• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השב להודעה

אה"נ, כשיש קושיא אלימתא עדיף להאמין שלא הוא אמר, ואם באמת אמר, מרן שליט"א אמר כמה פעמים שהרבה אמר לפלפול התלמידים ולא ע"מ לכתוב בספר. וזה מסתבר, כי צריך יותר להתבסס ולוודאות את החידושים לפני שמפרסמים כפסק בספר. וכ"ש חידוש כזה, לתלות את השאלה הנז' במח' מרן והרמ"א.


ואדרבה, מה שמרן שליט"א מעדיף לתלות בעורכים, זה רק משום כבודו של חכב"צ, אבל האמת שכן כתב ביביע אומר:

והנה ידוע לכל באי שער עירנו, שידיד נפשי המנוח רחימו דנפשין הגאון ר' בן ציון שאול זצ"ל היה ראש ישיבת פורת יוסף, והקדיש כל כוחותיו ועמלו ללמד התלמידים בעיון בגמרא ובתוספות, ובזה השקיע כל עולמו, והיה עמוס בשיעוריו, לילה כיום יאיר כחשכה כאורה, ומסובל ביסורין, כי היה ידוע חולי בשנותיו האחרונות, ולא היה לו זמן פנוי ללמוד חיפוש מחיפוש בספרי האחרונים, אף בדברים המצויים שהם הלכה למעשה, ולכן אף בספרו אור לציון כתב כמה פסקי הלכה הנוגדים לספרי האחרונים, כי דבריהם היו בהעלם עין מעינו הבדולח, לרוב טרדותיו בתלמידים, ואין זה פלא שנעלמו מעיני קדשו פסקים רבים מהאחרונים אשר אנו הולכים לאורם, והסתמך על פלפוליו לפסוק מהם הלכה למעשה, ולכן אין לסמוך על פסקיו להלכה ולמעשה, מבלי לעיין היטב בכל הלכה ממקורותיה בראשונים ובאחרונים, כי כמה מפסקיו הם נגד האחרונים.

ועוד כתב:

ויודע אני מעשה שהיה, ששאלוהו על מה שנכתב, בטרם הודפס, והראוהו שזה נגד ההלכה, וביקש שיאמרו למדפיסים לתקן, ולא אבו שמוע, והתנצל שמפאת חוליו לא יכול לעשות כנגדם מאומה. גם הוגד לי מפי מגידי אמת, שחלק מהתשובות הללו אמרם בעל פה, ביציאתו מבית הכנסת, ותלמידיו היו שואלים אותו בדרך, והוא משיב, והלכו וכתבו אותם וצירפום לתשובותיו, ומפאת חוליו לא היה יכול לעצור בעדם. כי על כן מצוה לפרסם ולהודיע ברבים, שבודאי לא ניחא ליה לאותו צדיק לתלות בו בוקי סריקי, אשר נכתבו בלי עיון כראוי. 


דהיינו, שגם אם חכם בן ציון אמר מה שכתבו בשמו, אעפ"כ אין לסמוך. זה כתב ביביע אומר. לא אני.


ומעתה גם אם אמר את הנכתב בשמו בעמוד זה, יש להעדיף לומר שלא הוא אמר את מה שכתבו לעיל מינה בעמוד הקודם, שהביאו ד' התוס' והרא"ש שעיקר הקריאה ביום, וכתבו שכל מה שכתב בב"י שנהגו לא לברך שהחיינו ביום, זה רק משום סב"ל, אבל העיקר שעיקר הקריאה ביום. וזה באמת סותר מה שכתבו כאן שלדעת מרן קריאת מגילה של לילה ושל יום שווים [וכאן הרי לא שייך ענין זה דסב"ל].


וזה חוץ ממה שצ"ע איזה הכרח יש במרן שקריאת מגילה של לילה ויום שווים.

וגם צ"ע מה שאמר חכם בן ציון כדבר פשוט שגם קריאת המגילה של לילה מדברי קבלה. וזה לא פשוט כלל. ובספר נראה שהתלמידים לא רצו להיכנס לזה, וחבל.


חזור
חלק עליון