עלון השיעור השבועי פרשת חוקת תשפ"ג

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
נושאי השיעור:
בכל מחלוקת הפוסקים מותר לומר לגוי. פתיחת מקרר ששכחו המנורה דולקת. פתיחת רכב ששכחו החלות בתוכו. הנמצא בדרך ונכנסה שבת. דין נגיעה במוקצה. שימוש בבוילר ובדוד שמש בשבת. לומר לגוי שיעשה דבר שמחמיר בו. פתיחת קופסאות שימורים ובקבוקים בשבת. החותך את הירק דק דק לאלתר
 

קבצים מצורפים

  • השיעור השבועי - חקת תשפ''ג 399.pdf
    611.2 KB · צפיות: 16
בעלון נכתב:
1687634924991.png
מה שידוע לי הרב אויערבך חזר בו אח"כ והתיר.
והוא עצמו כתב במנחת שלמה ח"ב סי' י"א אות ו' להתיר וכתב שלא נוח לו מה שכתב בשש"כ.
וכ"כ בספר אורחות שבת ח"א פרק י"ב סעיף י"ח:
1687635620523.png
ויש ע"כ תשובה ביחו"ד ח"ז סי' נ"ט מה שהרב אויערבך כתב למרן זצ"ל ומה שמרן השיב לו.
ואמנם הרב בשיעור אמר שיתכן שהרב אויערבך חזר בו...

וכן מה שאמר שתשובה זו הובאה באוצר דינים לאשה ולבת.
הרי שהתשובה הובאה גם במקומה בילקו"י שבת כרך ב' עמ' תקי"ח.
 
לא הבנתי דבריך, אכתוב בקיצור
א. ידוע - אינה טענה, מספיק חזקה.
ב. מנחת שלמה לא כ' שדעתו לא נוחה מהשש"כ שלא חילק בין סוגי פקקים:
וז"ל, מה שכתבתי בפשיטות לאסור פתיחת פקק הברגה, הוא רק כשהטבעת הנלחצת היא ממש חלק בלתי נפרד מגוף הפקק, ולכן אף אם קלקולו הוא רק בגלל ההידוק וכו' מכל מקום ניכר ממש שהוא דבר נפרד ורואים שהפקק הוא העיקר וכו'. ואין דעתי נוחה מזה שאוסר בשמירת שבת כהלכתה פרק ט' אות י"ח להסיר בשבת את המכסה ממכסה של קופת קוואקער אם הפס הזה הוא ניכר ונראה כנפרד מעיקר הקופסא, ולכן נראה לענ"ד לענין נידון דידן דשפיר שרי להסיר אותו בשבת. עכ"ל.
לא הצלחתי למצוא בשש"כ מה שהרב אויערבאך כתב. אולי השש"כ חזר בו.
ג. וכנ"ל על האורחות שבת, כל מה שכתוב שבשש"כ (וכנ"ל) הוא התיר סוגי פקקים מסויימים.
ד. אני לא הבנתי שהרב יצחק יוסף סובר שהוא חזר בו (או ייתכן) כל מה שהוא אמר שהיה חילופי מכתבים - ואינו יודע אם הרב אויערבאך התיר או לא התיר. אבל זה לא 'נקרא' שחזר בו.

לסיכומו של דבר, מה שהרב אויערבאך חזר בו - הוא רק בחילוק בין פקקים.
וגם הרב אויערבאך לא בדיוק "חזר בו", אלא רק ביאר כוונתו (כלומר, שמעולם לא חשב לאסור כל סוגי הפקקים).

ר' בנימין לוריא, סבור אני שיש טעות בדבריי, אשמח אם תעיר את עיני :
 
א. ידוע - אינה טענה, מספיק חזקה.
כוונתי שהדבר ידוע ומוסכם בעולם (והיה פשוט לכל אשכנזי שדיברתי איתו) וכן הביאו בספרים בשמו, והוספתי שגם כן נראה כן מספרו.
אולי השש"כ חזר בו.
לכן הבאתי את האורחות שבת שהביא את מש"כ בחלק ג' שהוא תיקונים מילואים.
ד. אני לא הבנתי שהרב יצחק יוסף סובר שהוא חזר בו (או ייתכן) כל מה שהוא אמר שהיה חילופי מכתבים - ואינו יודע אם הרב אויערבאך התיר או לא התיר. אבל זה לא 'נקרא' שחזר בו.
למה לא?
אם בתחילה כתב שאסור ושלח כן למרן זצ"ל, ואחרי שמרן השיב לו להתיר הוא כתב והורה שמותר, (ועכ"פ בשיעור אמר שיתכן שהתיר), אז למה זה לא נקרא שחזר בו?
 
חזור
חלק עליון