• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

נושאים הקשורים לחג הסוכות

פרגולה, שהלמעלה עשוי קרשים בצורת שתי וערב, והוא עשוי לשם צל, האם הוא כשר לסכך, או שפסול מדין תקרה?
עי' שו"ת שערי ציון חלק ג להגר"צ בוארון ובספרו משמרת מועד (כמדומני גם במשמרת מועד).
 
כבודו יבאר יותר את הספק ויביא מקורות כדי שנוכל לדון
האם זה כמו תקרה, ואז זה פסול כיון שאינו לשם סוכה. ואז צריך להגביה ג טפחים כדי לבטל את שם תקרה ממנו.
או שאם זה עשוי לשם צל, וצילתא מרובה מחמתה, אין בעיה.
 
אכתוב מעט נידונים שעולים כעת בזיכרוני

טלטול ארבעת המינים - גדר המוקצה בהם בשבת
להכניס סיר פרטי כפי שמצוי באולמות לתוך הסוכה
בקבוק שתיה ריק להוציאו או לא
מה זה בדיוק "מטייל" בסוכה
להוציא אדם ישן מהסוכה
למה דוקא בסוכה מצינו שמצטער פטור
קפנדריא בסוכה
איסור נטילת לולב בשבת - גדרו [כנ"ל לגבי שופר ומגילה]
נטילת ידים לסעודה בתוך הסוכה
כל הכוונות שצריך לכוון בלילה הראשון של חג הסוכות
שיעור קביעות סעודה בסוכה - דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
קשירת סכך באזיקון בשבת
זהירות גדולה שצריך בסוכות ברזל
ועוד ועוד
 
אכתוב מעט נידונים שעולים כעת בזיכרוני

טלטול ארבעת המינים - גדר המוקצה בהם בשבת
להכניס סיר פרטי כפי שמצוי באולמות לתוך הסוכה
בקבוק שתיה ריק להוציאו או לא
מה זה בדיוק "מטייל" בסוכה
להוציא אדם ישן מהסוכה
למה דוקא בסוכה מצינו שמצטער פטור
קפנדריא בסוכה
איסור נטילת לולב בשבת - גדרו [כנ"ל לגבי שופר ומגילה]
נטילת ידים לסעודה בתוך הסוכה
כל הכוונות שצריך לכוון בלילה הראשון של חג הסוכות
שיעור קביעות סעודה בסוכה - דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
קשירת סכך באזיקון בשבת
זהירות גדולה שצריך בסוכות ברזל
ועוד ועוד
במחכ"ת האם כבודו יכול להוסיף הסבר בן 2 שורות על כל נושא יען כי לא הבנתי כלום!!!!!
תהיה בזה תועלת גדולה! זה נשמע מאוד מענין.
ואם יש למישהו מקורות מספרי מרן ע"ז יבורך מן השמים!!
 
במחכ"ת האם כבודו יכול להוסיף הסבר בן 2 שורות על כל נושא יען כי לא הבנתי כלום!!!!!
תהיה בזה תועלת גדולה! זה נשמע מאוד מענין.
ואם יש למישהו מקורות מספרי מרן ע"ז יבורך מן השמים!!
לא הבנתי?
החברים כאן בפורום תלמידי חכמים, כולל אתה
אז הראשי פרקים שנתתי כאן מאד ברורים
בכל אופן לא אוכל כ"כ לפרט (אפי' בשורה אחת, כי הזמן לא יכלה...)
אבל לפוטרו בלא כלום א"א
לכן אפרט רק שניים מתוך הרשימה הנ"ל
א'. כידוע יש איסור גמור להכניס סיר לתוך הסוכה, והמכניס פוסל את הסוכה! ואם אוכלים עמו עוד אנשים הוא מכשיל את כולם באכילה חוץ לסוכה!!
אך יש לדון במה שמצוי באולמות יוקרה שמגישים סלטים בסירים קטנים, דהיות וכך היא צורת הגשתם, שוב אין לסירים אלו תשמיש בזוי, וגדרם שונה לענין זה.
ב'. כתוב בגמ' סוכה: תנו רבנן, אוכל ושותה ומטייל בסוכה, ויל"ע מה פירוש 'מטייל'. האם הכוונה לטיול, זה לא יתכן, שהרי מעיקר הדין שיעור סוכה הוא שבעה על שבעה טפחים, ובאמת יש כמה פירושים שמצינו בראשונים, ותן לחכם ויחכם עוד.
 
בקובץ הנ"ל עמדתי על כמה נידונים מעניינים:
מהו "טיול בסוכה"?
דין כלי שתיה בסוכה.
סוכות הכותל שמכניסים סירים לתוכן
נעליים בסוכה
נטילת ידיים בסוכה
שיעור קביעות סעודה בסוכה
שינה חוץ לסוכה
גדר "מצטער"
ירדו גשמים בלילה הראשון
פסקו הגשמים באמצע האכילה או השינה
****
קודשת נוי הסוכה
א. נעצים וכדו', האם קדושים גם כן.
ב. נוי שאין דרך לתלות בבית, קדוש?
ג. תמונות של רבנים.
ד. מעמד של ברכונים, הברכונים קדושים?
ה. זמן חלות הקדושה.
ו. פרטי דיני התנאי, אופן עשייתו והזמן המתאים.

ועוד פרטים ונושאים רבים בעזרת ה'
עיינו שם
 
לא הבנתי?
החברים כאן בפורום תלמידי חכמים, כולל אתה
אז הראשי פרקים שנתתי כאן מאד ברורים
בכל אופן לא אוכל כ"כ לפרט (אפי' בשורה אחת, כי הזמן לא יכלה...)
אבל לפוטרו בלא כלום א"א
לכן אפרט רק שניים מתוך הרשימה הנ"ל
א'. כידוע יש איסור גמור להכניס סיר לתוך הסוכה, והמכניס פוסל את הסוכה! ואם אוכלים עמו עוד אנשים הוא מכשיל את כולם באכילה חוץ לסוכה!!
אך יש לדון במה שמצוי באולמות יוקרה שמגישים סלטים בסירים קטנים, דהיות וכך היא צורת הגשתם, שוב אין לסירים אלו תשמיש בזוי, וגדרם שונה לענין זה.
ב'. כתוב בגמ' סוכה: תנו רבנן, אוכל ושותה ומטייל בסוכה, ויל"ע מה פירוש 'מטייל'. האם הכוונה לטיול, זה לא יתכן, שהרי מעיקר הדין שיעור סוכה הוא שבעה על שבעה טפחים, ובאמת יש כמה פירושים שמצינו בראשונים, ותן לחכם ויחכם עוד.
במש''כ שאם מכניס סיר לתוך הסוכה הרי הוא פוסל וכל מי שאוכל הרי הוא כאוכל מחוץ לסוכה
אינני בקי בהלכה אבל לא נראה לי שפוסל לגמרי עד שכל מי שאוכל שם נחשב שאוכל חוץ לסוכה
ואטו אם יכניסו סיר והסוכה תפסל יצטרכו להכשיר אותה ע''י נענוע הסכך וכיוצא בזה הוא דבר זר [ולומר שמיד שמוציא הסיר נעשת כשרה לכאורה הוה תעשה ולא מן העשוי]
וכל מה שנאמר שמכניסים הוא רק ביום האחרון שלא יהיה בל תוסיף שבזה שאנחנו לא נוהגים קדושת סוכה זה מראה שאנחנו לא משתמשיים בה בתור מצוות סוכה אלא סוכה בעלמא.
 
האם יש צד שילד מתחת גיל בר מצווה שנמצא סמוך לבר מצווה יוכל להניח תפילין בחוה"מ? [או מטעם שזה דין חינוך כמו שמחנכים לספור העומר אפי' אם שכח, וכן אולי מכיון שעדיין לא נחשב שיש לו את ה'אות' וכו' שעדיין לא הגיע למצוות].

מי שלא נוטל לולב בשאר ימים, האם יהיה לו עבירה גם ע"כ שלא נטל ביום הראשון (שחל בשבת). [כלומר, אולי מכיון שהוא לא שומע לדברי חכמים שאמרו ליטול שבעה ימים, גם לא ישמע למה שאמרו לא ליטול בשבת, וממילא חייב ליטול גם ביום הראשון].

האם אשה שנמצאת לבדה בסוכה עוברת באיסור 'ייחוד' עם האושפיזין? [אולי כל יום מגיעים כל האושפיזין וממילא אין כאן ייחוד עם אחד, וכן אולי אין ייחוד עם מי שאינו בא בגופו, וא"כ צ"ע מה יהיה הדין עם אליהו הנביא כשבא בדמות אדם].
 
מה זה בדיוק "מטייל" בסוכה
שיעור קביעות סעודה בסוכה - דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
דיבר ע"ז אתמול בשיעור, וכפי שכתוב, שכבר מ-162 גרם מזונות יש לו לברך לישב בסוכה מחמת ספק ספיקא, [וכן בכה"ג לא יברך על השתיה מחמת סב"ל].
(וכן הובא כאן).
קפנדריא בסוכה
מצורף עלון "אור השבת" האחרון שנכתב בעניין.
 

קבצים מצורפים

  • ‏‏68 עלון אור השבת - סוכות תשפד למייל.pdf
    411.9 KB · צפיות: 3
האם אשה שנמצאת לבדה בסוכה עוברת באיסור 'ייחוד' עם האושפיזין? [אולי כל יום מגיעים כל האושפיזין וממילא אין כאן ייחוד עם אחד, וכן אולי אין ייחוד עם מי שאינו בא בגופו, וא"כ צ"ע מה יהיה הדין עם אליהו הנביא כשבא בדמות אדם].
מהיכי תיתי שהאושפיזין יהיו כשיש רק אשה בסוכה? הרי היא פטורה מסוכה ולמה שהם יהיו?
 
מהיכי תיתי שהאושפיזין יהיו כשיש רק אשה בסוכה? הרי היא פטורה מסוכה ולמה שהם יהיו?
מה, הם יוצאים מהסוכה כל פעם אנחנו יוצאים.
אולי אתה הבנת שהכוונה לסוכה רק של אשה, אבל כוונתי לסוכה שהגבר יצא ממנה ונשארה שם רק האשה.
 
האם אשה שנמצאת לבדה בסוכה עוברת באיסור 'ייחוד' עם האושפיזין? [אולי כל יום מגיעים כל האושפיזין וממילא אין כאן ייחוד עם אחד, וכן אולי אין ייחוד עם מי שאינו בא בגופו, וא"כ צ"ע מה יהיה הדין עם אליהו הנביא כשבא בדמות אדם].
א. והמתים חופשי, מותר לנפטר לעשות עבירות, ורק באליהו שעלה לשמים חי יש נידון.
ב. האושפיזין נכנסים כולם כמו שאומרים בנוסח עולו 'וליעול עימיה'
ג. אפשר להוסיף מה שאמרו כבר הרבנים דלעיל אשה פטורה וכו'
ד.לא שייך כאן הרגל עבירה ובודאי שרי.
אם כבר אפשר לדון האם אדם שנכנס יחד עם אשה לסוכה עובר ביחוד או שהאושפיזין מצילים עליו , וכמובן שעובר כי יש בזה חשש עבירה.
 
חזור
חלק עליון