• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מצנן האוויר בהלכה

מרדכי מיכאלי

Well-known member
ב"ה
לרבני הפורום המפואר דידן, ה' עליהם יחיו
נשאלתי היום מאחד התלמידים היושבים בשיעור הי"ו
וזה תוכן השאלה, כיום יש מכשיר הנקרא "מצנן מים", תוארו הוא מתקן עם צלוחית קטנה מאחורה שאליה שופכים מים (ובאם רוצים קור יותר גדול אף מניחים שם קוביות קרח), מילוי מלא של המתקן מספיק לכ- 24 שעות, ומקדימה ישנה רשת המוציאה את האוויר המקורר באמצעות המים שנכנסים למתקן ויוצא בעצם אוויר קר, וזה פעולה דומה למזגן.
והשאלה היא, האם בשבת או יו"ט יהיה מותר להוסיף מים למתקן המים, יש לציין שהמכשיר עצמו ללא מתגים חשמליים הנדלקים כאשר חסרים המים, אך במידה ונגמרו המים במתקן, האוויר היוצא אינו אלא ברמת קירור כמו של איוורור ותו לא, מה דינו של מכשיר זה והאם יש לחלק בין שבת ליו"ט.
אשמח לקבל פרטי דינים מעשיים בנידון, לזכות הרבים הלכה למעשה.
בברכת כתיבה וחתימה טובה לנו ולכל בית ישראל אמן.
 
ב"ה
בשאלה זו ישנם כמה נידונים, ויובנו מתוך המקורות שאביא, והחפץ להרחיב את היריעה יוכל לעיין במקורות ומשם בארה
בשו"ת ציץ אליעזר חלק יח סימן יב כתב לצדד לאסור להוסיף מים במצנן מכמה טעמים, מטעם שהמצנן מוקצה ואסור להוזיזו, וכן מחשש הוספת זרם חשמלי, ומטעם עובדין דחול. וכן פסקו כדבריו כמה פוסקים, ומכללם בספר השבת והלכותיה עמ' 316.
ומאידך רבים מאחרוני דורנו צידדו להקל והשיבו על טענות הציץ אליעזר בזה, ומכללם שו"ת דברי בניהו חלק ו' סימן קטז, וחלק ט' סימן סח, פסקי תשובות סוס"י שיח, וסימן שיט הע' 378 משם אחרונים רבים, וכן בשו"ת אבני דרך חלק ח' סימן רנא ציין בזה לכמה פוסקים שהקילו בזה [אם כי נראה שדעתו נוטה כדעת הציץ אליעזר].
ולכן למסקנא דמילתא יש מקום להקל למלאות מים במצנן, בתנאי שאינו גורם לשינוי הניכר במצב החשמל, וכל שכן שלא נדלקות מנורות כשפותח את מקום הנחת המים, ואין חילוק אם המכשיר פועל או כבוי כשמוסיף המים.
וכן נראה פשוט בדעת מרן מלכא הראש"ל זיע"א בכמה נידונים הדומים לזה, כמכשיר אדים קרים (חזו"ע שבת ד' עמ' רמז), ודין זורה בריסוס מים (שם עמ' רמב), ועוד.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון