• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א | סיפור פטירתו של דוד המלך

בגמ' כתוב שכשדוד יצא לבדוק מה הרעש הוא נפל במדרגה, ולכן פסק פיו מללמוד תורה, ואז יכל לנצחו מלאך המוות. (כלומר, שמה שנלקחה המדרגה, זה היה בכדי שיפסיק מהלימוד, ולא ממש כדי שימות ע"י כך), ולא ממש שמת מחמת הנפילה מהמדרגה, אלא שזה רק היה ההיכי תימצי בכדי שיפסיק מלימודו. (ויתכן שמת במיתת נשיקה, ולא שנחבל מהמדרגה)
וז"ל הגמ': "הוה סליק בדרגא איפחית דרגא מתותיה אישתיק ונח נפשיה"
ואמנם, יש שדנים למה לא היו יכולים להזיז את דוד, והרי הבגדים הם לא מוקצה, אבל הם מיישיבים שמכיון שדוד מת בנפילה ממילא היה לו דם על הבגדים, ואז גם הבגדים צריכים להיקבר עמו, והם מוקצה.
ולפי"ז משמע שכם מת ע"י שנחבל מהמדרגה.
ועכ"פ יש שמתרצים בפשטות (מג"א סי' שי"א ס"ק ט"ז) שלא טלטלו אותו אגב בגדיו כיון שבגדי מלך הם מוקצה שכן שורפין על המלכים אז אסור על כל אדם ללבוש אותם. (וכמו שאמר מרן שליט"א), וא"כ רואים שלא נקט כמו התירוץ שהבגדים היו עם דם מחמת הנפילה.

וכעת ראיתי שדן בכל זה במצורף (והביא מי שסבר שיכלו לטלטל את דוד בגלל הדם, והביא את המחצה"ש שדחה כן משום שדוד מת ע"י מלאך המוות בלא דם וכו' עיי"ש). [ואמנם הביא שם שכתבו שנפל מהגג ונפל מהסולם וכו וצריך להבין...] (ואולי @הרב יוסף חיים אוהב ציון ירחיב בנושא).
* במצורף אפשר לקרוא גם דבר יפה שקשור לחג השבועות
 

קבצים מצורפים

  • דף של ספינה - שבת קמב.pdf
    106.6 KB · צפיות: 2
חזור
חלק עליון