• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נייר טואלט בשינוי

אור יעקב

Well-known member
ידועה דעת מרן זצוק"ל (יבי"א ח"ט סי' קח אות קפה) שבחיתוך נייר טואלט אין בעיית "מחתך" כיון שלא מקפיד על מידה מסויימת.
וא"כ על הבעיה היא משום דמחזי כ"מתקן כלי".

ולפי זה
מי שהוכרח לחתוך בשינוי נייר טואלט משום כבוד הבריות, לכאורה יהיה עדיף שיחתוך חתיכה אחת גדולה מהנייר טואלט, וממנה יחתוך כמה חתיכות קטנות להשתמש, וכך לא כל פעם "יתקן כלי". מאשר יחתוך מהגליל עצמו כמה חתיכות וכל פעם יהיה לו "מתקן כלי".

האם נכון לומר כך או לא?
 
ידועה דעת מרן זצוק"ל (יבי"א ח"ט סי' קח אות קפה) שבחיתוך נייר טואלט אין בעיית "מחתך" כיון שלא מקפיד על מידה מסויימת.
וא"כ על הבעיה היא משום דמחזי כ"מתקן כלי".

ולפי זה
מי שהוכרח לחתוך בשינוי נייר טואלט משום כבוד הבריות, לכאורה יהיה עדיף שיחתוך חתיכה אחת גדולה מהנייר טואלט, וממנה יחתוך כמה חתיכות קטנות להשתמש, וכך לא כל פעם "יתקן כלי". מאשר יחתוך מהגליל עצמו כמה חתיכות וכל פעם יהיה לו "מתקן כלי".

האם נכון לומר כך או לא?
מרן זיע"א החמיר שם בענין חיתוך נייר טואלט [וצ"ב מאי שנא מגביעי לבן, ונדון במקו"א]
אני לא רואה שום חילוק בזה במה שכתבת, אין שום הבדל.
וגם הנייר טואלט עצמו חתוך מהגליל הגדול שבמפעל..
 
מי שעושה מכלי גדול כמה כלים קטנים לא נחשב עושה כלי? כל פעם?
אני לא רואה שום חילוק בזה במה שכתבת, אין שום הבדל.
וגם הנייר טואלט עצמו חתוך מהגליל הגדול שבמפעל..
נייר טואלט לא ראוי לשימוש כמו שהוא.
אף אחד לא משתמש עימו שהוא מחובר לגליל.
ולכן שאתה "חותך" אותו אתה "עושה כלי שראוי לשימוש" (מכה בפטיש).

משא"כ שאתה חותך חתיכה גדולה היא כבר ראויה לשימוש בפני עצמה, וזה שאתה חותך ממנה כמה חתיכות אתה לא "מיצר כלי".
 
נייר טואלט לא ראוי לשימוש כמו שהוא.
אף אחד לא משתמש עימו שהוא מחובר לגליל.
ולכן שאתה "חותך" אותו אתה "עושה כלי שראוי לשימוש" (מכה בפטיש).

משא"כ שאתה חותך חתיכה גדולה היא כבר ראויה לשימוש בפני עצמה, וזה שאתה חותך ממנה כמה חתיכות אתה לא "מיצר כלי".
למעשה כשהוא חותך מהנייר הארוך עוד חתיכות קטנות הוא שוב מייצר כלים קטנים
 
חזור
חלק עליון