מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף (לח כד)
בירושלמי סנהדרין פ"ד ה"ז על המשנה שבדיני נפשות מתחילין מן הצד [דהיינו מן הקטן], נחלקו רבי יוחנן וריש לקיש האם גם בדיני בני נח מתחילין מן הצד או לאו, ומקשה הירושלמי שם מהא דכתיב הכא "ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף", והרי באותו הדין ישבו גם יצחק ויעקב וכדאיתא בתנחומא ובילקוט שמעוני כאן, א"כ למה אמרו "ויאמר יהודה", ובשלמא למ"ד שגם בדיני בני נח מתחילין מן הקטן בדיני נפשות, א"כ לכן תלו הדבר ביהודה מפני שהוא התחיל, אלא למ"ד שבדיני בני נח אין מתחילין מן הקטן מ"ט כתיב ויאמר יהודה. [וצ"ל דסבירא ליה להירושלמי דלאבות היה דין בני נח, וכ"כ בפירוש הר"א מגרמייזא על מגילת אסתר מובא בתוס' השלם אסתר ב ה].
וקשה איך איכא למ"ד שגם בדיני בני נח מתחילין מן הצד, הרי טעמא דהך דינא הוא משום דשמא יחייבנו הגדול ולא ירצו שאר הדיינים לחלוק על דבריו משום לא תענה על ריב, וא"כ בשלמא בדיני ישראל דבעינן בית דין של כ"ג לדיני נפשות, אם לא יאמרו שאר הדיינים את דעתם נמצא שנגמר הדין ע"פ דיין אחד לחוד. אבל בן נח הרי נהרג אפילו בדיין אחד כדאמרינן בסנהדרין נח:, וא"כ מה איכפת לן שכולם ימשכו אחר דעתו של הגדול שבכולם, הרי דל מהכא את כולם על פי הגדול לחוד ג"כ יכול להגמר הדין.
ושוב ראיתי במנחת חינוך מצוה ע"ז סוף אות א' שכתב דלא שייך בבני נח האיסור לסמוך על הדיין הגדול וכן בסוף אות ה' כתב דבבני נח לא שייך דין זה דמתחילין מן הצד כיון דבבני נח דנין גם בדיין אחד, והיינו כנ"ל, וקשה טובא בטעם דברי הירושלמי הנ"ל.
ויש לומר דגם בבני נח שנידון בדיין אחד, מ"מ אם היו כמה דיינים ורוב מזכים ומיעוט מחייבים, בודאי אזלינן בתר הרוב ופוטרים את הנידון, וא"כ יש לחוש שמא יהיו מקצתן מזכים ומקצתן מחייבים והגדול מן המחייבים, ואחד מן הקטנים יהיה דעתו לזכות אבל לא ירצה לומר דעתו ולחלוק על הגדול, ויאמר לחיוב, ויצטרף לרוב מחייבים, ובאמת כיון שיש כאן בלעדיו רוב מזכים, נמצא שלולי דעתו לחייב היו פוטרים את הנידון מחמת הרוב מזכין, א"כ מחייבים על פיו שלא כדין, ונמצא תקלה ממה שהתחילו מן הגדול, ולכן גם בבני נח יש מקום להתחיל מן הקטן, [ועכ"פ זה דלא כהמנ"ח הנ"ל, וקשה על המנ"ח מדברי הירושלמי].
ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף (לח כד)
בירושלמי סנהדרין פ"ד ה"ז על המשנה שבדיני נפשות מתחילין מן הצד [דהיינו מן הקטן], נחלקו רבי יוחנן וריש לקיש האם גם בדיני בני נח מתחילין מן הצד או לאו, ומקשה הירושלמי שם מהא דכתיב הכא "ויאמר יהודה הוציאוה ותשרף", והרי באותו הדין ישבו גם יצחק ויעקב וכדאיתא בתנחומא ובילקוט שמעוני כאן, א"כ למה אמרו "ויאמר יהודה", ובשלמא למ"ד שגם בדיני בני נח מתחילין מן הקטן בדיני נפשות, א"כ לכן תלו הדבר ביהודה מפני שהוא התחיל, אלא למ"ד שבדיני בני נח אין מתחילין מן הקטן מ"ט כתיב ויאמר יהודה. [וצ"ל דסבירא ליה להירושלמי דלאבות היה דין בני נח, וכ"כ בפירוש הר"א מגרמייזא על מגילת אסתר מובא בתוס' השלם אסתר ב ה].
וקשה איך איכא למ"ד שגם בדיני בני נח מתחילין מן הצד, הרי טעמא דהך דינא הוא משום דשמא יחייבנו הגדול ולא ירצו שאר הדיינים לחלוק על דבריו משום לא תענה על ריב, וא"כ בשלמא בדיני ישראל דבעינן בית דין של כ"ג לדיני נפשות, אם לא יאמרו שאר הדיינים את דעתם נמצא שנגמר הדין ע"פ דיין אחד לחוד. אבל בן נח הרי נהרג אפילו בדיין אחד כדאמרינן בסנהדרין נח:, וא"כ מה איכפת לן שכולם ימשכו אחר דעתו של הגדול שבכולם, הרי דל מהכא את כולם על פי הגדול לחוד ג"כ יכול להגמר הדין.
ושוב ראיתי במנחת חינוך מצוה ע"ז סוף אות א' שכתב דלא שייך בבני נח האיסור לסמוך על הדיין הגדול וכן בסוף אות ה' כתב דבבני נח לא שייך דין זה דמתחילין מן הצד כיון דבבני נח דנין גם בדיין אחד, והיינו כנ"ל, וקשה טובא בטעם דברי הירושלמי הנ"ל.
ויש לומר דגם בבני נח שנידון בדיין אחד, מ"מ אם היו כמה דיינים ורוב מזכים ומיעוט מחייבים, בודאי אזלינן בתר הרוב ופוטרים את הנידון, וא"כ יש לחוש שמא יהיו מקצתן מזכים ומקצתן מחייבים והגדול מן המחייבים, ואחד מן הקטנים יהיה דעתו לזכות אבל לא ירצה לומר דעתו ולחלוק על הגדול, ויאמר לחיוב, ויצטרף לרוב מחייבים, ובאמת כיון שיש כאן בלעדיו רוב מזכים, נמצא שלולי דעתו לחייב היו פוטרים את הנידון מחמת הרוב מזכין, א"כ מחייבים על פיו שלא כדין, ונמצא תקלה ממה שהתחילו מן הגדול, ולכן גם בבני נח יש מקום להתחיל מן הקטן, [ועכ"פ זה דלא כהמנ"ח הנ"ל, וקשה על המנ"ח מדברי הירושלמי].
◆ ◆ ◆
הקשה בעל הטורים איך יהודה דן את תמר, הרי מלך אינו דן ואין דנין אותו. ולכאורה צ"ב מאי קשיא ליה, הרי בסנהדרין יט. מבואר דדוקא מלכי ישראל אין דנין מפני שאינן נכנעין לדין תורה, אבל מלכי בית דוד דנין, וא"כ לכאורה יהודה הוא כמו מלכי בית דוד, דשפיר דנין. ויש לבאר דקושייתו היא ע"פ דברי התוס' שם דדוקא בדיני ממונות המלך יכול לדון, אבל לא בדיני נפשות, כדאמרינן שם דאין מושיבין מלך בסנהדרין.
והנה כתב שם בעה"ט דיש מתרצים שיצחק ויעקב ויהודה דנוה והתחילו מן הצד. וקשה דסו"ס איך יהודה הצטרף לדון הרי אין מושיבין מלך בסנהדרין, גם עם אחרים. ויש ליישב דהנה בתוס' שם כתבו דהטעם שמלך אינו דן משום שצריך להתחיל מן הצד, משום לא תענה על רב, ובמלך אין זה כבודו שיתחילו אחרים לפניו. ולפי זה בהך דינא שישבו יצחק ויעקב והם היו גדולים יותר מיהודה, וא"כ להתחיל ביהודה זה גופא הוי התחלה מן הצד, נמצא שיכולים לקיים הכל, דיהודה המלך יתחיל הראשון ולא ידברו אחרים לפניו, ומ"מ זה יחשב שמתחילין מן הצד, והן הן דברי בעה"ט "שיצחק ויעקב דנוה והתחילו מן הצד".
◆ ◆ ◆
עוד הקשה בעל הטורים איך יהודה דן את כלתו, הרי קרוב פסול לדון. וקושייתו צריכה ביאור, הרי כבר מתו ער ואונן בניו, וא"כ כשמתו בניו חזר ונתרחק, עי' בבא בתרא קכח. דחתנו לאחר שמתה בתו חוזר ונעשה רחוק, ואפילו לרבי יהודה בסנהדרין כז: רק כשהיו לו בנים ממנה נשאר קרוב של חתנו, אבל הכא ער ואונן מתו בלא בנים, וא"כ מאי קשיא ליה לבעל הטורים, ומצוה ליישב.
