• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עלון השיעור השבועי בהעלותך תשפ"ד

אולי אפשר לומר הריני מוחל וסולח חוץ מפלוני אלמוני
בס' מקור נאמן להגאון הנאמ"ן, העלה שלא לומר כך. וכנראה כוונתו משום שאסור למסור דין לשמים. גם מרן שליט"א בשיעורו, הזכיר מזה. אם כי בתשובה שהארכתי במקו"א הבאתי בזה צדדים להקל בכגון דא, אך מכיון שיש לי עוד הוספות חשובות שם, על כן איני מעלה בזה השת"א הכ"א דבר מבורר.
 
אדרבה ההיפך הוא הנכון, התם כיון שהוא חייב לאהוב, אז הוא אומר אני אוהב, כדי שיגיע לידי קיום המצווה בעתיד (כמו שאמר במעין אומר, ואחר הפעולות נמשכים הלבבות), אבל כאן כיון שהוא לא חייב למחול, למה הוא משקר ואומר שהוא מוחל, הרי אתה לא חייב למחול. ודו"ק.
האמת אומר שלא מופקע ללכת בדרך זו. עיקר כוונתי היתה לומר שאם זה דומה אז זה כ"ש ולא ה"ה. ואם יש לחלק, נראה בזה יותר, שמן הסתם גם אדם שחבירו פגע בו, ועתה הוא כועס עליו, מ"מ הרי הוא אוהבו בתוככי תוכו, ולשם דוגמא אם יראהו טובע בנהר, ודאי שיעשה כל טצדקי להצילו וכיו"ב. אלא שעתה כעוס עליו מחמת שפגע בו. ולכן יכול לומר שהוא אוהבו, ואולי גם בצירוף שאחר האמירות ימשכו הלבבות. משא"כ לענין מחילה אינו יכול לומר שמוחל אם לא מוחל לו. (ואינו דומה לנד"ד שמותר לו ע"פ ההלכה לא למחול ופעמים שאף אסור לו למחול. וכנ"ל.) אולם מה שכת"ר כתב קצת תמוה, כי אם באמת אינו אוהבו, א"כ אע"פ שמחוייב לאוהבו, מי התיר לו לשקר?

כמובן שכתבתי זאת לגופם של דברים מבלי להתייחס ליחס אותו הספר.
 
נערך לאחרונה:
אני חושב מרן שליט"א יהיה לו מה לענות עליו, יש למרן סיעתא דשמיא מיוחדת לא לטעות
ובלא"ה אני חושב שזה מצוה גדולה להביא את טענותיו של הרה"ג הנ"ל וליישב דברי מרן שליט"א
כולם יודעים כמה נח"ר יש למרן שמיישבים דבריו, ומעמידים את האמת למי שרוצה את האמת באמת!!!!
ובפרט שהרה"ג הנ"ל הוא פעיל פה מאוד ומוסר הרבה שיעורים, וכדאי שכולם ידעו האמת, שאפי' שיש קושיות שלכאו' מאוד חזקות על מרן הראש"ל אבל הלכה כמותו בסוף, ויש ליישב את כל הקושיות,
וגם מי שיכול לכתוב לי ישובים באישי אודה מאוד
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מה הם טענותיו?
פרסמו כאן כמה פעמים ומחקו, ולכן איני רוצה להביאם פה כי גם את ימחקו
אני חושב מרן שליט"א יהיה לו מה לענות עליו, יש למרן סיעתא דשמיא מיוחדת לא לטעות
ובלא"ה אני חושב שזה מצוה גדולה להביא את טענותיו של הרה"ג הנ"ל וליישב דברי מרן שליט"א
כולם יודעים כמה נח"ר יש למרן שמיישבים דבריו, ומעמידים את האמת למי שרוצה את האמת באמת!!!!
ובפרט שהרה"ג הנ"ל הוא פעיל פה מאוד ומוסר הרבה שיעורים, וכדאי שכולם ידעו האמת, שאפי' שיש קושיות שלכאו' מאוד חזקות על מרן הראש"ל אבל הלכה כמותו בסוף, ויש ליישב את כל הקושיות,
ווגם מי שיכול לכתוב לי ישובים באישי אודה מאוד
נכון, גם אני חושב שאולי יהיה כאן לחכמים מה לענות או לדחות, כדרכה של תורה. והבוחר יבחר.
 
הצג קובץ מצורף 21638
ציטוט ממכתבו של הרב יעלת חן.
אשמח שהרב תלמיד מהרש"ך ישאל אותו מה מקור סיפור זה. ואגב, חזינן שגם הרב שך אזיל כשיטת מרן שליט"א.
שם הרב שך דיבר שלא יאמרו בערב כיפור בבית הכנסת מחול כללי (כמו שנהוג בכמה בתי כנסיות) שלא יחשבו שזה נחשב מחילה, שאדם שזוכר למי חטא צריך ללכת לבקש מחילה.
 
לא הבנתי
לפי מרן שליט"א כן יגידו, ולא יתחשב בזה שאינו יכול לסלוח,
אני טועה ?
בקשת, אני אשיב
הרב יקותיאל אוהב ציון הוציא דברים מהקשרם, כפי שיראה המעיין,
מרן שליט"א ודאי מודה שמי שיש לו קפידא על חבירו שאסור לו לומר נוסח זה משום דובר שקרים לא יכון וכו'.
רק הבהיר שהני מילי בסתם אדם שפגעו בו, אבל אם מדובר באופן שע"פ ההלכה אינו חייב למחול ופעמים שאף מצוה עליו שלא ימחל, וכגון אם ביזו ת"ח בפרסהיא, או שהוציאו על אדם ש"ר וכיו"ב, שבכה"ג, יכול לומר הנוסח הנ"ל ולא יחוש משום דובר שקרים וכו', כי אמירה זאת אינה כוללת מי שע"פ דיני התורה אינו מחוייב למחול לו (ופעמים שאף ראוי לו שלא ימחל, והרחבתי ביסודי הדברים בס"ד במקו"א). וכמו שהבאנו לעיל משם הצל"ח. ויש עמי בכתובי"ם עוד כמה מרבנן קשישאי גדולי עולם דסברי מרנ"ן כן. (כמו"כ כבר ציינתי לעיל לס' דובר שלום פי"ט, שגם חכם שלום שמיעא ליה כלומר סבירא ליה הכי).

הראיה שהביאו מהפלא יועץ אינה ראיה, כי אפשר להעמיד דבריו בסתם אדם. ולא במי שהותר שלא למחול וכיו"ב. וממי' א"א להביא ראיה משם. "בפרט" שהוא מלתא דמסתברא. ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
שם הרב שך דיבר שלא יאמרו בערב כיפור בבית הכנסת מחול כללי (כמו שנהוג בכמה בתי כנסיות) שלא יחשבו שזה נחשב מחילה, שאדם שזוכר למי חטא צריך ללכת לבקש מחילה.
כפי מה ש הרב הנ"ל הציג. אכן יש ראיה. יש מצוה ללבן, לא להתווכח סתם.
 
בעלי הבית מחקו זאת, ובצדק.
מרן שליט"א הוא לא חבר שלו. וד"ל.
אבל הנה בזכותו זכינו ליישב קצת, כבודו הסביר טוב אני מעיין כאן עכשיו להבין עד הסוף
שיכתוב איך שרוצה בעיה שלו
אף א' לא יכסה עין השמש בכברה
העיקר שנלבן הענין עד הסוף
 
הראיה שהביאו מהפלא יועץ אינה ראיה, כי אפשר להעמיד דבריו בסתם אדם. ולא במי שהותר שלא למחול וכיו"ב
כדבריו אני מבין את דברי חכם בן ציון נ"ע, שדיבר באינשי דעלמא ולא בתלמיד חכם, וכן לא כשהוציאו עליו שם רע. ולכן אינני מבין מה קשורים דברי מהרש"א וכל הסוגיא ביומא המדברת בתלמיד חכם.
 
כדבריו אני מבין את דברי חכם בן ציון נ"ע, שדיבר באינשי דעלמא ולא בתלמיד חכם,
גם אני היית קרוב לומר כן. אולם מרן הגרב"צ לא חילק בזה. ומסתימת דבריו נראה דמיירי בכל גווני. ובפרט אם אנו הולכים אחר עדותו של הרב ציון עמר, שאמר פסק זה בעקבות מי שביזה אותו ברבים. ע".ש
 
חזור
חלק עליון