• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עיקר וטפל - ג' מינים.

דוד א

Well-known member
מה הדין אם ישנה תערובת של ג' מינים יחד אשר לכל אחד מהם ברכה שונה, כגון, ריסק תות ובננה יחדיו וערבם אם קצפת (או כל דוגמא אחרת). באופן שאין באף אחד מהם רוב, אלא שכל אחד מהם מהווה כשליש מהמאכל שכעת הוא כגוש אחד קפוא וטעים.
אשמח לתשובה עם מקורות.
 
כתב בזה בספר בר אלמוגים להגר"א גניחובסקי.
וראה במצו"ב עמ' 5.
תודה רבה,
שמחת אותי עד למאוד !!
הפוסקים העלו שם, שאין כאן טפל ומברך על כל מין ומין,
שאלתי, מה הדין בדוגמא הנ"ל כשהאשת חבר לכבוד הסיום עשתה גלידה משובחת עם ג' מינים, וא"א להפריד ביניהם,
מה נעשה בכה"ג ??
נ.ב. אם יותר לי לשאול, איך הגעת לזה ??
 
תודה רבה,
שמחת אותי עד למאוד !!
הפוסקים העלו שם, שאין כאן טפל ומברך על כל מין ומין,
שאלתי, מה הדין בדוגמא הנ"ל כשהאשת חבר לכבוד הסיום עשתה גלידה משובחת עם ג' מינים, וא"א להפריד ביניהם,
מה נעשה בכה"ג ??
נ.ב. אם יותר לי לשאול, איך הגעת לזה ??
משתדל לקוראו בקביעות.
אפשר להרשם במייל.
וגם שאר העלון הזה מיוחד, פרקטי, מסודר, מכבד את כולם.
לצערי לפעמים אינם מזכירים את מרן זיע"א כי אינם בקיאים דיו בדבריו. אבל אני שולח להם ומתקנים במהדו"ב.
 
משתדל לקוראו בקביעות.
אפשר להרשם במייל.
נרשמתי כבר, תודה.
לצערי לפעמים אינם מזכירים את מרן זיע"א כי אינם בקיאים דיו בדבריו. אבל אני שולח להם ומתקנים במהדו"ב.
הפסקתי להצטער ....
לכאו' מספק יברך שהכל.
בפשטות אתה צודק, אבל אולי יברך בורא פרי האדמה, שהיא ברכה פרטית על הרוב.
הגרא"ג רמז בדומה לזה בדבריו, גבי ג' מינים נפרדים, ומזה נבעה שאלתו.
אבל כעת אני חושב על כל הנידון, שהביאו שם את דעת מרן זיע"א דס"ל כהחיי אדם שאין ביטול באופן הניכר, א"כ וודאי יברך ג' ברכות בכל תערובת ניכרת ואין כאן חידוש גדול. [אכן, שאלת הגלידה במקומה]
 
בפשטות אתה צודק, אבל אולי יברך בורא פרי האדמה, שהיא ברכה פרטית על הרוב.
הגרא"ג רמז בדומה לזה בדבריו, גבי ג' מינים נפרדים, ומזה נבעה שאלתו.
הוא אשר כתבתי שמספק יברך שהכל.
אבל כעת אני חושב על כל הנידון, שהביאו שם את דעת מרן זיע"א דס"ל כהחיי אדם שאין ביטול באופן הניכר, א"כ וודאי יברך ג' ברכות בכל תערובת ניכרת ואין כאן חידוש גדול. [אכן, שאלת הגלידה במקומה]
ודאי שכל כוונתי היא על היכא שאינו ניכר.
(אגב, בעלון זה אני הבאתי להם את דברי מרן זיע"א, אם כי יש סתירה בדברי מרן זיע"א, ובמשנ"ב מאורות עמדו בזה).
 
הנה, הביאו שם את גליונות היבי"א דס"ל כהחיי אדם, אין הספר כעת לפני.
לכאו' ק"ק שבחלק ח סי' לב בהערה האריך טובא להוכיח הדק היטב כהרב פעלים ורבים האחרונים שבתבשיל של כמה מינים מברך על העיקר גם את ניכרים כולם.
תוך כדי כתיבתי הערה זו, קדמתני בדברך.
היכן במאורות?
 
הנה, הביאו שם את גליונות היבי"א דס"ל כהחיי אדם, אין הספר כעת לפני.
לכאו' ק"ק שבחלק ח סי' לב בהערה האריך טובא להוכיח הדק היטב כהרב פעלים ורבים האחרונים שבתבשיל של כמה מינים מברך על העיקר גם את ניכרים כולם.
תוך כדי כתיבתי הערה זו, קדמתני בדברך.
היכן במאורות?
כמדומה בסי' ריב, תעיין שם בהע' ע"ד היבי"א, ובהע' הקודמת ע"ד הרב פעלים.
 
אם משהו יכול לשלוח לי את גיליונות היביע אומר על העניין -
חלק ט סי' קח הערה 13
חשוב לי לראות את לשונו הקדו' בדיוק.
תודה.
 
אם משהו יכול לשלוח לי את גיליונות היביע אומר על העניין -
חלק ט סי' קח הערה 13
חשוב לי לראות את לשונו הקדו' בדיוק.
תודה.
ביבי"א ח"ט (סי' קח בגליונות ומילואים הע' 13) עמש"כ באול"צ ח"ב (עמ' קלב) שסלט פירות שנחתכו לחתיכות דקות, שמברך על הרי העיקרי בלבד, או על המין המרובה יותר אם שניהם חשובים. והעיר בזה"ל "ליתא, והעיקר לברך על כל מין ומין בפנ"ע. וכ"כ בשו"ת שבט הלוי ח"י (סי' מז אות א)"
 
חזור
חלק עליון