שהרי בחזו"ע פסח עמ' קסז כ' בזה"ל:
מנהג ישראל שאין לשין ואופין את מצת המצוה וכו' אחר חצות היום וכו' ומ"מ אין זה אלא לכתחילה ולמצוה מן המובחר אבל בדיעבד יוצאים ידי חובה גם במצה שנאפית קודם ערב פסח. עכ"ל. ושפתיו ברור מללו!!! שכל ישראל הרוכשים מצות עבודת יד כאלו שנאפו קודם ע"פ אינו לכתחילה רק בדיעבד!! וקצת תימה הוא.
והן אמת שבהערה שם הביא להקת ראשונים ואחרונים דס"ל דלאו דוקא בערב פסח וגם במצה ישנה יוצא י"ח, ומאידך הביא דברי מרן בשו"ע שמשמע ממנו שבדיעבד יוצאים י"ח ורק לכתחילה יש להקפיד בזה, ועוד כ' בשם שואל ונשאל שחומרא בעלמא היא. ומדיליה כתב שמ"מ מנהג יחידי סגולה נזהרים לעצמם לאפות אחר חצות דוקא שמנהג ותיקים הוא ואין לבטלו. ואחה"מ הרבה בעניותי חשבתי אולי לא רצה לחתוך בסכינא חריפא לכאן או לכאן, ואי משום הא מדוע סתם בהלכה לשון לא ברורה כ"כ שאין זה לכתחילה ולמצוה מן המובחר אלא בדיעבד, והרי בהערה בסו"ד הראה פנים דהוי חומרא בעלמא..
וראיתי שהגאון הרב בנימין חותה כתב בזה בספרו אליבא דהלכתא (סי' קמב) [ומצו"ב] שנראה שזו רהיטת לשון אבל באמת ס"ל שהוא רק למצוה מן המובחר ואינו בדיעבד ממש. ע"ש.
אשמח לראות את דעת רבני אתרא הדין.
מנהג ישראל שאין לשין ואופין את מצת המצוה וכו' אחר חצות היום וכו' ומ"מ אין זה אלא לכתחילה ולמצוה מן המובחר אבל בדיעבד יוצאים ידי חובה גם במצה שנאפית קודם ערב פסח. עכ"ל. ושפתיו ברור מללו!!! שכל ישראל הרוכשים מצות עבודת יד כאלו שנאפו קודם ע"פ אינו לכתחילה רק בדיעבד!! וקצת תימה הוא.
והן אמת שבהערה שם הביא להקת ראשונים ואחרונים דס"ל דלאו דוקא בערב פסח וגם במצה ישנה יוצא י"ח, ומאידך הביא דברי מרן בשו"ע שמשמע ממנו שבדיעבד יוצאים י"ח ורק לכתחילה יש להקפיד בזה, ועוד כ' בשם שואל ונשאל שחומרא בעלמא היא. ומדיליה כתב שמ"מ מנהג יחידי סגולה נזהרים לעצמם לאפות אחר חצות דוקא שמנהג ותיקים הוא ואין לבטלו. ואחה"מ הרבה בעניותי חשבתי אולי לא רצה לחתוך בסכינא חריפא לכאן או לכאן, ואי משום הא מדוע סתם בהלכה לשון לא ברורה כ"כ שאין זה לכתחילה ולמצוה מן המובחר אלא בדיעבד, והרי בהערה בסו"ד הראה פנים דהוי חומרא בעלמא..
וראיתי שהגאון הרב בנימין חותה כתב בזה בספרו אליבא דהלכתא (סי' קמב) [ומצו"ב] שנראה שזו רהיטת לשון אבל באמת ס"ל שהוא רק למצוה מן המובחר ואינו בדיעבד ממש. ע"ש.
אשמח לראות את דעת רבני אתרא הדין.