אחד מן חבריא
New member
סתירת זקנים בניין, והאיום האיראני.
ברקע התקיפות המבהילות באדמת איראן הפרסית, ואל מול קולות המלחמה הנשמעים בעוז, יצא לי לשמוע מפעם לפעם את קולם של כמה בני תשחורת יקרים מפז, אברכים ובני ישיבה, שאינם מביעים חלילה ספק בהנהגתם של גדולי ישראל את ספינת הישיבות, אך בכל זאת שואלים הכיצד הסכימו גדולי ישראל, לכאורה, לפשרות מרחיקות לכת בנושא הגיוס. הטענה הנשמעת היא שגדולי הדור קיבלו מידע על התקיפה המתקרבת באיראן, ובסיבה זו הסכימו בסוף לא לפזר את הכנסת ולתת לממשלה את היכולת לצאת למלחמת 'עם כלביא' העכשווית, מכעיסה אותם קצת, וכי תקצר יד השם? אנחנו דואגים לתורה!
אז ככה.
עוד לפני שניגע בנושא איראן, הבה נדבר על החוק והוויתור עצמו. רחבעם, בנו של שלמה המלך ע"ה, בעת שקיבל את המלכות לידיו, קיבל בקשות חוזרות ונשנות מהמון העם, בבקשה להוריד מעול המיסים הכבד שנשאר מימי שלמה אביו, הוא נועץ בזקנים, אלו שעוד יעצו לאביו בזמנו, ואלו אמרו לו שישמע בקול העם, והסבירו, שאם ייכנע הפעם, יהיה העם כנוע לו לתמיד, אך אם יקשה ערפו, יפנו לו העם עורף ומלכותו לא תעמוד. הלך ושאל גם את היועצים הצעירים, ואלו אמרו לו, אל תוריד מהמיסים, נהפוך הוא, תכביד, שלא יחשבו שאתה מלך רך וימרדו בך. רחבעם שמע לעצת הצעירים, ואכן, עשרה שבטים מישראל פרשו מהמלכות שלו, והיה זה תחילתו של החורבן. מכאן לומדת הגמרא, כי סתירת זקנים בניין. כלומר, הוויתור לו הסכימו הזקנים, היה זה שיכל להציל את ממלכת ישראל מהכחדה, ואילו הקו הנוקשה והקיצוני שנקטו הצעירים, היה דווקא זה שהמיט אסון על הציבור.
כשגדולי ישראל הסכימו לפשרה, אם הסכימו, הם יודעים היטב כי סתירתם היא בניין. וכי אם לא יסתרו מעט, לכאורה, יהיה זה תחילתו של אסון לעולם התורה, היקר לליבם 'לא פחות' מליבם של הצעירים הדואגים לו כל כך. וכשקיצוניים קולניים, המתעטפים בשמרנות ערטילאית, ומשימים עצמם כמגינים בחירוף נפש על עולם התורה, ולא 'מסכימים' לשום פשרה, אדרבה, הולכים למלחמה על הדת, ושורפים את הכל, הרי 'בניינם' עלול להתברר כסתירה אחת גדולה.
המעפילים, אף הם לחמו מתוך קנאות, והחליטו לעלות לארץ ישראל הנכספת - בכח, אך זה היה בניין צעירים - סתירה.. כשהקב"ה הורה להתעכב במדבר ארבעים שנה, ומשה רבינו הנהיג כך כמובן, היה זה סתירת זקנים בניין, היה צריך 'לסתור' מעט מחלום העלייה לארץ, כדי שלא יפסידו הכל. אם כל עם ישראל היה נשאב לקנאות ורוח המלחמה של המעפילים, כנראה שלא היינו כאן היום, כי סופם היה כשל שאר המעפילים.
וכל זה, קודם שנבין מהו האיום האיראני בראייתם של גדולי התורה זיע"א ויבדלחט"א:
הגרי"ש אלישיב זיע"א, היה מתעורר לפעמים בלילה מפחד מהאיראנים. כך אמר לי הבוקר תלמיד חכם מבוגר בירושלים, שהיה אצל הגרי"ש כמה פעמים בעת ששוחח על נושא הגרעין האיראני, ואמר שמרן זצ"ל היה מדבר הרבה על איראן, ופעם בעת שאחד ממקורביו זלזל בחומרת האיום, אמר לו בפנים חמורות 'דע לך כי איראן זה איום גדול יותר מהיטלר ימ"ש'!, וכן כמה פעמים ניסה הגרי"ש להשתדל אצל מקורבים הממשל האמריקאי, אף במכתבים, לשכנעם לתקוף באיראן. ממש כך. הוא ידע היסטוריה, וידע מה הכוונה בכך ששונאי ישראל מובהקים עלולים להחזיק ביכולת להשמיד את יושבי ארץ ישראל ברגע.
אני שומע צעירים נלהבים, או כל מיני פרשני פרשנתדא, שאומרים שראש הממשלה קצת מפריז בגודל האיום האיראני כדי להשיג מטרות פוליטיות וכדומה, וזו פשוט בורות מוחלטת, שכן אף אם אכן השיג רה"מ רווחים מזה כמה פעמים, אין זה משנה בכלום מגודל האיום, גדולי ישראל בדעתם הבינו תמיד, כי ברגע שיהיה לאותם שונאי ישראל את היכולת להשמידנו, הם אכן ישמידו אותנו. ממש כך.
ולכן כששואלים, כדי להבין כמובן, מה כל כך משכנע בכך שרה"מ התקשר לגרמ"ה הירש שליט"א ורמז לו על הנושא האיראני, או שכר' אריה דרעי רמז לגדולי מועצת החכמים על הבאות, ומה אכפת לנו "והרי הישיבות והכוללים קודמים להכל"... השאלה אינה נכונה מפני שהיא מבטאת חוסר הבנה בגודל האיום האסטרטגי, וגודל הנס שקורה לנו בכך שהמלכות של חסד, שהיא ארצות הברית, תקפה באיראן והסירה מעלינו לעת עתה את הפחד שגרם לגדולי ישראל להדיר שינה מעיניהם.
ומה יהיה עם הישיבות ועם חוק הגיוס?
אחד מהשניים, או שיתגלה מלכותו של בורא עולם תיכף ונזכה לישועה שלימה ומקיפה, או שבינתיים נצטרך להאמין לחז"ל, שסתירת זקנים בניין, ויגדל הבניין ויפרח, ועולם התורה יגדל בכמות ובאיכות עד אין קץ.
נערך לאחרונה: