• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ס' מעיין אומר - אם לסמוך עליו? דעת מרן שליט"א!!!

שלום רב, ראיתי דבר שלענ"ד יש לפרסמו בעניין ספר מעיין אומר, שלכאו' לא לסמוך עליו, ממה שכתב על ספר זה מרן הראש"ל שליט"א בספרו החדש אוצר דינים לאשה ולבת, סיון ה'תשפ"ב, בקונטרס קדושים תהיו, עמ' של
וז"ל, ומה שהעתיקו מספר מעיין אומר חי"ב כו' ושם כתב בשם מרן אאמו"ר להקל ..... [וכתב מרן הראש"ל שליט"א שם על זה], הנה נורא נוראות, והס מלהזכיר לתלות בוקי סריקי בגאון עולם מרן נ"ע. ובודאי הגמור הוא שמרן ז"ל מעולם לא אמר דבר זה .... ולא ניתן אפי' לעלות זאת על הדעת, וכ"ש שלא לכותבו על ספר, ומה שכתוב בס' מעיין אומר, הנה כמה פעמים פירסמתי שאין לסמוך על ספר זה כלל, והוא עצמו כתב כן בהקדמתו שלא לסמוך על ספריו למעשה.......... ובאמת שבהרבה מקומות ראיתי שלא דייק כלל בדברי אאמו"ר.... עכ"ל.

היוצא מכל זה שאין להסתמך על ספר מעיין אומר.
אך יש לבדוק אם מה שמרן שליט"א העיר עליו זה רק בנדון זה ולגופו של עניין, אבל בשאר דברים כן להסתמך עליו, או דלא פלוג. ויל"ע
 
נערך לאחרונה:
שלום רב, ראיתי דבר שלענ"ד יש לפרסמו בעניין ספר מעיין אומר, שלכאו' לא לסמוך עליו, ממה שכתב על ספר זה מרן הראש"ל שליט"א בספרו החדש אוצר דינים לאשה ולבת, סיון ה'תשפ"ב, בקונטרס קדושים תהיו, עמ' של
וז"ל, ומה שהעתיקו מספר מעיין אומר חי"ב כו' ושם כתב בשם מרן אאמו"ר להקל ..... [וכתב מרן הראש"ל שליט"א שם על זה], הנה נורא נוראות, והס מלהזכיר לתלות בוקי סריקי בגאון עולם מרן נ"ע. ובודאי הגמור הוא שמרן ז"ל מעולם לא אמר דבר זה .... ולא ניתן אפי' לעלות זאת על הדעת, וכ"ש שלא לכותבו על ספר, ומה שכתוב בס' מעיין אומר, הנה כמה פעמים פירסמתי שאין לסמוך על ספר זה כלל, והוא עצמו כתב כן בהקדמתו שלא לסמוך על ספריו למעשה.......... ובאמת שבהרבה מקומות ראיתי שלא דייק כלל בדברי אאמו"ר.... עכ"ל.

היוצא מכל זה שאין להסתמך על ספר מעיין אומר.
נ"ל שהכל לגופו של עניין, והרבה פעמים הראש"ל עצמו מביא ממנו בספריו. וידוע מסקנת הפוס' גבי ספר בשמים רא"ש, ואוקי באתרין.
 
נ"ל שהכל לגופו של עניין, והרבה פעמים הראש"ל עצמו מביא ממנו בספריו. וידוע מסקנת הפוס' גבי ספר בשמים רא"ש, ואוקי באתרין
האם כת"ר אומר זאת מידיעה או מסברא
האם לכבודו יש מקורות היכן מרן שליט"א מזכיר אותו ומסתמך עליו.

כי אם באמת הכל לגופו של עניין, למה מרן שליט"א לא כתב כן. ובכ"ז הוספתי עוד שורה בהודעתי הקודמת.

אך אם בכ"ז באמת הכל לגופו של עניין אני חוזר בי ממה שכתבתי.
 
האם כת"ר אומר זאת מידיעה או מסברא
האם לכבודו יש מקורות היכן מרן שליט"א מזכיר אותו ומסתמך עליו.

כי אם באמת הכל לגופו של עניין, למה מרן שליט"א לא כתב כן.

אך אם בכ"ז באמת הכל לגופו של עניין אני חוזר בי ממה שכתבתי.
מידיעה, ממה שנתקלתי תוכ"ד הלימוד בכ"ד שהביא ממנו וכמו לדוג' בתשו' לגבי השניצל. ובעוד הרבה מקומות בספריו.
והיחס הנ"ל כמדומה ששמעתי את זה מהרב עצמו.
 
מידיעה, ממה שנתקלתי תוכ"ד הלימוד בכ"ד שהביא ממנו וכמו לדוג' בתשו' לגבי השניצל. ובעוד הרבה מקומות בספריו.
והיחס הנ"ל כמדומה ששמעתי את זה מהרב עצמו.

ייש"כ, אז כמובן אני חוזר בי וכל מה שהבאתי הוא לגופו של עניין שנדון שם.
 
שלום רב, ראיתי דבר שלענ"ד יש לפרסמו בעניין ספר מעיין אומר, שלכאו' לא לסמוך עליו, ממה שכתב על ספר זה מרן הראש"ל שליט"א בספרו החדש אוצר דינים לאשה ולבת, סיון ה'תשפ"ב, בקונטרס קדושים תהיו, עמ' של
וז"ל, ומה שהעתיקו מספר מעיין אומר חי"ב כו' ושם כתב בשם מרן אאמו"ר להקל ..... [וכתב מרן הראש"ל שליט"א שם על זה], הנה נורא נוראות, והס מלהזכיר לתלות בוקי סריקי בגאון עולם מרן נ"ע. ובודאי הגמור הוא שמרן ז"ל מעולם לא אמר דבר זה .... ולא ניתן אפי' לעלות זאת על הדעת, וכ"ש שלא לכותבו על ספר, ומה שכתוב בס' מעיין אומר, הנה כמה פעמים פירסמתי שאין לסמוך על ספר זה כלל, והוא עצמו כתב כן בהקדמתו שלא לסמוך על ספריו למעשה.......... ובאמת שבהרבה מקומות ראיתי שלא דייק כלל בדברי אאמו"ר.... עכ"ל.

היוצא מכל זה שאין להסתמך על ספר מעיין אומר.
אך יש לבדוק אם מה שמרן שליט"א העיר עליו זה רק בנדון זה ולגופו של עניין, אבל בשאר דברים כן להסתמך עליו, או דלא פלוג. ויל"ע
כבר כתב כן בשו"ת הראשון לציון חלק ב' אבה"ע סימן ה'. והובא פה
 
מרן חכם יצחק ביקש ממני לפרסם שכל מה שלא נדפס על ידי מרן רבינו עובדיה ממש אסור לסמוך בלי לבדוק טוב טוב, ואמר לי במפורש שזהו גם על יביע אומר חלק יא [שיש שם תשובה של ממזרות שהרב עדס הרבה להתמיה עליה, וחסר שם פרט אחד שהבעל היה מגיע מידי פעם ממרוקו], וכן יחוה דעת חלק ז' [והביא דוגמא מתשובה שיש שם לגבי שמיעת בנות שרות שח"ו לסמוך על תשובה זו ושם היתה הוראת שעה]. ודי בזה הערה.
 
ספר זה רק יכול להוות כסייעתא וכצירוף לבירור דעת מרן זיע"א, אבל לא לסמוך עליו כשלעצמו.
או בשביל להרחיב ידיעות ובאמצעות העיון במקורות למטה.
וכן ללמוד איך משיבים, כלומר שלא תמיד עונים את התשובה ההלכתית, אלא לדעת לענות לשואל גם דברים אחרים. (כגון, למה בכלל אתה צריך את זה? ולא אם מותר או אסור)
 
לא מזמן ניהלתי ויכוח עם אחד שטען שדעת מרן להתיר פאה וביבי״א הוא כתב לגוזמא בעלמא, הואיל ובמעיין אומר ״כתב״ להתיר . . .

התשובה הפשוטה שלי ביותר זה שזה לא ספר של מרן. אפשר ללמוד ממנו דברים, אבל לא ללמוד לדעתו.
 
אז למעשה, כפי כל מה שיצא מהנדון כאן, אני יסכם איך שיצא לי ואיך שהבנתי מכל הנ"ל
באופן כללי אין לסמוך הלכה למעשה על ספר מעיין אומר, אלא צריך לבדוק כל דבר לגופו לעין במקורות ההלכה בספרי מרן.
אך כמובן שש מקומות שאפשר להסתמך וכסייעתא בעלמא אך לא לפסוק מזה ממש הלכות.
וכמובן כשיש "סתירה" בין המבואר במעיין אומר לבין מה שנתבאר בספרי מרן, פשוט שההלכה כספרי מרן.
 
חזור
חלק עליון