• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פולמוס הלכתי בין עיתונאים, כתבים, ופוליטיקאים, מעניין, מגוחך, ומצחיק...., ושמחת בחגך!

ישיבישער של מרן

Well-known member
חבר צוות

העיתונאי לעג לנתניהו ופתח פולמוס הלכתי​

נתניהו פרסם בערב החג תמונה לכאורה שגרתית שלו אוחז בארבעת המינים ומאחל חג סוכות שמח לאזרחי ישראל, אולם מי שהאובססיה לנתניהו אומנותו מצא גם הפעם איך ללעוג ולזלזל​



c5ddfc2060181dc4643a.jpg


נתניהו וארבעת המינים | צילום: באדיבות המצלם
בערב חג הסוכות פרסם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו תמונה שלו אוחז בידיו את ארבעת המינים כשאת הלולב הוא מחזיק בשמאל ואת האתרוג בימין. העיתונאי בן כספית הידוע כמי שמסקר באובססיביות את בנימין נתניהו ולא באופן חיובי, לעג לו על כך ברשת החברתית טוויטר ופתח פולמוס הלכתי שבו נטלו חלק עיתונאים חרדים.
כספית צירף את התמונה וכתב: "הפוך, גוטה. הלולב בימין, האתרוג בשמאל". יצוין כי כספית אינו דתי ואינו בקי בהלכות וכפי שהעיד על עצמו לא צם ביום כיפור, הודה בעבר כי מקורותיו הם חרדים שונים ששולחים לו בוואטסאפ עדכונים על הנעשה במגזר ועל אישים כאלה ואחרים ומסתבר כעת שגם מציידים אותו בפסקי הלכה שיהוו לו למשיסה בנתניהו.

עורך 'משפחה' אריה ארליך הגיב לכספית וכתב: "לא נעים בן, אבל לפי ההלכה - איטר (כלומר מי שכותב ביד שמאל) מחזיק את הלולב ההדס והערבה ביד שמאל, שהיא היד החשובה שלו, ואת האתרוג בימין. נתניהו איטר כידוע".
גם הכתב המלומד של 'קול חי' אבי רבינא הגיב לכספית וכתב: "איטר מחזיק לולב בשמאל ואתרוג בימין. שמחתי לעזור".


אולם כספית השוהה בימים אלה בחופשה ברומא ומוקף בחכמיה שב וטען כי הצדק עמו ואף הביא צילום מסך מכתבה באתר הידברות שבה מצוטט פסק של מרן הגר"ע יוסף זי"ע בשו"ת יביע אומר.
89ed081de1a62f2b4ab5.jpg

ארליך שב והגיב לכספית בעקיצה: "תגיד ליועצי הדת שלך שלפי הרמ"א, שכל האשכנזים הולכים לפי פסקיו - נתניהו נהג כהלכה. וכך גם לפי 'שולחן ערוך הרב'. ואגב, אם אתה ברומא, כדאי גם שיועצי הדת הללו יספרו לך על יום טוב שני של גלויות".
"אני דבק במר"ן. בבקשה המקור". התעקש כספית החילוני כשהוא מביא הפעם צילום מספרו של הגר"ע יוסף 'חזון עובדיה'.
אולם היו מי מהגולשים ששיתפו תמונה של ראש הממשלה יאיר לפיד, גם כן אוחז ארבעת המינים שקיבל בערב חג כשגם הוא אוחז את הלולב בשמאלו ואת האתרוג בימינו בניגוד להלכה (לפחות לשיטת הספרדים) ועל כך בן כספית לא פצה פה ולא לעג, כך ששוב האובססיה לנתניהו עיוורה את עיניו או שמא בחר לבקר דווקא את שנוא נפשו.
fe9dfe02603570a51307.jpg
 
ראשית, זה מאוד מצחיק ומגוחך. אין שום הלכה שכאשר 'מצטלמים' עם ארבעת המינים יש להחזיקם כראוי לשעת הברכה (לולב בימין ואתרוג בשמאל).
כמו שכאשר אנחנו קונים אותם, אנחנו לא מקפידים להחזיק דווקא את הלולב בימין. אז מה בכלל הדיון?
חוץ מזה, מה זה התגובה "אני דבק במר"ן. בבקשה המקור"? הרי המצולם הינו אשכנזי שיוצא ביד רמ"א (?), וא"כ הוא אמור לנהוג ע"פ מש"כ הרמ"א בסי' תרנ"א סעיף ג'. (מי שיכול להעביר לו שיעיין כאן במקורות). [ובעצם הרי מוכח כן גם מהקוישיקלא"ך ומההדסים בימין והערבות בשמאל]
אם כי ראיתי שמובא בשם הגרש"ז אויערבאך שרב קהילה וכד', כיוון שהקהל מתבונן במעשיו, אף שהוא איטר בביהכנ"ס יטול הלולב בימין כל אדם מפני כבוד הציבור. וא"כ אולי ה"ה בהנ"ל (להבדיל)...
רק רציתי לוודא, בתמונה השנייה באמת יש מספר נכון של הדסים[1]? מישהו רואה שם כמה קשרים קשרו? האם זה קשר ע"ג קשר? האם השדרה מולו? האם ההדסים יותר גבוהים מהערבות? אגב, מצאתי 'בלעטלאך' על האתרוג...

לסיום: לא נראה לכם מעניין שהראשון הצטלם על רקע של ספרים והשני על רקע של גלובוס... (לפחות הוא הצטלם בלי תפילין...)


[1] אולי צ"ל שמאחר ונוטל אתרוג מכפר חב"ד, ממילא הוא גם מוסיף על ההדסים, כמנהגם (ולכן גם נטל לולב בלי קור"א, כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת). אך לפי זה צ"ע מדוע נחסר הקוישיקלא"ך, ודו"ק.

ראש הממשלה יאיר לפיד מקבל מנציגי חבד את ארבעת המינים לקראת חג הסוכות
 
נערך לאחרונה:
ראשית, זה מאוד מצחיק ומגוחך. אין שום הלכה שכאשר 'מצטלמים' עם ארבעת המינים יש להחזיקם כראוי לשעת הברכה (לולב בימין ואתרוג בשמאל).
המחשבה הראשונה שעלתה לי לראש.
חוץ מזה, מה זה התגובה "אני דבק במר"ן. בבקשה המקור"? הרי המצולם הינו אשכנזי שיוצא ביד רמ"א (?), וא"כ הוא אמור לנהוג ע"פ מש"כ הרמ"א בסי' תרנ"א סעיף ג'.
לי נראה שהוא דבק ב״עם קשה עורף הוא״.
ברור שזו לא תגובה לעניין, לא רק כי הוא לא מבין שיש ״דעות בהלכה״, זו פשוט לא תשובה אלא עקשנות.
אגב, בתמונה השנייה באמת יש מספר נכון של הדסים? מישהו רואה שם כמה קשרים קשרו? האם זה קשר ע"ג קשר? האם השדרה מולו? האם ההדסים יותר גבוהים מהערבות? אגב, מצאתי 'בלעטלאך' על האתרוג...
א. לי ברור שלפיד לא באמת חשב על זה.
ב. אני דווקא תמיד רואה כל שנה איזה אחד בבית כנסת ששם יותר הדסים וערבות ממה שצריך.

ובכלל, אם כספית היה באמת רוצה לדייק, הוא היה צריך לומר למה ביבי לא הצמיד את האתרוג ללולב אע״פ שאינו מעכב לכתחילה. אמהמה, יותר חשוב לו לומר מה שבא לו ולא מה שנכון באמת.
 
זה מזכיר לי את אותו אדמו"ר שהשמש שלו ביקש מצלם חרדי מפורסם לבא ולצלמו בהדלקת נרות חנוכה. אותו צלם לא יכל בחנוכה, והציע שיבוא לצלם את האדמו"ר כמה ימים לפני.
הגיע. האדמו"ר התלבש כדבעי סילסל את פאותיו, ועמד מול החנוכה עם נר להדליק. הוא החליק על השמן ונפל על הרצפה. האדמו"ר בא לקום מהריצפה, והצלם ביקש "רגע, כבודו הישאר בתנוחה הזו, נצלם כבר תמונה לבדיקת חמץ".
 
אינני מכיר כדבעי באופן אישי את אישיותו של הראשל״צ, אך מסתבר לי שהתבקש מפי הצלם לסובב את הלולב. הלא בלאו הכי הצד האחורי הוא הצד ה״מכוער של הלולב״. ומסתבר לי זאת כי לא נראה שצולם על דרך אגב. וכן כי הראשל״צ היה סומך על ״לא מעכב״ כשבהלכה כתוב שצריך להיות כך בעת הנענוע?

וכבר אמרתי אמורה מנושא אחר בפורום שלא לומדים הלכה מתמונות.
 
אינני מכיר כדבעי באופן אישי את אישיותו של הראשל״צ, אך מסתבר לי שהתבקש מפי הצלם לסובב את הלולב. הלא בלאו הכי הצד האחורי הוא הצד ה״מכוער של הלולב״. ומסתבר לי זאת כי לא נראה שצולם על דרך אגב. וכן כי הראשל״צ היה סומך על ״לא מעכב״ כשבהלכה כתוב שצריך להיות כך בעת הנענוע?

וכבר אמרתי אמורה מנושא אחר בפורום שלא לומדים הלכה מתמונות.
מוזר מאוד!
כי אני לא חושב שמרן שליט"א יתן לצלם רשמי שיצלם אותו ואח"כ יפיץ כזו תמונה שהיא לא לכתחילה,
ודו"ק.
 
חזור
חלק עליון