• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עִם לָבָ֣ן גַּ֔רְתִּי: פירש רש"י: ותרי"ג מצוות שמרתי

גרינפלד

Well-known member
רש"י מפרש ש"גרתי" בגימטריא 613 שקיים תרי"ג מצוות.

והקשו האחרונים, שלכאורה לא קיים "ואשה אל אחותה לא תקח".
והגור אריה מתרץ שאמנם לקח כמה אחיות כי היה לו סיבה והיתר בזה [בלשונו: "וזה היה ע"פ רוח הקודש" ועי' באוה"ח הק' ובנפש החיים], אבל לא לקח חוץ מהם וזה נקרא שקיים.
ועי' לבוש אורה שכתב מצד גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, ועיי"ש בדבריו. והאריכו בזה [כעין דבריו בחזקוני וברדב"ז ב' תרצ"ו ומהרש"א יומא כ"ח ב'; מיהו יש שינוי בהמשך דבריו של הלבוש].

והאחרונים מקשים עוד שיש מצוות רבות שלא יכל לקיימם, כמצוות הכהנים, מצוות התלויות בארץ, ועוד.
ותירץ הט"ז בספרו דברי דוד, שהלשון במדרש וברש"י "תרי"ג מצוות שמרתי", והכוונה כמו "תשמרם" - זו משנה, דהיינו שלמד את ההלכות של התרי"ג מצוות.

עוד יש לדון לתרץ ע"פ דברי הגר"א שהובא במעלות התורה, שחולק על הראשונים מוני המצוות, ולדעתו אין תרי"ג מצוות מסוימות, אלא יש תרי"ג שורשים שמהם מסתעפים ענפים רבים של מצוות; ולפי"ז פירוש דברי יעקב שקיים 613 שורשים [אף אם יש ענפים מסוימים של קיים].

ע"פ דברי הגר"א מיושב, שהנה הגמ' נדרים כ"ה א' ושבועות כ"ט א' דנה שמשה יכל להשביע את עם ישראל בלשון "דמקיימיתון עבודת כוכבים ותורה כולה, אי נמי שש מאות ושלש עשרה מצוות"; ולכאורה קשה שהרי יש מספר מצוות שלא נמנו ע"י מוני המצוות, אבל מחויבים בהן מדאורייתא והם לא יכללו בשבועה. ולהגר"א מיושב.
 
נערך לאחרונה:
ותירץ הט"ז בספרו דברי דוד, שהלשון במדרש וברש"י "תרי"ג מצוות שמרתי", והכוונה כמו "תשמרם" - זו משנה, דהיינו שלמד את ההלכות של התרי"ג מצוות.
בעלון משולחן גבוה הביא, וז"ל:​
והקשו המפרשים איך יתכן לומר שיעקב שמר את כל התרי״ג מצוות, הרי לא שמר על מצוות כיבוד אב ואם, וגם נענש על כך כמו שכתב רש״י להלן (לז, לד).
וביאר ה"חתם סופר" שאמנם יעקב אבינו לא קיים מצוות כיבוד אב ואם בפועל, אבל בכל הזמן היה משתוקק ומתאוה לקיים המצוה, והוי כמי שמחשב לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה שנחשב כאילו עשאה (ברכות ו, א).
ודייק כן בדברי רש״י שלא אמר 'ותרי״ג מצוות קיימתי" אלא 'שמרתי' מלשון המתנה, כמו שנאמר אצל יעקב לאחר חלומותיו של יוסף "ואביו שמר את הדבר" שהיה ממתין ומצפה מתי יתקיימו חלומותיו (רש״י שם), היינו שעל ידי ההשתוקקות לקיום המצוה הרי״ז כאילו קיימם בפועל. וזהו שאמר יעקב "ואחר עד עתה" שכל יום ויום היה בעיניו כמתאחר, והיה מצטער שלא מקיים בפועל. [וזהו הביטוי 'שומר' תורה ומצוות, ולא רק 'מקיים', שממתין ומצפה מתי תבוא מצוה לידי ואקיימנה].​
 
חזור
חלק עליון