מתוך ה'מגדלות מרקחים':
פסילי אלהיהם תשרפון באש (ז כה)
בעבודה זרה נב. יליף מכאן רבי עקיבא שעבודה זרה של נכרי נאסרת מיד משעת עשיה עוד קודם שעבדה, דדרשינן "פסילי אלהיהם" משפסלו נעשה אלוה, אבל עבודה זרה של ישראל אינה נאסרת עד שעבדה, שנאמר "ושם בסתר" עד שיעשה לה דברים שבסתר. והנה בגמ' שם וברמב"ם ע"ז פ"ז ה"ד, מבואר דהנפק"מ בזה הוא לענין איסור הנאה של עבודה זרה.
ויש לעיין דלכאורה נפק"מ ג"כ לעיקר חיוב עבודה זרה, דאם הו"ל עבודה זרה משעת עשיה א"כ מי שעבדו נהרג עליו, ואע"פ שבסתמא אם עבדו א"כ בזה גופא הרי עשאו אלוה, מ"מ נפק"מ אם נתכוין לבזותה כמו זורק אבן למרקוליס ומכוין לבזויה כדאיתא בסנהדרין סד. דחייב, והרי זה שייך רק אם כבר חל עליו שם עבודה זרה, ולכאורה תלוי דבע"ז של נכרי מיד משפסלו נעשה אלוה וחייב מי שעבדו אע"פ שנתכוין לבזותו, אבל של ישראל אין נעשה ע"ז לענין זה עד שעבדוהו קודם לכן בכוונה.
עוד נפק"מ ללקות על מגפף ומנשק לע"ז, דמבואר בסנהדרין ס: דאיכא בזה לאו ואין בו חיוב מיתה, ולענין שיעשה עבודה זרה בזה, בפשוטו לא מהני גיפוף ונישוק אלא בעינן אחד מד' עבודות או שיאמר אלי אתה, וכן נראה ממה שפירש רש"י שם "עבודות שבסתר הוא עובדה שלא ישמעו ב"ד ויסקלוהו" א"כ בעינן עבודות שיש בהם סקילה, וא"כ נפק"מ דמשעה שנעשה אלוה איכא איסור גיפוף ונישוק ויהיה חילוק בין ישראל לנכרי.
פסילי אלהיהם תשרפון באש (ז כה)
בעבודה זרה נב. יליף מכאן רבי עקיבא שעבודה זרה של נכרי נאסרת מיד משעת עשיה עוד קודם שעבדה, דדרשינן "פסילי אלהיהם" משפסלו נעשה אלוה, אבל עבודה זרה של ישראל אינה נאסרת עד שעבדה, שנאמר "ושם בסתר" עד שיעשה לה דברים שבסתר. והנה בגמ' שם וברמב"ם ע"ז פ"ז ה"ד, מבואר דהנפק"מ בזה הוא לענין איסור הנאה של עבודה זרה.
ויש לעיין דלכאורה נפק"מ ג"כ לעיקר חיוב עבודה זרה, דאם הו"ל עבודה זרה משעת עשיה א"כ מי שעבדו נהרג עליו, ואע"פ שבסתמא אם עבדו א"כ בזה גופא הרי עשאו אלוה, מ"מ נפק"מ אם נתכוין לבזותה כמו זורק אבן למרקוליס ומכוין לבזויה כדאיתא בסנהדרין סד. דחייב, והרי זה שייך רק אם כבר חל עליו שם עבודה זרה, ולכאורה תלוי דבע"ז של נכרי מיד משפסלו נעשה אלוה וחייב מי שעבדו אע"פ שנתכוין לבזותו, אבל של ישראל אין נעשה ע"ז לענין זה עד שעבדוהו קודם לכן בכוונה.
עוד נפק"מ ללקות על מגפף ומנשק לע"ז, דמבואר בסנהדרין ס: דאיכא בזה לאו ואין בו חיוב מיתה, ולענין שיעשה עבודה זרה בזה, בפשוטו לא מהני גיפוף ונישוק אלא בעינן אחד מד' עבודות או שיאמר אלי אתה, וכן נראה ממה שפירש רש"י שם "עבודות שבסתר הוא עובדה שלא ישמעו ב"ד ויסקלוהו" א"כ בעינן עבודות שיש בהם סקילה, וא"כ נפק"מ דמשעה שנעשה אלוה איכא איסור גיפוף ונישוק ויהיה חילוק בין ישראל לנכרי.