• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

נגיעה בטלפון קודם נטילת ידיים ועל מה סומכים שלא מניחים תפילין במנחה

מולסון

Active member
אשמח אם יש לחברי הפורום מקורות לשאלות הנ"ל:
1. האם מותר לגעת בטלפון קודם נטילת ידיים בשביל לכבות את השעון המעורר?
2. על מה סומכים העולם שלא מניחים תפילין במנחה, ראיתי בכמה מקומות שיש מעלה גדולה להניח.
תודה רבה
 
אשמח אם יש לחברי הפורום מקורות לשאלות הנ"ל:
1. האם מותר לגעת בטלפון קודם נטילת ידיים בשביל לכבות את השעון המעורר?
2. על מה סומכים העולם שלא מניחים תפילין במנחה, ראיתי בכמה מקומות שיש מעלה גדולה להניח.
תודה רבה
אין רוח רעה בכלים ולכן מותר ללבוש הבגד כמו שמבואר בילקוי דלא כבא''ח כמדומה ואם כן אין שום חשש לכבות הפלאפון
הבעיה היא באברים עם חלל כמו אף שמכניס לתוכו או לפה.
2. לא מובן מה זה מנחה ? של תענית? איזה תפלין רגלות?
 
בעיקרון מצוות תפילין זמנה כל היום, ואשרי הזוכה,
דא עקא והן צריכות גוף נקי ולא כל אדם יכול לשמור עצמו,
ועוד (ירושלמי) שהשקרנים היו מניחים תפילין שיחשבו שהם צדיקים, לכן נהגו רק בתפילה,
לכן, שואל השואל,
מדוע לא נניח גם במנחה ונזכה למצווה הזו עוד כמה רגעים ביום??
ושאלה גדולה היא
וא"ת יש כאן משום יוהרא - כבר כתב הגר"א במעשה רב שבזה"ז כבר אין יוהרא ולוואי שיעשו ..
אלא,
אולי נשאר טעמו של הירושלמי.
עכ"פ, לא נהגו,
ולפעמים מי שעושה נגד מנהג העולם ונראה שונה, הנהגות אלו גורמים לו להפסיד במקומות אחרים
[כגון, ת"ח שלא ישמעו דבריו, או שיבואו לחפש אותו בנרות, ואם אינו אדם ידוע בחכמה ילעגו לו וחלילה יפסיד דברים אחרים]
לכן, יעבוד את ה' בחכמה ובשמחה,
ואם הוא לומד בבית מדרש לבדו [או בביתו], יניח תפילין ויזכה לעוד ועוד מצוות עשה שמתן שכרן לאין קץ !!!
 
וכעת חפשתי ב'בר אילן' וזאת מצאתי
יוסף אומץ (יוזפא) חלק א דיני תפילת מנחה סימן תצא
ראשית חכמה וסדר היום כתבו שיש להתפלל תפילת מנחה בעטיפת טלית וציצית על ראשו ובתפילין. ובראשית חכמה כתב שנתפשט המנהג בכל ארץ ישראל להתפלל מנחה בתפילין, [ובער אנכי ולא אדע למה לא יעשה כל אדם כן (כת"י ב')] שמצות תפילין היא כל היום, ואם אנו מקילין מפני שאנו מסיחין דעתנו, וגם אין אנו יכולין לשומרם בנקיות, מכל מקום בשעת התפילה צריך להיות נקי ושלא יסיח דעתו כמו בתפילת שחרית, אם כן למה תגרע תפילת מנחה לענין תפילין.
והמהדיר (שם) כתב
יוסף אומץ חלק א - הערות דיני תפילת מנחה סימן תצא הערה 26
26 כ"כ טענה זו השל"ה שם ובשו"ת הרמ"ע מפאנו סי' לט, והו"ד במ"א סי' לז ס"ק ב ובעוד נו"כ שם. וכן נמצא בשער הכוונות לאריז"ל (דרושי תפילת מנחה דרוש ב) ובעוד כתבי מקובלי צפת להיות גם בתפילת מנחה בטלית ותפילין, ראה תקנות ומנהגי ר"מ קורדברו, ר"א גלנטי, ר"א הלוי ור"מ ליריאה שנדפסו במבוא לראשית חכמה, מהד' הרב ולדמן, בתולדות המחבר פרק ראשון. וע"ע במאמר "מצוות הנחת תפילין בתפילת מנחה", בקובץ "מקדמי ארץ", ישיבת קדומים, תשס"א, עמ' 168 - 156.

ויה"ר שנזכה לעבוד את ה' בשלימות ובשמחה !!!
 
חזור
חלק עליון