• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עלון השיעור השבועי פרשת וישב תשפ"ה

ב"ה ראינו את העלון השבועי האחרון וקראנו בשקיקה ובשמחה רבתי. וראיתי שמרן מלכא שליט"א בדברי שבח על הרב יצחק לוי שליט"א הוסיף דברים שלא אמר בשיעור. ונאמר שם שהנה היום יש כאלה שמחזקים את מנהגי העדות נגד דברי מרן השלחן ערוך. שיברכו על ההל בר"ח, וכן שיטלו לולב הנשים בברכה. וכן שיברכו אחרי ההדלקת נרות שבת נגד מרן השלחן ערוך. ודבר זה מרן מלכא רבנו עובדיה זיע"א נלחם עליו כל השנים שנפסוק כמרן השלחן ערוך וכו' וחבל שבשביל למצוא חן בעיני כולם עוקרים זאת וכו' ע"ש בדבריו באורך ותרוו צמאונך.
ושקראתי הבנתי שכנראה כוונתו לדברי הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף שליט"א בנאום ההכתרה שכתב לחזק מנהגי העדות וכו'. אבל קשה לי ע"ז שהרי הרב דוד שליט"א אמר שם בפורש "שזה דוקא אם המנהג לא נגד השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו כמו שנלחם אבי מורי". וא"כ הרי שניהם מסיכימים לדעה אחת.
ואולי כוונת מרן שליט"א על אחרים ואיני יודע. אם יש למישהו הסבר בנושא אם יואיל להחכימנו?
 
שהרי הרב דוד שליט"א אמר שם בפורש "שזה דוקא אם המנהג לא נגד השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו כמו שנלחם אבי מורי".
במטותא אם תוכל לשמוע הקלטה ולציין מילה במילה.
מה שכתבת לא היה ולא נברא.
נכון שהתחיל בשבח השלחן ערוך. אבל זה ידוע גם לכל בעלי המנהגים, לך תראה בכל הקדמות ספריהם עד כמה טוענים ששמרו על השלחן ערוך מכל וכל, ומשבחים ומפארים ומרוממים. אלא שהם טוענים שלעולם מנהג העדה מעל השלחן ערוך. ועל זה חשוב שתביא ציטוט מדויק ולא סתם תכתוב.
 
במטותא אם תוכל לשמוע הקלטה ולציין מילה במילה.
מה שכתבת לא היה ולא נברא.
דברי מרן הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף שליט"א בנאום הכתר בהכתרתו בבית הכנסת הגדול בירושלים: "ישנם בעם ישראל הרבה עדות יש ספרדים יש אשכנזים, יש מרוקאים, טוניסאים, חלאבים, תימנים, הרבה הרבה עדות ברוך ה'. ולכל עדה ישנם מנהגים משלה. אז מצד אחד את הציבור הספרדי מאחדים פסקי מרן השלחן ערוך. אבי מורי החזיר עטרה ליושנה בנושא הזה שקבלנו הוראות מרן ואנחנו ממשיכים את זה. לאורו נלך. קיבלנו הוראות מרן. אבל מצד שני שכל עדה באה עם המנהגים שלה זה לא ע"י כך שיוותרו אלו על המנהגים שלהם שנעשה מנהג אחיד. לא. אנחנו צריכים כל אחד להמשיך את מנהגי אבותיו. מנהגי המרוקאים, התימנים, הטוניסאים, כולם. ואנחנו צריכים לכבד כל אחד את המנהגים של האחר." עכ"ד.

נראה לי שהרבנים כאן התבלבלו והבינו שכוונתו שכל העדות ימשיכו עם המנהגים שלהם אף אם זה סותר לדברי מרן. וודאי דליתא, דהרי סותר עצמו מיניה וביה. שקודם אומר קבלנו הוראות מרן וממשיכים עם זה ואח"כ אומר שימשיכו?! אלא ודאי כוונתו מה שמרן פסק בשלחן ערוך הפסקים האלו מחייבים את כל העדות וזה הגורם המאחד. אך ישנם מנהגים שאינם נזכרים במרן או חומרא על דברי מרן וכו' בזה כל עדה תמשיך במנהגה. ופשוט.

לא מעמיד, לא אוקימתא. אבל קושיא.
 
דברי מרן הראשון לציון הגאון רבי דוד יוסף שליט"א בנאום הכתר בהכתרתו בבית הכנסת הגדול בירושלים: "ישנם בעם ישראל הרבה עדות יש ספרדים יש אשכנזים, יש מרוקאים, טוניסאים, חלאבים, תימנים, הרבה הרבה עדות ברוך ה'. ולכל עדה ישנם מנהגים משלה. אז מצד אחד את הציבור הספרדי מאחדים פסקי מרן השלחן ערוך. אבי מורי החזיר עטרה ליושנה בנושא הזה שקבלנו הוראות מרן ואנחנו ממשיכים את זה. לאורו נלך. קיבלנו הוראות מרן. אבל מצד שני שכל עדה באה עם המנהגים שלה זה לא ע"י כך שיוותרו אלו על המנהגים שלהם שנעשה מנהג אחיד. לא. אנחנו צריכים כל אחד להמשיך את מנהגי אבותיו. מנהגי המרוקאים, התימנים, הטוניסאים, כולם. ואנחנו צריכים לכבד כל אחד את המנהגים של האחר." עכ"ד.

נראה לי שהרבנים כאן התבלבלו והבינו שכוונתו שכל העדות ימשיכו עם המנהגים שלהם אף אם זה סותר לדברי מרן. וודאי דליתא, דהרי סותר עצמו מיניה וביה. שקודם אומר קבלנו הוראות מרן וממשיכים עם זה ואח"כ אומר שימשיכו?! אלא ודאי כוונתו מה שמרן פסק בשלחן ערוך הפסקים האלו מחייבים את כל העדות וזה הגורם המאחד. אך ישנם מנהגים שאינם נזכרים במרן או חומרא על דברי מרן וכו' בזה כל עדה תמשיך במנהגה. ופשוט.

לא מעמיד, לא אוקימתא. אבל קושיא.
מעייל פילא בקופא דמחטא
אם כך מה זה מצד אחד ומצד שני, זה אותו צד, זה לא סותר כי הוא זה.
ועוד דא"כ מאי רבותא. פשיטא. ועל מה ההדגשה הגדולה, ועל מה הכפיים הסוערות מכל גווני הקשת הנוכחים, מי אמר ומי חשב אחרת. וכללא הוא דכייל שלא יוותרו על המנהגים שלהם, ללא שום הסתייגות.
ולפי דברינו הנז' אתי שפיר, שאצל מחזיקי המנהגים אין שום סתירה בין ההדרת פסקי מרן להחזקה במנהגי העדה בכל תוקף.

הא ודאי שציטוט זה שנאמר ב"מפורש" עם ציטוט בגרשיים, גם מלאך ככת"ר מודה בעל כרחו שלא היה ולא נברא:
אבל קשה לי ע"ז שהרי הרב דוד שליט"א אמר שם בפורש "שזה דוקא אם המנהג לא נגד השלחן ערוך שקבלנו הוראותיו כמו שנלחם אבי מורי".
לא צריך לומר שהרבנים כאן התבלבלו, מותר לפעמים להודות, לפחות להודות במקצת.
 
הרב לשמור ולעשות לא מובן מה רוצה.
מנהגים שנהגו בשאר עדות שאינם סותרים לדברי מרן השו"ע ראוי להעריך ולשבח ולפאר.
מנהגים שהם נגד דברי מרן השו"ע לבטל. (כמובן אם נהגו כן לאחר השו"ע).
דברים פשוטים וברורים לא מבין את הלומדס.
 
הרב לשמור ולעשות לא מובן מה רוצה.
מנהגים שנהגו בשאר עדות שאינם סותרים לדברי מרן השו"ע ראוי להעריך ולשבח ולפאר.
מנהגים שהם נגד דברי מרן השו"ע לבטל. (כמובן אם נהגו כן לאחר השו"ע).
דברים פשוטים וברורים לא מבין את הלומדס.
מסכים לכל מילה.
הלוואי כולם יסכימו ויאמרו כן בגאון.
כמה נחת תהיה למרן רבינו זיע"א!
 
חזור
חלק עליון