• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מרן הרב יצחק יוסף שליט"א: שבט לוי פטור מהצבא, אם יכריחו ללכת לצבא נסע כולנו לחוץ לארץ


אין בעיה הלכתית בפאה שיש שם לפי הסוגיות, מכאן ואילך זה ענין של מהיות טוב וכדו', זה נתון לשיקול לפי המציאות, אמנם יש כאן את הבודדים שמרגישים שזה מפריע להם, אך מצד שני יש כאן מישהו שמתפרנס מזה, אבל מכל מקום אם יש לך פרסומת אחרת ואתה רוצה לשלם אני בשמחה אחליף, זה פשוט נשאר כך כי המקום פנוי ועושה טוב לשני.
 
שלחו לי בזה''ל : הוראות מנהיג ש"ס כיום מרן הרב יצחק יוסף, מימין ומנהיג דגל התורה מרן הרב שך משמאל לפני שלושים שנה לרדת מהארץ אם יכריחו בני ישיבה להתגייס. [הבעיה שגם לצאת מהארץ כבר אי אפשר...]
1746638756638.png
 
בשיעורו השבועי ביזדים אמר הגר"י יוסף, שהורה ליהודים המתגוררים בתוניס ובג'רבא לעלות לא"י אך ורק אם יגורו במקום בו מתגוררים שומרי מצוות ויראי ה'. אך אם בדעתם לגור בארץ בסביבה חילונית, מוטב שישארו בחו"ל.
ולכאו' בגמ' בכתובות (קי:): ת"ר לעולם ידור אדם בא"י אפי' בעיר שרובה עובדי כוכבים ואל ידור בחו"ל ואפילו בעיר שרובה ישראל. וכ"ש בנידו"ד שהמצב הפוך. וכן נפסק ברמב"ם בפ"ח מהלכות מלכים ומלחמותיהם הי"ב.
 
וכן נפסק ברמב"ם בפ"ה מהלכות מלכים ומלחמותיהם הי"ב.
מחילה, אבל זה לא מה שכתוב ברמב"ם
וז"ל: לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו״ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל. שכל היוצא לחוצה לארץכאילו עובד ע״ז. שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה׳ לאמר לך עבוד אלהים אחרים. ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו. כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות. שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.
ומכיון שבבל הייתה מרכז התורה (רש"י קיא. ד"ה כך אסור) יש איסור לצאת מבבל ולכן לא עוזבים מקור מים חיים..
ולכאורה ה"ה לכאן ולא קשיא מידי
 
מחילה, אבל זה לא מה שכתוב ברמב"ם
וז"ל: לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו״ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל. שכל היוצא לחוצה לארץכאילו עובד ע״ז. שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה׳ לאמר לך עבוד אלהים אחרים. ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו. כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות. שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.
ומכיון שבבל הייתה מרכז התורה (רש"י קיא. ד"ה כך אסור) יש איסור לצאת מבבל ולכן לא עוזבים מקור מים חיים..
ולכאורה ה"ה לכאן ולא קשיא מידי
וכי תוניס וג'רבא מרכז התורה הן, ויש בהן ישיבות המרביצות תורה תמיד? וודאי שיש לדונן כסתם חו"ל.
 
מחילה, אבל זה לא מה שכתוב ברמב"ם
וז"ל: לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו״ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל. שכל היוצא לחוצה לארץכאילו עובד ע״ז. שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה׳ לאמר לך עבוד אלהים אחרים. ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו. כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות. שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.
ומכיון שבבל הייתה מרכז התורה (רש"י קיא. ד"ה כך אסור) יש איסור לצאת מבבל ולכן לא עוזבים מקור מים חיים..
ולכאורה ה"ה לכאן ולא קשיא מידי
ע' רמב"ן בפרשת אחרי (יח, כה). שו"ת הרשב"א (ח"א קלד), וכן בדרשות הר"ן (דרוש ד).

וזו לשון ה'מאירי' בכתובות קי על ממירא דגמ' זו: "לעולם ידור אדם בא"י אפילו בעיר שרובה גוים, ולא ידור בחו"ל אף בעיר שרובה ישראל, שחו"ל דירת קבע לגוים ולעובדי האלילים, ואי איפשר שלא ללמוד מדרכיהם". לפי דבריו פשט הענין הוא, כי בחו"ל ישנו חשש מצד המציאות שנתערב בגוים ונלמד ממעשיהם, מחמת היותו דירת קבע שלהם, ומשא"כ בארץ ישראל - גם בעיר שרובה גוים, אין החשש גדול כל כך, כי אינה מקום קביעות של האומות, ואין דעות בני אדם נגררות אחרי האנשים הנמצאים במקום בדרך ארעי. והיינו שאין הדבר מחמת סגוליית וקדושת המקום, כי אם מצד מציאות הדברים, וענינו הוא כדרך שכתב הרמב"ם בהל' דעות (פ"ו ה"א): "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחבריו נוהג כמנהג אנשי מדינתו לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם", ולאור האמור מובן גם הגריעותא בהדר בחו"ל. ואמנם כביאור זה במאמר שלפנינו ביאר גם הרמב"ם באגרותיו (סוף מאמר קדוש השם).

עוד יש להביא המשך לשון המאירי: "וכשם שאסור לצאת מא"י לחו"ל, כך אסור לצאת מבבל לשאר ארצות, שכל מקום שחכמה ויראת חטא מצויין שם דינו כא"י... שכל מה שאמרו לא אמרו אלא מפני שסתם חו"ל אין חכמה ויראת חטא מצויין בה לישראל, לרוב הצרות ועול הגליות שסובלים שם, אלא אם כן על ידי עמל גדול וצער גלגול סבל הצרות, וההתיאש מהם לעבודת השם לשרידים אשר ה' קורא, וסתם א"י חכמה ויראת חטא מצויין בה עד שמתוכם משיגים כבוד בוראם וזוכים ליהנות מזיו השכינה...".

בביאור הריא"ף על העין יעקב מבואר, כי שורש הדבר הוא בגלל קיום מצוות התלויות בארץ, שזה מורה על קבלת עול מלכותו ית"ש, "ואפשר לומר שהדר בחו"ל, ואינו מקיים מצוות הארץ, כגון תרומות ומעשרות, אע"פ שהוא נאמן באלקיו, מ"מ כל רואיו יאמרו שאין לו א-לוה, לקבל עליו עול מלכותו... והדר בא"י ועובד לרבו לקיים מצותיו בתרומות ומעשרות, כל רואיו יכירו שיש לו א-לוה".

בספר 'עיון יעקב' כתב בזה"ל: "ונראה לומר, דמדמה לעבודת כוכבים ומזלות, לפי שאר"י נקרא 'ארץ החיים'... וכבר איתא בירמיה ב' (יג) על עובדי כו"ם: 'אותי עזבו מקור מים חיים' וגו', כן הוא גם כן בזה שעזב ארץ החיים והלך לחו"ל".

בהמשך כתב דבר מחודש: "ועוד נראה, לפי דקיי"ל אין הקב"ה פוקד עון אבות על בנים רק בעבודת כוכבים, דכתיב גביה (שמות לד, ז) 'פוקד עון אבות על בנים'... וגם באר"י אין הקב"ה פוקד עון אבות על בנים, כי העם בה נשוא עון, וכפר אדמתו עמו... וכן לענין המחשבה אינו דן בארץ ישראל כמעשה, לפי שאז יושבין תחת הקב"ה בעצמו, משא"כ בחו"ל שיושבין תחת השרים של מעלה, ונידונו כעובדי עכומ"ז על המחשבה כמעשה, וכן לענין עובדי כוכבים דנין על המחשבה, כדכתיב (יחזקאל יד, ה) 'למען תפוש ישראל בלבם'... להכי שפיר מדמה הדר בחו"ל כאילו עובד עכומ"ז, לענין שנידון על המחשבה כמעשה, ופוקד עון אבות על בנים". אמנם, רבינו החיד"א ב'פתח עינים' כתב על דברים אלו: "ולי ההדיוט אינו מחוור להוסיף ח"ו על חטאות ישראל, כל שלא נמצא הדבר מפורש ברבותינו ז"ל".

ביאור נוסף כתב ה'עיון יעקב' במס' נדרים (כב.) כלפי מה שאמרו: "קא תמה רבי יוחנן מכדי כתיב (דברים כח, סה) 'ונתן ה' לך שם לב רגז' בבבל כתיב", אבל בארץ ישראל לא, ובכן כתב: "ואפשר ג"כ דמהאי טעמא אמרינן בפרק שני דייני גזירות, דכל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה, כי בחו"ל הרוגז מצוי, והכועס כאילו עובד עבודת כוכבים, ואין אלקים כל מזימותיו', ומהאי טעמא 'אוירא דארץ ישראל מחכים', כי כל אדם שכועס חכמתו מסתלקת ממנו ומוסיף טפשות (עי' פסחים סו:)... משא"כ בארץ ישראל שמסתלק ממנו מדות הכעס, על כן הוא מחכים".

כיוצא בדברים אלו כתוב בספה"ק 'מאור עינים' (ישמח לב, ברכות כט:), וז"ל: "דהנה אמרו בשם מוהר"ר נחמן קאסווער זללה"ה על מה שאמרו בגמרא (קדושין מא.) 'רגזן לא עלתה בידו אלא רגזנותו', ודקדק לשון 'בידו', ותירץ, כי נודע כי שבכל לילה בעת עליית הנשמות כותבת היד כל מה שחטא האדם בזה היום, והנה אם היה לו לב רגז באותו היום אינה כותבת היד אלא חטא רגזנותו, ואז אינה צריכה לכתוב יותר מאחר דדא ביה כולא ביה, כי זה מביא לכל עבירות, וזהו: 'לא עלתה בידו', ר"ל לא עלתה בידו לכתוב אלא וכו' ע"כ. כי באמת צריך לזהר בזה מאוד, כי כל הכועס אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו (נדרים כב:) ולכך נקרא 'כאלו עובד ע"ז' (עי' זוה"ק בראשית כז:), ואמרו בגמרא (שם ע"א) במעשה דהנהו שני אנשים שנתלוו בדרך כשעברו נהר פרת קם חד שחטיה לחבריה וכו', ואמר שם בגמרא 'ונתן ה' שם לך לב רגז', אבל בארץ ישראל אין שליטה כל כך להם להרגיז את האדם, ועל כן אמרו (כתובות קי:) 'הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה' כאמור, שאפילו שכינה אינה חשובה כנגדו ח"ו, ואם חכם הוא חכמתו מסתלקת הימנו (עי' פסחים שם) מחמת הסתלקות בחינת שכינה ממנו, והשכל שבאדם הוא בחינת שכינה השוכן בתחתונים כנודע...". (הדף היומי)
 
מש"כ בגמ' כתובות קי וברמב"ם זה לעניין לדור בחו"ל אבל לא באופן ארעי שיוצא לחו"ל רק בכדי ללמוד תורה, וכל עניין זה לא פשוט ויש לי בזה אריכות רבה דבאמת יש ראשונים שסוברים לא כך.
 
וכי תוניס וג'רבא מרכז התורה הן, ויש בהן ישיבות המרביצות תורה תמיד? וודאי שיש לדונן כסתם חו"ל.
וברמב"ם זה לעניין לדור בחו"ל אבל לא באופן ארעי שיוצא לחו"ל רק בכדי ללמוד תורה,
ולחזק את דבריך
הרמב"ם בהלכות מלכים פ"ה ה"ט פוסק מפורש שמותר לצאת לצורך לימוד תורה
1755416050427.png
מלבד מה שהזכיר מרן שליט"א בשיעור את שו"ת הרשב"ש בס"ב
ועוד כן דעתם של עוד ראשונים
התרוה"ד ס' פח
1755414685213.png
1755414717291.png
וכן הכל בו
1755416007974.png
 
ולחזק את דבריך
הרמב"ם בהלכות מלכים פ"ה ה"ט פוסק מפורש שמותר לצאת לצורך לימוד תורה
הצג קובץ מצורף 36186
מלבד מה שהזכיר מרן שליט"א בשיעור את שו"ת הרשב"ש בס"ב
ועוד כן דעתם של עוד ראשונים
התרוה"ד ס' פח
הצג קובץ מצורף 36182
הצג קובץ מצורף 36183
וכן הכל בו
הצג קובץ מצורף 36185
ובאמת דלעניין לדור בחו"ל, הרי שעובד ע"ז. תורתו פחות משובחת, ורק בדיעבד, אם אין אפשרות ללמוד בארץ ישראל, אזי בלית ברירה יסעו לחו"ל עד יעבור זעם.
 
החרדים לא מעלימים עין מהמציאות, אם יש צורך במשהו גשמי לצורך קיום וכדו', הם יודעים לעשות את זה בצורה הטובה ביותר. עיין ערך בחירות, איך רבני הציבור צועקים "עת לעשות לה' הפרו תורתך", והם מנהלים את זה כמו צבא מקצועי.
אנו מאמינים בכל לב, שככל שיתרבו לומדי התורה ושומרי המצוות, כך לא יהיה צורך להשקיע כל כך הרבה מיליארדים בביטחון המדינה (החשוב מאוד), כמו שלימדונו רבותינו שככל שמגבירים את ה"קול קול יעקב" בלימוד התורה, כך מכניעים את "הידיים ידי עשיו". וככל שנוסיף עוד ועוד ישיבות, ועוד ועוד לומדים, יופחתו הפיגועים ושאר מראין בישין. בר מינן.
אילו השלטון היה בידי חכמי ישראל, וחלילה היו מלחמות מידי פעם, הרי שהיו מקימים צבא, ורק הצדיקים היו הולכים לשם. ואז היינו מובטחים שהיו הולכים למלחמה ולא היה נופל אפילו לא חייל אחד! כמובא בדברי חז"ל.
הבעיה כמו שכתבת, וכמו שנאמר לעיל, שיש מי שרוצה לכפות על החרדים דרך חיים שונה, ולסגל להם דרך חדשה, להיותם "ישראלים" ככל המדינה. ולזה מתנגדים החרדים בכל תוקף.
שלום רב לאוהבי שמך
אתמול רציתי לברר בדרך של לימוד הלכתי מה הקשר בין הרמב"ם הזה לפטור של לומדי תורה מגיוס למלחמת מצוה (באמת במלוא הכבוד, ללא שמץ זלזול במישהו, בטח לא באברכים ששוקדים על תלמודם ומקבלים מלגה זעומה, וצר לי שנשמע אחרת).
אודה על האמת שלא זכיתי לשמוע תשובות בדרך זו, ואולי אף התברר (לפחות מתוך דברי הכותבים הנכבדים) שאכן אין מקור כזה בתורה. שהרי כל מקור שהובא תשובתו בצידו -
1. "והיה כאשר ירים משה ידו וכו'" - היה זה באותה עת שיהושע הוביל את העם במלחמה ממש.
2. "חזקיהו המלך שלא נלחם" - היה אירוע חד פעמי (באישור ישעיהו הנביא). בעיקרון ודאי שהיה לו צבא, כפי שברור מהפסוקים. (ואגב, להתמודד כמו שחזקיהו עשה זה עניין מאד קשה - "נעץ חרב בבית המדרש" ואמר שמי שיתבטל מתורה יידקר בה. לא בטוח שהרבה כיום היו עומדים בעומס כזה)
3. "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון" - כידוע נאמר רק פעם אחת בהסטוריה. אחר כך עם ישראל נלחם במצוות ה' המון פעמים.
4. "מלחמה בדורות של קדמונינו = השתדלות שאינה מחייבת אותנו" - קצת קשה לומר כשהתורה מגדירה מלחמת עזרת ישראל מיד צר כמצוה לדורות (בניגוד לעבודה ופרנסה).
וכן על זה הדרך.

מה שכן התברר שכנראה כלל לא צריך מקור, כי הסיבות למה לא להתגייס הן אחרות לגמרי - סכנה רוחנית (לכאורה) וחוסר הכרה בערך המדינה. עם טענות כאלה אין זה המקום להתווכח, אבל חשוב לדעת שאלה טענות חיצוניות, שגם אם יש מקום להתחשב בהן (עד כמה שהן נכונות. אני חוויתי את הצבא אחרת לגמרי), הרי שמצד הבירור ההלכתי הצרוף לכאורה אין פטור מגיוס, ואדרבה אם בחילול שבת על יהודי פרטי עושים זאת על ידי גדולי ישראל ולא על ידי קטנים ק"ו במה שנוגע להצלת האומה.
אני כל כך כואב ומצטער שהגענו למצב הזה שאנשים שואלים אל חשיבות של שקידת התורה, ואני יבאר.
מאז ולתמיד כל עם ישראל היו כולם לומדים ושוקדים בתורה, לא היה דבר כזה משהו לא עבד ה' בתכלית, זה היה פשוט שכולם עובדים את ה' ולומדים תורה כל אחד בהסג ידו, ויש לזה הרבה מכורות (אם נדרש אני יביא).
אולם העם נחלק לשני קבוצות, אלו שמשלבים לימוד ביחד עם מלאכה, ואלו שלומדים רק תורה, ושהיה פעם שהיה אחד שעובד שהגיעה להיות ת"ח זה היה כל כך פלא שהגיעה לגדולה שבדרך כלל זה לא אפשרי כלל שקרו לו בשם המקצו שלו לשבך שהצליח למרות זה. (הסנדלר וכו')
אולם בירידת הדורות, ת"ח פחות ניקרים במבעת חיצוני אל עבודת ה' שלהם ומה הם משפיעים בעולם, ולכן אנשים מתחילים לגיד דברים נגדם, ואפילו אלו שנרעים שהם לא לומדים, בדרך כלל זה תקופה שעוברת כי עבודת ה' היא דבר קשה מעוד שאין בו מספיק הארכה לצערי הרב.
אולם יש כאילו שגבר לא יכולים ללמוד יותר ויוצים להתפרנס, אז לכאורה למה הם לא מתגייסים? התשובה לקבוצה הספצי הזו היא פשוטה, מדינת ישראל לא מוכנים בשום פנים ואופן לתת לרבנים לעשות מכנה צבעי מתחת הפיקוד שלהם, הם רוצים לקחת בכורים שרגילים לסתנדרד גבוה של רוחניות,
(אפילו שנראים כמו כל אזרח רגיל, העבודת ה' שלהם ברמה אחרת ואין מה לומר, יש כאלו שנופלו יותר, בודדים, ובאמת הצבע יכול להיות מצויין בשבליהם, אבל אלו ממש בודדים)
ולקפות הלהם צורת חיים שמתעים אלהם, למה שבחור יריד רוחני בשביל מדינה שלא מוכנה אפילו לכבד אותו כבוד סתנדרתי? נגיד שהיינו כופים אל חילונים להיות בישיבות בעל כורכם, זה היה הדבר הכי לא מקובל במדינה הזות, מספיק שמחלקים אזה פתק עם "שמע ישראל" או עמדת תפילים וזה גבר "קפיא דתית".
ובלי שום קשר אין דבר גרוע מזה שאדם יורד רוחני, אין שום היתר באולם למשהו לעשות מעשה שיסכן את הרוחניות שלו אפילו בגרם, כל וחומר לכנס למזגרת שבנויה אל כך!
וסילחה אם פגעתי בישיבות הסדר וכו' אני באצמי הייתי מזרחי בתיכון הדברים שאלו אמת, העברות שאנשים עושים בצבע זה לא מסחק, ואני קורה לכל אדם ליראת שמים באורת בו, ורצה להתקדם רוחני יקח את הצד לברח מהמסגרת הנורית וחוסר אחפתיות הזו. (בזה שמשהו "חזק" הוא חייב להיות מודע למציות, זה מקום מסוכן מעוד לרוחניות)
נחזור חבורת הלומדים, יש לכל יהודי להיות אחרי שיהיה תלמידי חכמים בעם ישראל, והיום אנחנו חייבים לנשק כל בחור או האברך שחיי חיים קשים מעוד, תנאים לא תנאים, ולומדים בלי להתלונן, ומי שלומד היום שיש קרוב לאפס הארכה לא פחות מהגדולים של פעם.
ומציות היא בקינין התורה, שאם הדם עושה עוד דבר מלימוד, במיוחד שנכנס למזגרת שהו לא לימוד תורה אלא דבר אחר, בוודאי שזה יזיק לו מעוד ובזמן הזה תורה אמיתי לא יהיה לו! וזה דרך כל הדורות, שהתלמידי חכמים של עם ישראל לא עסקה באף מלחה חוץ מלימוד תורה! ( בוודאי יש כמה קושיות, 1) יש כאלו שיצו מהכלל, וזה דבר נדיר כמו שאמתי מקודם. 2) בדרך כלל עם היו חייבים להתעסק במקצועה זה היה דבר מעוד פשוט וקל שלא לקח הרבה מקום בראש. 3) הרמב"ם שהיה רופא, מצאתי באחד מהעיגרות שלו, שהתחרת שלמד רפואה, ורק למד כך כדי להרים את התורה דומה למה שהרב זמיר כהן עושה היום, אבל השילתנות לקחו אותו, והוא בכה אל זה הרבה מעוד. 4) מה שכתוב לעולם ילמוד את בנו אומנות, ה"מ שלא למדו תורה לאומנות או שהו לא יכול, כדאיתא רבי נהוראי בסוף קידושין)
אני חייב ללכת אז דבר אחרון מה שהלחו ללכם כל הדורות של יהושועה וכו' זה ויקוח שהיא הבידור הכי גדור שיכול להיות, לא היה צבע כולם היו אברכים אז פשוט עשו "הפסקה" נלחמו וחזו ללמוד.
סליחה אל כל השיגיות כתיב עברית ממש לא שפת עם שלי.
 
חזור
חלק עליון