• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עיתון קודם התפילה בבית הכסא

מי שאינו יכול להתפלל בבוקר מחמת אונס [כגון ששומר על ילדיו עד שאשתו תגיע
אם מותר לו לעשות מלאכה או שאסור מדין קודם התפלה
[ודמי לנדון אם מותר לקרא עיתון בבית הכסא קודם התפילה דבלא"ה הוא מנוע מלהתפלל?
 
מי שאינו יכול להתפלל בבוקר מחמת אונס [כגון ששומר על ילדיו עד שאשתו תגיע
אם מותר לו לעשות מלאכה או שאסור מדין קודם התפלה
בנידון דומה עמד הגרש''ז אויערבך [והו''ד בספר הליכות שלמה תפלה] וכתב לחדש שאין איסור ההתעסקות בחפציו חל אלא בשעה שרוצה להתפלל ודקדק כן מלשון הרמב'''ם ע''ש כך שלפ''ד בכל אופן שאדם לא יכול להתפלל מאיזו סיבה אין חשש התעסקות בחפציו לפני התפילה ועיקר הסברא בזה נלע''ד שהוא שדוקא באופן שהגיע זמן התפילה שלו ובכל אופן מקדים את עשיית חפציו יש בכך בזיון אבל באופן שלא הגיע זמן התפילה שלו ועושה עסק אחר אין בזיון לתפילה במה שמקדים לה ענין אחר ואינו נחשב להקדמה כלל ודו''ק ועכ''פ דבריו שם מעט מחודשים והבוחר יבחר
בסה"ק צידדתי כן
אשרך מה טוב חלקך יגדיל תורה ויאדיר
[כולנו נשמח אם תעלה ונהנה מפרי ביכורך]
 
ובנוגע לעיתון יש לעיין ולדון לא רק מצד הקדמת צורכי עצמו אלא מצד זה שיסיח דעתו וכוונתו מהתפילה או שמא ימשך בזה כמו הטעמים שנכון להחמיר מדיבור שיחה ארוכה קודם התפילה וכדברי הרשב''א [בב''י בסי' פט סעי' ב]
 
בנידון דומה עמד הגרש''ז אויערבך [והו''ד בספר הליכות שלמה תפלה] וכתב לחדש שאין איסור ההתעסקות בחפציו חל אלא בשעה שרוצה להתפלל
את זה בדיוק חיפשתי יישר כח
[כולנו נשמח אם תעלה ונהנה מפרי ביכורך]
העליתי בעבר תעשה בחיפוש דרך קצרה [אינני יודע איך עושים לשם קישור לשם. אולי אחד החכמים יסביר איך עושים כן.
אלא מצד זה שיסיח דעתו וכוונתו מהתפילה
בעיתון רגיל לענ"ד אין מה להימשך. דחוץ מהתאריך אין שם דברים נכונים ומדויקים [וכמאמר החזאי יתכן גשם מקומי].
והכל לפי הענין והאדם..
 
לעניין פותח הדיון של קריאת עיתון קודם התפילה, יש לאסור משום הטרדה ולא משום עשיית צרכים, כמבואר ברשב"א שאוסר לומר שלום אפילו במוצא את חבירו בשוק חבירו בשוק כדי שלא יפנה לבו לשום דבר עד שיתפלל. ובפסק"ת בעמ' תרס"ט האריך בזה מאוד וכדאי לראות בפנים, ואוסר שם לקרוא עיתון וכן כל שאר דברי המבלבלים דעתו קודם התפילה, ולא משום עשיית צרכים.
 
לעניין פותח הדיון של קריאת עיתון קודם התפילה, יש לאסור משום הטרדה ולא משום עשיית צרכים, כמבואר ברשב"א שאוסר לומר שלום אפילו במוצא את חבירו בשוק חבירו בשוק כדי שלא יפנה לבו לשום דבר עד שיתפלל. ובפסק"ת בעמ' תרס"ט האריך בזה מאוד וכדאי לראות בפנים, ואוסר שם לקרוא עיתון וכן כל שאר דברי המבלבלים דעתו קודם התפילה, ולא משום עשיית צרכים.
זכור לי שהמשנב הביא את הרשב'א הזה והחשש היה שמא ימשך איתו בשיחה ולכן ימנע ויקצר אף שמוצאו ברחוב
 
יש לאסור משום הטרדה ולא משום עשיית צרכים,
הפוסקים לדינא לא אסרו לגמרי מטעם זה וכנזכר במ"ב
משנה ברורה סימן פט ס"ק טז
(טז) כדי שיתן - ר"ל דאף דמדינא מותר מ"מ [כ] נהגו קדמונינו להחמיר בזה

דלפי הרשב"א יהיה אסור לעשות כלום
וז"ל בית יוסף אורח חיים סימן פט
כתב הרשב"א (יד. ד"ה אמר) כלומר ואפילו במוצא חבירו בשוק כדי שלא יפנה לבו לשום דבר עד שיתפלל.

והרי הפוסקים התירו לעשות מלאכות קלות שיש בהם קצת צורך קודם התפילה וכנזכר בדברי הפוסקים.
ונראה דכיום אין האנשים נמשכים כ"כ. אלא מרגע לרגע מסיחים דעתם
ומצורף קובץ ממרן הגר"ע דהתיר ללמוד מדעים קודם התפילה אם יש קצת צורך.
ולכן אדם שאין זה מסיח דעתו כלל נראה דמותר
ואה"נ דלמסדר מהדורת חדשות יהיה אסור להתעדכן לפני התפילה
אך לשאר האנשים דמתענינים עניניות קלה נראה לענ"ד דמותר והכל לפי האיש
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ אור תורה - תשנב - (רפד-רצו) - כהן, ישראל (עורך)__ 443.pdf
    577.1 KB · צפיות: 2
דרך קצרה [אינני יודע איך עושים לשם קישור לשם. אולי אחד החכמים
 
חזור
חלק עליון