• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מקווה לגברים - פרטי לבית. כמה?

החשבון פשוט, אוצר ו2 בורות, צריך יציקה אטומה, שלא תהיה נזילה, שזה לבד כבר הוצאה לא קטנה
יש פילטרים יקרים ויש זולים וכן חימום וכו' וכו', לכן הכל תלוי בכיס והכיס בלב
 
תלוי אם יש חצר או בבית בפנים, אם זה בחצר אז העלות היא כמה מאות שקלים בודדים אם עושים זאת בכוחות עצמיים (בחצר בית הוריי יש מקוה), פשוט חופרים בור בגודל הרצוי (לא עולה כסף), יוצקים בטון בקרקעית ובצדדים ובאמצע להפריד בין הבורות (לא לשכוח להשאיר פתח להשקה), והחומרים לזה עלו לאבי מורי בערך 400 ש"ח (בטח עד היום כבר עלה המחיר). מרצפים את הבור שבו טובלים. ויש מקוה כשר. בכמה מאות שקלים.
מכאן זה כבר ענין של נוחות, אפשר לרדת בסולם (כמו שאבי עשה, ואז זה עשרות שקלים) ואפשר לעשות מבנה עראי (מחסן כתר וכד'). ואז יוצאים בזול.
אבל אפשר לבנות מבנה ממש ולצפות גם את הקירות בקרמיקה ולעשות מדרגות, ואז זה כבר נהיה מחירים אחרים.
גם החימום אפשר לקחת גוף חימום, ולשים אותו עם קלקר שבמרכזו חור (בכדי שהחשמל לא יגע במים), ואז זה כמה עשרות/מאות שקלים. ואפשר לקחת מערכת חימום מיוחדת ואז זה סכומים אחרים.
 
תלוי אם יש חצר או בבית בפנים, אם זה בחצר אז העלות היא כמה מאות שקלים בודדים אם עושים זאת בכוחות עצמיים (בחצר בית הוריי יש מקוה), פשוט חופרים בור בגודל הרצוי (לא עולה כסף), יוצקים בטון בקרקעית ובצדדים ובאמצע להפריד בין הבורות (לא לשכוח להשאיר פתח להשקה), והחומרים לזה עלו לאבי מורי בערך 400 ש"ח (בטח עד היום כבר עלה המחיר). מרצפים את הבור שבו טובלים. ויש מקוה כשר. בכמה מאות שקלים.
מכאן זה כבר ענין של נוחות, אפשר לרדת בסולם (כמו שאבי עשה, ואז זה עשרות שקלים) ואפשר לעשות מבנה עראי (מחסן כתר וכד'). ואז יוצאים בזול.
אבל אפשר לבנות מבנה ממש ולצפות גם את הקירות בקרמיקה ולעשות מדרגות, ואז זה כבר נהיה מחירים אחרים.
גם החימום אפשר לקחת גוף חימום, ולשים אותו עם קלקר שבמרכזו חור (בכדי שהחשמל לא יגע במים), ואז זה כמה עשרות/מאות שקלים. ואפשר לקחת מערכת חימום מיוחדת ואז זה סכומים אחרים.
אמור נא לי בבקשה
האם המים נשארים בבור האוצר עד סוף הקיץ? עם יציקה כזו מסתבר שלא.
על זה שהמים זוחלים החוצה מהבור טבילה עוד אפשר להסתמך שזה לא זחילה ניכרת, ועל זה שהמים יוצאים מהאוצר אפשר להסתמך על נטל סאה ונתן סאה, ועל זריעה וכו', אבל כל הדברים האלו משתדלים לא לעשות לכתחילה, כי גם בהשקה והזריעה יש תנאים לגבי התעלות והחומרים
גם תאמר לי האם המים חמים? עם גוף חימום של אקווריום מסתבר שלא
גם אמור לי האם המים נקיים? מסתבר שלא
אני ליוויתי כמה פרוייקטים של בניה וראיתי שא''א לעשות בצורה חובבנית, יש למים משקל כבד והם במשך הזמן מפוצצים את הבטון וא''א לתקן אלא לבנות הכל מחדש כראוי
וכאמור יש בזה עוד הרבה פרטים שרק איש הלכה מקצועי יכול ליישם בפועל, כמו סוג הצינורות שדרכם נכנסים המים לאוצר, ויש מקפידים על סוג קרמיקות מסוים, ויש מהדרים שיהיה מ' סאה בלי המדרגות, ועוד
ומי שיאמר שלטבילת גברים א''צ את כל זה, שילך לאושר עד ויקנה בריכה בכמה מאות שקלים והכל בסדר
 
אמור נא לי בבקשה
האם המים נשארים בבור האוצר עד סוף הקיץ? עם יציקה כזו מסתבר שלא.
על זה שהמים זוחלים החוצה מהבור טבילה עוד אפשר להסתמך שזה לא זחילה ניכרת, ועל זה שהמים יוצאים מהאוצר אפשר להסתמך על נטל סאה ונתן סאה, ועל זריעה וכו', אבל כל הדברים האלו משתדלים לא לעשות לכתחילה, כי גם בהשקה והזריעה יש תנאים לגבי התעלות והחומרים
גם תאמר לי האם המים חמים? עם גוף חימום של אקווריום מסתבר שלא
גם אמור לי האם המים נקיים? מסתבר שלא
אני ליוויתי כמה פרוייקטים של בניה וראיתי שא''א לעשות בצורה חובבנית, יש למים משקל כבד והם במשך הזמן מפוצצים את הבטון וא''א לתקן אלא לבנות הכל מחדש כראוי
וכאמור יש בזה עוד הרבה פרטים שרק איש הלכה מקצועי יכול ליישם בפועל, כמו סוג הצינורות שדרכם נכנסים המים לאוצר, ויש מקפידים על סוג קרמיקות מסוים, ויש מהדרים שיהיה מ' סאה בלי המדרגות, ועוד
ומי שיאמר שלטבילת גברים א''צ את כל זה, שילך לאושר עד ויקנה בריכה בכמה מאות שקלים והכל בסדר
תודה על כל ההחלטות שלך.
שיערב לך.
רק אומר לך שכל ההסתברויות שלך לא נכונות.
ואבי בנה כמה מקוואות לנשים, ומכיר את ההלכה היטב.

ואגב אצל הרב מורגרשטרן ברח' אהלי יוסף באמת יש חבית או משהו כזה שהגברים טובלים בה.
 
לגבי מקוה בבית - מקובל אצל בעלי הסוד שיש בדבר קצת בעיה, לפי שהחיצונים שורים שם. ולכן כשהחלבן זיע''א הוכרח לעשות מקוה בביתו הוא קבע אותו בפינה מרוחקת בחצרו, ולא בתוך ביתו.
 
לגבי מקוה בבית - מקובל אצל בעלי הסוד שיש בדבר קצת בעיה, לפי שהחיצונים שורים שם. ולכן כשהחלבן זיע''א הוכרח לעשות מקוה בביתו הוא קבע אותו בפינה מרוחקת בחצרו, ולא בתוך ביתו.
שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן רז
ועובדא ידענו שהחסיד המפורסים מהו' זלמן חסיד ז"ל בפ"פ דמיין היה לו מקוה חמין בתוך חדרו שבגן שלו והיה מכוסה והוא למד שם בימי הקיץ ולא רפרף אדם מעולם הנלע"ד כתבתי וחתמתי שמי. משה"ק סופר מפפ"דמ.
 
חזור
חלק עליון