באחד בעיתון 'המודיע': "הראשון לציון מבקש מהרב רוזן להשתדל להשגת רשיון לנסיעה לקבר מהר"ן ברסלב באומן רוסיה". בעיתון נפוץ אחר דיווח הכתב מרדכי בסוק בכותרת כך: "הראשון לציון מבקש להתיר כניסתם של חסידי ברסלב לברית המועצות".
המכתב מתפרסם לראשונה באדיבות הגאון רבי משה יוסף רב ביהמ"ד מאור ישראל, המכתב נמצא בארכיון האישי של מרן הגר"ע יוסף, קלסר 46
איפה זה נמצא באתר של מאור ישראל?
 
איפה זה נמצא באתר של מאור ישראל?
כבר היה לעולמים שפורסם מכתב זה וכן עוד מכתב על הרבנית ע"ה ועוד מכתב נוסף בעניין שקשור אליו בגיליון שנקרא התחדשות של ברסלב, שבכריכה מופיעה תמונה של מרן עם א.ב. מימים עברו...
 
מכתב ישן ומפורסם מאד אצל אנ''ש דברסלב. המענין הוא שבמכתב הזה 'הזוית ההלכתית', שהרי זה חו''ל, והיאך מותר ליסוע לשם, ורק לשיטת מוהר''ן ש'צדיק' זה בחינת 'ארץ ישראל' יש מקום להתיר כשנבוא לדון מצד ההלכה היבשה, ומענין שמרן לא נימק ההסבר היאך מותר לצאת לאומן אע''פ שזה חו''ל בשום מקום.
 
מכתב ישן ומפורסם מאד אצל אנ''ש דברסלב. המענין הוא שבמכתב הזה 'הזוית ההלכתית', שהרי זה חו''ל, והיאך מותר ליסוע לשם, ורק לשיטת מוהר''ן ש'צדיק' זה בחינת 'ארץ ישראל' יש מקום להתיר כשנבוא לדון מצד ההלכה היבשה, ומענין שמרן לא נימק ההסבר היאך מותר לצאת לאומן אע''פ שזה חו''ל בשום מקום.
אולי צורך מצוה? התעוררות?
אגב, קצת תמוה למה מארץ ישראל צריכים לנסוע לבחינת א"י? ניחא אם אתה גר בצרפת ואתה לא יכול לעלות לארץ, אז תיסע לאומן ותתפלל שם שיהיה בגדר בחינת א"י. אבל מא"י לבחינת א"י?
ואשמח לישובים ממי שמכיר את הנושא.
 
אולי צורך מצוה? התעוררות?
אגב, קצת תמוה למה מארץ ישראל צריכים לנסוע לבחינת א"י? ניחא אם אתה גר בצרפת ואתה לא יכול לעלות לארץ, אז תיסע לאומן ותתפלל שם שיהיה בגדר בחינת א"י. אבל מא"י לבחינת א"י?
ואשמח לישובים ממי שמכיר את הנושא.
בפירוש אמרו: "לך לאומן שעשאני".
 
אולי צורך מצוה? התעוררות?
אגב, קצת תמוה למה מארץ ישראל צריכים לנסוע לבחינת א"י? ניחא אם אתה גר בצרפת ואתה לא יכול לעלות לארץ, אז תיסע לאומן ותתפלל שם שיהיה בגדר בחינת א"י. אבל מא"י לבחינת א"י?
ואשמח לישובים ממי שמכיר את הנושא.
קושיה מעיקרא ליתא, כי כשם שנוסעים מירושלים או מב''ב למירון לציון הרשב''י וכדו', בכדי להתקרב אליהם, כך ג''כ נוסעים לאומן כדי להתקרב לדעת של הצדיק, ואין המטרה בכדי להגיע לבחינתת ארץ ישראל, אלא שבחינת ארץ ישראל היא רק סיבה למה אין איסור ליסוע
 
קושיה מעיקרא ליתא, כי כשם שנוסעים מירושלים או מב''ב למירון לציון הרשב''י וכדו', בכדי להתקרב אליהם, כך ג''כ נוסעים לאומן כדי להתקרב לדעת של הצדיק, ואין המטרה בכדי להגיע לבחינתת ארץ ישראל, אלא שבחינת ארץ ישראל היא רק סיבה למה אין איסור ליסוע
יש כמה סברות להקל, י"א שגם ללכת לקברי חכמים מותר, ויש את סברת השבט הלוי שכל שהולך ע"מ לחזור שפיר דמי, והביאם בילקו"י באיזה מקומן, ואולי ר' @בנימין לוריא יציין לזה
 
אמת. וטען שרבי נחמן לא יהיה תלמיד מתלמידי רשב"י.
עיינו ב'מעדני מלך'
הדברים הנ"ל פשוטים ואינם צריכים לשכמותנו, אלא שבקרב בני החסידות הנ"ל מקובל שרבי נחמן יותר גדול ממרע"ה, ומדייקים מליקוטי מוהר"ן ועוד, ובזים משום כך להרבה מהת"ח מכל הדורות (אני אומר זאת בגלל בחור שהיה לי קשר איתו והיה ת"ח באמת אבל בזה, ה"י היה אומר כל מיני דברים משונים) וזה חבל מאוד...
 
בפועל מרן לא כ"כ אהב את הנוסעים לאומן, ומשאירים את נשותיהם בבית................
ולא כמו שאמרו אצלהם בחסידות 'אני לאומן ואשתי לחמותי' שהמשפט הזה הוא מטופש, כביכול יש כאן שני אנשים שונים, שרק 'טכנית' הם חיים ביחד, וכשאי אפשר לחיות בייחד אז הם נפרדים הוא לאומן ואשתו לאמה
 
חזור
חלק עליון