מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ותגש גם לאה וילדיה וישתחוו ואחר נגש יוסף ורחל וישתחוו (לג ז)
בתוספות השלם [וכן הוא בקיצור באסתר רבה פרשה ז' סי' ח'], "בזה היה המן מתווכח עם מרדכי, והלא השתחויתם לאבי אבא עשו, אמר לו מרדכי, בנימין זקני לא השתחוה שלא נולד עדיין, אמר לו המן והלא רחל היתה מעוברת מבנימין כשהשתחוה עשו ועובר ירך אמו הוא, אמר לו כיון שלא נולד לא חשוב משתחוה", ע"כ. ויש לעיין מהא דאמרינן בסנהדרין פ. ולד הנוגחת וולד הנרבעת אסור, היא וולדה נגחו היא וולדה נרבעו, א"כ חזינן דמעשה חטא של האם חשוב מעשה חטא גם בעובר.
ויש ליישב לפי מה שכתבו התוס' בב"ק מז. דהטעם הוא משום שהולד עצמו נהנה מהרביעה, וכן לגבי הנגיחה כובד הולד ג"כ סייע בנגיחה, כמ"ש בתוס' הרא"ש יבמות עח. עי"ש, א"כ הכא לגבי השתחואה שהולד אינו מסייע אין זה חשוב מעשה עבירה בולד.
ויש לעיין מהא דאיתא במדרש שיר השירים רבה פרשה א', שאומרים ישראל לאומות העולם, "אתם שזופים ממעי אמכם, עד שאתם במעי אמכם עבדתם עבודת כוכבים, כיצד בזמן שהאשה מתעברת נכנסת לבית עבודת כוכבים שלה וכורעת ומשתחות לעבודת כוכבים היא ובנה", מבואר דכשהאם כורעת לעבודה זרה נחשב הדבר שהעובר ג"כ השתחוה, ועי'. ואולי אפשר לומר דזה תלוי בפלוגתא האם עובר ירך אמו או לאו ירך אמו, ובזה נחלקו המדרשים הנ"ל, וצ"ע.
ותגש גם לאה וילדיה וישתחוו ואחר נגש יוסף ורחל וישתחוו (לג ז)
בתוספות השלם [וכן הוא בקיצור באסתר רבה פרשה ז' סי' ח'], "בזה היה המן מתווכח עם מרדכי, והלא השתחויתם לאבי אבא עשו, אמר לו מרדכי, בנימין זקני לא השתחוה שלא נולד עדיין, אמר לו המן והלא רחל היתה מעוברת מבנימין כשהשתחוה עשו ועובר ירך אמו הוא, אמר לו כיון שלא נולד לא חשוב משתחוה", ע"כ. ויש לעיין מהא דאמרינן בסנהדרין פ. ולד הנוגחת וולד הנרבעת אסור, היא וולדה נגחו היא וולדה נרבעו, א"כ חזינן דמעשה חטא של האם חשוב מעשה חטא גם בעובר.
ויש ליישב לפי מה שכתבו התוס' בב"ק מז. דהטעם הוא משום שהולד עצמו נהנה מהרביעה, וכן לגבי הנגיחה כובד הולד ג"כ סייע בנגיחה, כמ"ש בתוס' הרא"ש יבמות עח. עי"ש, א"כ הכא לגבי השתחואה שהולד אינו מסייע אין זה חשוב מעשה עבירה בולד.
ויש לעיין מהא דאיתא במדרש שיר השירים רבה פרשה א', שאומרים ישראל לאומות העולם, "אתם שזופים ממעי אמכם, עד שאתם במעי אמכם עבדתם עבודת כוכבים, כיצד בזמן שהאשה מתעברת נכנסת לבית עבודת כוכבים שלה וכורעת ומשתחות לעבודת כוכבים היא ובנה", מבואר דכשהאם כורעת לעבודה זרה נחשב הדבר שהעובר ג"כ השתחוה, ועי'. ואולי אפשר לומר דזה תלוי בפלוגתא האם עובר ירך אמו או לאו ירך אמו, ובזה נחלקו המדרשים הנ"ל, וצ"ע.
