• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

על מה קאי מחוטב עציך עד שואב מימיך

גרינפלד

Well-known member
מחוטב עציך עד שואב מימיך

פירש רש"י מחוטב עציך, מלמד שבאו כנעניים להתגייר בימי משה כדרך שבאו גבעונים בימי יהושוע וזהו האמור בגבעונים ויעשו גם המה בערמה ונתנם משה חוטבי עצים ושואבי מים, ע"כ, והוא מהתנחומא. וכיוצ"ב ביבמות (עט, א) שמשה גזר על אותו דור ויהושע גזר גם על דורות הבאים. והרמב"ן ביאר, שעל משה רבינו לא הצליחו להערים, ומיד הבחין בשקרם.

והנה בגיטין (כג, ב) אמרינן שעבד נקרא בן ברית לגבי שליחות, ופירש רש"י (ד"ה לא מה אתם) בני ברית "מהולים ובאו בברית מצות, אף שלוחכם בני ברית, לאפוקי עובד כוכבים אבל עבד בן ברית הוא דכתיב מחוטב עציך וגו'". ובפשוטו חזינן מדברי רש"י שכוונת הפסוק לעבדים גמורים, ולא לאסורים בקהל מדרבנן, ולכאורה זה סותר לגמ' ביבמות.

ואולי צ"ל שהפסוק כולל את שניהם, דהיינו שסתם "חוטב עציך" הוא עבד כנעני גמור, רק מהאריכות "מחוטב עציך עד שואב מימיך" יש כאן דרשא שהיו ביניהם גם שמשה רבינו עשה אותם עבדים.​
 
חזור
חלק עליון