• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נשים, כלבים וחזירים!

מוח חושב

Active member
הנה מה שכתב הקיצור שולחן ערוך סימן ג סעיף ח:

יש ליזהר שלא ילך איש בין שתי נשים, ולא בין שני כלבים או שני חזירים.

אחד מתחזק שאל אותי למה שמו בחדא מחתא הנשים, כלבים וחזירים, זה פגיעה לנשים !

חשבתי לומר שנכון שכלפי האיסור לעבור היינו אותו דבר, אבל לגבי הסיבה זה שונה, והיינו חזירים וכלבים זה בגלל הטומאה והשיקוץ שיש בבהמות אלו, מה שאין כן הנשים זה לא בגלל זה, אלא בגלל ריחוק מהעבירה וצניעות. והיינו כל אחד כדאית ליה.

יש למישהוא מידע על זה או עוד מקורות על זה?
 
הנה מה שכתב הקיצור שולחן ערוך סימן ג סעיף ח:

יש ליזהר שלא ילך איש בין שתי נשים, ולא בין שני כלבים או שני חזירים.

אחד מתחזק שאל אותי למה שמו בחדא מחתא הנשים, כלבים וחזירים, זה פגיעה לנשים !

חשבתי לומר שנכון שכלפי האיסור לעבור היינו אותו דבר, אבל לגבי הסיבה זה שונה, והיינו חזירים וכלבים זה בגלל הטומאה והשיקוץ שיש בבהמות אלו, מה שאין כן הנשים זה לא בגלל זה, אלא בגלל ריחוק מהעבירה וצניעות. והיינו כל אחד כדאית ליה.

יש למישהוא מידע על זה או עוד מקורות על זה?
הוא לא שאל מה הסיבה ששלושתם אסורים, אלא למה שמו אותם ביחד, וכביכול שזו פגיעה בנשים.
לכאו' בכזה מצב לא אמורים לענות לו סיבה אמיתית וכו' אלא סיבה שתתקבל על הדעת.
כגון, לומר שרצונו היה לומר שבכל ג' הדרגות אין לעבור. כלומר פשוט שבין שני חזירים שהם דבר טמא ומנוכר שאין לעבור, אבל הייתי אומר שאולי בין כלבים שהם ידידותיים וביתיים (והם דרגה גבוהה יותר) כן יהיה אפשר לעבור, קמ"ל שגם בין כלבים אסור.
וכן הייתי אומר שאמנם בין כלבים אסור, אבל אולי בין נשים שהן דרגה גבוהה יותר כן יהיה מותר, קמ"ל שלא.
והיינו שלא שמו אותם ביחד כדי להשוותם אלא להיפך, כדי להבדילם.
וכמו שאם אני אגיד "חי צומח דומם" והחי יפגע שאמרתי אותו יחד עם הדומם, והדבר פשוט שהוא ג' דרגות והחי הוא הגבוה מביניהם.
כך גם האשה, שלא אמרו שלושתם בכדי להשוותם אלא בכדי להבדילם ולומר שאע"פ שנשים הן בדרגה גבוהה מכלבים וחזירים (ואפי' אינן קשורות אליהם), מ"מ אין לעבור ביניהן.

וכעת אם ישאל וכי הסיבה דומה? וכי גם לאשה יש טומאה ושיקוץ כמו חזירים, בזה יש לענות את הנ"ל.

וכן נראה לומר שמלשון הקיצוש"ע נראה שחילק בין נשים לבין כלבים וחזירים, והיינו שהשווה אולי כלבים וחזירים שטעמם שווה, בכך שאמר "שני כלבים או שני חזירים", אך לא אמר "שתי נשים או שני כלבים", אלא אמר "לא בין שתי נשים, ולא בין כלבים או חזירים", והיינו שחילק בין נשים לבין כלבים וחזירים שהטעמים חלוקים. (והיינו שתיבת "ולא" השנייה מחלקת בין הדברים ובין הטעמים, ושוב לא באמת השוו אותם אחד לשני).
 
לענ"ד תאמר לו. שאם זה ענין הכישוף צריך להתרחק מן הנשים שיכולות לעשות כישוף כמו מן הכלבים והחזירים.
ואם זה ענין צניעות ועבירה כ"ש לאדם להתרחק מן הנשים מאוד מאוד, כ"ש במקום שיכול להיות עבירה.
 
הנה מה שכתב הקיצור שולחן ערוך סימן ג סעיף ח:

יש ליזהר שלא ילך איש בין שתי נשים, ולא בין שני כלבים או שני חזירים.

אחד מתחזק שאל אותי למה שמו בחדא מחתא הנשים, כלבים וחזירים, זה פגיעה לנשים !

יש למישהוא מידע על זה או עוד מקורות על זה?
לכאורה הוא צודק בשאלה שלו והראיה שהקיצוש"ע חש לזה ולכן הפריד בלשונו, שלא לילך בין שתי נשים ולא בין שני כלבים או שני חזירים.
 
והא דדוקרת כעיר שיש בה חזירים (נדה נח, ב).
הרי שהשוו חז"ל עיר שיש בה טבחים (גברים) לעיר שיש בה חזירים.

הא למדת שחז"ל לא התחשבו שדבריהם ישמעו מה שנקרא בלשון ימינו פוליטיקלי קורקט אלא כתבו הנכון בעיניהם ובמקום אחד הצמידו נשים וחזירים כי הוא עניין דומה שלא לעבור בין שנים ובמקום אחר השוו בין עיר של גברים למקום של חזירים.
והוא כי הטעם דומה שיכולה לתלות וזה מגלה שכוונתם הייתה ללמד דבר מה ולא ללעוג או לזלזל בנשים.

כך השבתי למי ששאלני בעבר על זאת וסבר וקיבל.
 
חזור
חלק עליון