• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ספל רגיש לחום

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ישנו ספל רגיש לחום עם הדפס של סוללה, שכאשר מוזגים לספל מים או נוזלים חמים הסוללה מתמלאת וכאשר המים מתקררים הסוללה מתרוקנת.
(ראה דוגמא כאן וכאן וכאן).
האם ספל זה מותר לשימוש בשבת?

כעת שלח לי הרב איש תם את מכתבו של מרן הראשל"צ שליט"א בעניין דומה (מצורף), אך עדיין צריך לדעת אם זה דומה, ושמא פה זה נחשב כ"ניחא ליה".
07גליון ו-אב אלול תשע''ד.png

וכן שלח לי הרב אושרי רביב מכתב נוסף של מרן הראשל"צ שליט"א ממש בעניין זה:
בס"ד, ‏ה' תשרי תשע"ח 10-2/ע"ח​

לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת כה"ר נריה שלום נ"י

שלום רב,

אודות כוס שחורה, ובמגע עם מים חמים מתגלה תמונה או כיתוב שהודפסה על הכוס, האם מותר להשתמש בכוס זה בשבת, ראיתי את אשר כתב כב' להתיר בזה, והרחיב כיד ה' הטובה עליו בטוב טעם ודעת.

ומ"מ נראה דמצד ההנהגה לכתחלה ראוי שלא להשתמש בדברים כגון אלה בשבת, בפרט ברבים שלא יראה זלזול בקדושת השבת, קדש עצמך במותר לך. אבל מעיקר הדין יש לצדד להתיר להשתמש בשבת בכוס זה. שאין זו כתיבה גמורה. וגם לא דרך כתיבה. ובפרט שאח"כ התמונה נעלמת כלפי חוץ. והכל קיים שם, ואין כתיבה ואין מחיקה, רק שחומר מסויים גורם להיעלמות התמונה, ועל ידי החום חוזרת התמונה להיראות.

וכן בבקבוקי שתיה לתינוקות שבתוכו יש מוט ויש בו חומר כימי, שכאשר המים חמים צבעו סגול, וכשמתקרר צבעו כחול, מעיקר הדין מותר לתת לתוך הבקבוק שתיה חמה בשבת, באופן דלא איכפת ליה בדבר, משום דהוי פסיק רישא דלא איכפת ליה בדרבנן, וע' בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' (סי' ש"מ סעיף ט'), בדין מד חום העשוי כרצועת סרט, ואם יש לחולה חום נראים מספרים כגובה החום, וכשמסירים אותו מעל מצח החולה המספרים נעלמים, שאין בזה משום כותב ולא משום מוחק, וע' בהערה שם כל נמוקי הדין, וה"ה הכא.

אבל אם רוצה להחמיר בכל אלה תבוא עליו ברכה, כדי להרגיש את קדושת שבת. אבל זה בדרך הנהגה, כי מעיקר ההלכה אין בזה בעיא.

בברכת התורה,

יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
 

קבצים מצורפים

  • 07גליון ו-אב אלול תשע''ד.pdf
    117.6 KB · צפיות: 3
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון